Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 december 2020
Zoals ik uw Kamer eerder heb gemeld, ben ik met UWV in gesprek over een uitbreiding
van het scholingsaanbod voor mensen met een WGA-uitkering met als doel hun kansen op werkhervatting te vergroten. In dat kader heb ik UWV verzocht nader onderzoek uit te voeren. Onlangs heeft UWV
twee onderzoeken afgerond, die een belangrijke basis vormen voor de verdere beleidsvorming.
De rapporten «Scholing van UWV-klanten met een arbeidsbeperking» en «Extra scholingsmogelijkheden voor WGA’ers» bied
ik u hierbij aan1. Tevens informeer ik u over het vervolg dat ik wil geven aan scholing voor WGA-gerechtigden.
Het eerste rapport is beschrijvend van aard en brengt in beeld hoe scholing de afgelopen
jaren is ingezet in de UWV-praktijk. Hoewel het maatwerk blijft, blijkt uit dit onderzoek
dat scholing een succesvol re-integratiemiddel kan zijn. Bijna 60% van de onderzochte
groep werkzoekenden, voor wie UWV scholing inkocht in de jaren 2012–2018, vond daarna
betaald werk. Het aandeel dat na scholing werk vindt, is bijna tweemaal zo groot als
de gemiddelde groep mensen met een arbeidsbeperking. En zij behouden beduidend langer
hun baan. Dit rapport laat zien dat scholing het verschil kan maken.
Het tweede rapport gaat over de toekomstige inzet van scholing voor WGA-gerechtigden.
Het beleid is gericht op extra inzet van scholing waar dat helpt de kans op werkhervatting
te vergroten. Dit betekent dat de bestaande scholingsmogelijkheden maximaal worden
benut en dat aanvullende scholingstrajecten, die passen bij de kenmerken van de WGA-gerechtigden,
in de praktijk worden beproefd.2 Ter verdere voorbereiding van dit scholingsexperiment heeft UWV op mijn verzoek bezien
op welke manieren dit kan worden gerealiseerd. Daarbij is gesproken met vele betrokkenen:
werkgevers, de WGA-gerechtigden zelf, UWV-professionals, re-integratiebedrijven, Werkgeversservicepunten
en Leerwerkloketten.
Alle bij dit onderzoek betrokken partijen onderschrijven dat een combinatie van leren
en werken met begeleiding op maat kan helpen bij de terugkeer naar werk. Het rapport
maakt duidelijk aan welke voorwaarden de inzet van dit soort scholingstrajecten, specifiek
gericht op deze groep, moeten voldoen en biedt daarmee handvatten voor de inrichting
van scholingstrajecten voor WGA-gerechtigden. Uit het tweede onderzoek blijkt tevens
dat beperkte basisvaardigheden bij veel WGA-gerechtigden vaak een belemmering vormen
om weer aan het werk te komen.
In het komende jaar zal UWV investeren in de kennis bij UWV-professionals over inzet van scholing bij re-integratie van mensen met een arbeidsbeperking.
Ook breidt UWV het scholingsaanbod voor deze doelgroep uit met trainingen gericht
op versterking van basisvaardigheden, zoals op werk gerichte taaltrainingen. Daarmee
geef ik invulling aan de motie van het lid Tielen (VVD) over laaggeletterdheid en
taalachterstanden bij WGA-uitkeringsgerechtigden.3 Verder zullen SZW en UWV gezamenlijk op basis van deze rapporten bezien hoe aanvullende
scholingstrajecten kunnen worden ingezet binnen het experiment, in het bijzonder de
genoemde leerwerkcombinaties. Naar verwachting is dat niet op korte termijn haalbaar,
mede gezien het beperkt aantal leerwerkplekken in de huidige situatie. Bij de nadere
uitwerking betrek ik de sociale partners. Over het vervolg van de inzet van scholing
voor WGA-gerechtigden blijf ik u informeren.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
W. Koolmees