Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 december 2022
De afgelopen jaren heeft de Nederlandse Arbeidsinspectie arbeidsmisstanden in de keten
van pakketdienstverlening geconstateerd, zoals illegale tewerkstelling, onvolledige
administraties, te lange werktijden en vervalste rijbewijzen. Dergelijke misstanden
zijn onaanvaardbaar. Werkenden hebben recht op eerlijk werk. Daarom heeft de Arbeidsinspectie
sinds 2020 een ketenaanpak van de vier grootste opdrachtgevers in de pakketdienstverlening.
Bijgaand ontvangt u het effectonderzoek van deze ketenaanpak. Dit onderzoek is eerder
aangekondigd in antwoorden op gestelde Kamervragen.1
Kern bevindingen Arbeidsinspectie
De Arbeidsinspectie heeft ervoor gezorgd dat de vier grootste pakketdienstverleners
maatregelen hebben getroffen die tot structurele naleving van de regels voor eerlijker
werk in hun ketens moeten leiden. De genomen maatregelen zijn merkbaar en zichtbaar
voor de opdrachtnemers en onderaannemers van deze dienstverleners. Bijna 60% van deze
(onder)aannemers geeft aan dat hun opdrachtgevers strenger controleren, onder andere
op identiteit en geldigheid van rijbewijzen. Deze maatregelen zijn genomen na gesprekken
op (concern)directieniveau met deze vier pakketdienstverleners, aangevuld met terugkoppeling
van resultaten van inspecties, publicitaire aandacht en de inzet van handhavingsinstrumenten.
De Arbeidsinspectie constateert ook dat sprake is van lange ketens van aanneming en
onderaanneming. De pakketdienstverleners kunnen daarom als opdrachtgevers moeilijk
zicht krijgen op de mate waarin in hun ketens wordt gewerkt volgens de verplichtingen
uit de arbeidswetten. Terwijl zij daar wel een wettelijke2 dan wel maatschappelijke verantwoordelijkheid voor dragen. In het onderzoek waren
(onder)aannemers zeer negatief over de handelwijze van hun opdrachtgevers, het systeem
van tarifering en de bezorgeconomie met «gratis» bezorging. Dit leidt tot grote werkdruk
en allerlei constructies gericht op kostenreductie.
De gekozen interventiemix van gesprekken, inspecties, transparantie en handhaving
is noodzakelijk geweest om tot deze resultaten te komen. De ordening van en druk op
deze sector, zowel wat betreft de tarifering, de personeelstekorten en het grote volume
van pakketten dat dagelijks wordt bezorgd, maakt dat het risico op misstanden aanwezig
blijft. De Arbeidsinspectie blijft daarom aandacht houden voor deze sector. Onder
meer via (her)inspecties om te beoordelen of de genomen maatregelen ook daadwerkelijk
leiden tot meer eerlijk werk.
Beleidscontext
Met het onderzoek kan een beeld worden gevormd van de stand van zaken in de markt
van pakketdienstverleners. Dit beeld is zorgelijk. Ik steun de aanpak van de Arbeidsinspectie
en ben blij dat de gekozen ketenaanpak werkt. Tegelijkertijd ben ik het met de Arbeidsinspectie
eens dat blijvende aandacht voor eerlijk werk in deze sector nodig is. De onderzoeksbevindingen
laten ook zeer het belang van hervormingen op de arbeidsmarkt zien. Ten aanzien van
de arbeidsmarkt in brede zin heeft u van mij deze zomer een hoofdlijnenbrief ontvangen.3 Daarin ben ik ingegaan op het stimuleren van duurzame arbeidsrelaties en het reguleren
van flexibele arbeid, waaronder het werken met of als zzp’er(s). In het voorjaar van
2023 volgt een uitwerking met concrete wetsvoorstellen voor het beter reguleren van
flexibele contractvormen. Deze beslaan ook de sector van pakketdienstverleners.
Hiermee beschouw ik mijn toezegging in het commissiedebat van 13 april 2022 over de
arbeidsmarkt, afgedaan.4
Ten slotte
De Arbeidsinspectie is graag tot een nadere toelichting op het voorliggende effectonderzoek
bereid.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
C.E.G. van Gennip