nr. 92
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 september 2008
Hierbij bied ik u mede namens de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat
de Nationale Mobiliteitsmonitor 2008 aan.1 Deze
monitor, die gericht is op de uitvoering van de Nota Mobiliteit, rapporteert
over de ontwikkelingen in de periode 2000 tot en met 2007.
Achtergronden
Conform de Planwet Verkeer en Vervoer dient het beleid, dat is vastgelegd
in de essentiële onderdelen van de Nota Mobiliteit, door de betrokken
overheden te worden gemonitord. Hierover wordt jaarlijks verslag gedaan in
de Nationale Mobiliteitsmonitor. Eveneens conform de Planwet bied ik deze
monitor op Prinsjesdag aan uw Kamer aan.
Doel
Doel van de Nationale Mobiliteitsmonitor is in beeld te brengen hoe ver
de overheden gezamenlijk staan in het bereiken van de doelen van de Nota Mobiliteit én
inzicht te geven in (het effect van) getroffen maatregelen. De monitor voorziet
hiermee in de benodigde informatie voor bijsturing van beleid en uitvoering.
De resultaten van deze monitor zijn benut bij het opstellen van de Dynamische
Beleidsagenda Nota Mobiliteit en de MobiliteitsAanpak, die u in oktober 2008
zullen worden aangeboden.
Belangrijkste resultaten
De afgelopen jaren lieten een aanhoudende groei van zowel het personen-
als goederenvervoer zien. De gunstige economische ontwikkeling van de laatste
jaren lijkt een sterke groei van de mobiliteit met zich mee te hebben gebracht.
Het verkeer op het hoofdwegennet is in de periode 2000 tot en met 2007
met 14% toegenomen, deze groei werd verwacht in de Nota Mobiliteit.
In dezelfde periode is het reistijdverlies in files2
met 57% gestegen. De getroffen maatregelen hebben de groei met 11%
geremd. Als de geplande capaciteitsmaatregelen, die om luchtkwaliteitsredenen
(nog) niet zijn uitgevoerd, wel waren gerealiseerd had de groei
van het reistijdverlies met 4% extra kunnen worden gereduceerd.
De ochtend- en avondspits worden drukker en duren langer. De automobilist
in de Randstad kiest er vaker voor om vroeger naar zijn vaste werkplek te
reizen.
In de Randstad staat de automobilist «traditioneel» de meeste
tijd in de file, maar de percentuele groei van het reistijdverlies in de file
was in 2007 juist het sterkst in de schil om de Randstad.
De totale omvang van het reistijdverlies in files was in 2007 al groter
dan in de Nota Mobiliteit (als oriëntatiewaarde voor 2010) werd verwacht.
Het wegennet wordt in de spits op enkele assen in de Randstad maximaal gebruikt.
Hierdoor leidt elke extra auto tot een relatief sterke groei van de files
en leiden lokale vertragingen, vaker dan verwacht in de Nota Mobiliteit, tot
bovenregionale hinder.
Het gebruik van het openbaar vervoer groeide in 2007. De vervoersprestatie
van de NS nam in 2007 met 3% verder toe tot 15,5 miljard reizigerskilometers.
De vervoersprestatie van bus, tram en metro groei van 6,2 miljard in 2005
via 6,4 miljard in 2006 naar 6,5 miljard reizigerskilometers in 2007.
De klanttevredenheid van de NS-reiziger is in 2007 toegenomen, 70%
van de reizigers gaf een rapportcijfer 7 of hoger. De reiziger waardeerde
het stads- en streekvervoer in 2007, net als in 2006, met een 7,0.
De reizigerswaardering van sociale veiligheid in het openbaar vervoer
was in 2007 onverminderd hoog, al boven de doelstelling in de Nota Mobiliteit.
De punctualiteit van het personenvervoer per spoor is in 2007 flink gestegen
en op koers richting doel.
Op ritten tot 7,5 km wordt de fiets al sinds 2000 in 32% van de
gevallen gebruikt. Wel is de laatste jaren sprake van forse groei van het
gebruik van de fiets in het voor- en natransport van de trein. Het totale
fietsgebruik is sinds 2000 (licht) stijgend.
Het aantal fietsdiefstallen is in 2006 en 2007 gedaald in de richting
van het doel.
Het marktaandeel van van de Nederlandse zeehavens in de totale overslag
in de Hamburg/Le Havre-range is de laatste jaren stabiel gebleven en de toegevoegde
waarde van de havens is gegroeid. Het short sea vervoer vanuit Nederland is
in 2007 gegroeid tot 40,5 miljoen ton. Daarmee is de doelstelling uit de Nota
Mobiliteit al gehaald.
Het passagiervervoer op Schiphol is in 2007 met 3,8% toegenomen
en het tonnage via Schiphol vervoerde vracht is met 5,5% toegenomen.
Ondanks de groei van de mobiliteit is de ontwikkeling van de veiligheid
op de weg gunstig en goed op weg richting het doel. De neergaande trend in
het aantal verkeersdoden zette zich in 2007 door en ook het aantal ziekenhuisgewonden
liet in 2006 een afname zien.
De veiligheid op het spoor voldeed in 2007 aan de in de Nota Mobiliteit
gestelde risiconormen voor werknemers en passagiers en aan het gestelde maximum
aantal doden per jaar op overwegen.
De emissie van CO2 door verkeer en vervoer nam licht toe in 2007.
De aanpak van knelpunten uit het rijks-infrastructurele Meerjarenprogrogramma
Ontsnippering (MJPO) in de ecologische hoofdstructuur vordert. In 2007 zijn
negen knelpunten opgelost. Dit houdt in dat er nog 179 knelpunten aangepakt
moeten worden.
Voor verdere informatie verwijs ik u naar de Nationale Mobiliteitsmonitor
2008, die ik u tezamen met deze brief toezend.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings