29 515 Aanpak regeldruk en administratieve lasten

Nr. 483 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR LANGDURIGE ZORG EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 oktober 2022

In juni jl. heb ik u geïnformeerd over de beleidsinzet van het programma [Ont]Regel de Zorg voor 2022–2025 (Kamerstuk 29 515, nr. 480) en in het commissiedebat van 15 september jl. hebben wij hierover van gedachten gewisseld. Als er één ding is dat uit dit debat glashelder naar voren is gekomen, dan is het dat we gezamenlijk de ambitie hebben dit vraagstuk met grote urgentie aan te blijven pakken en indien enigszins mogelijk die aanpak ook te intensiveren.

Één van de acties om onnodige regeldruk te verminderen is het uniformeren van inkoop- en verantwoordingseisen binnen zorgsectoren die vallen onder de zorgverzekeringswet. Hoewel in de afgelopen jaren al voorzichtige stappen naar harmonisering zijn gezet, is het tijdverlies dat gemoeid gaat met het voldoen aan uiteenlopende eisen veel zorgverleners nog steeds een doorn in het oog. Het is bovendien een vorm van verspilling die we ons, zeker in de context van de krappe arbeidsmarkt in zorg en welzijn, niet kunnen permitteren.

Tegen deze achtergrond en om alle betrokkenen maximaal te motiveren echt werk te maken van het uniformeren van inkoop- en verantwoordingseisen is door het kabinet in de VWS begroting een besparing van € 130 miljoen euro per jaar ingeboekt vanaf 2024 en € 50 mln. in «aanloopjaar» 2023, voor de zorgsectoren die vallen onder de Zorgverzekeringswet (Zvw).

Om concreet te maken welke maatregelen getroffen kunnen worden om de inkoop- en verantwoordingseisen voor zorgsectoren die vallen onder de Zvw te uniformeren, heb ik een onderzoek laten uitvoeren. Dit onderzoek heeft geleid tot een «menukaart» met concrete en uitgewerkte maatregelen per sector, inclusief analyse van de praktische en juridische haalbaarheid. Het onderzoek is inmiddels afgerond en als bijlage bij deze brief gevoegd.

Het rapport beschrijft maatregelen die veelal door zorgverzekeraars, brancheorganisaties en professionals zelf getroffen zouden kunnen worden. In mijn gesprekken met deze partijen de afgelopen periode heb ik gemerkt dat zij het belang van gezamenlijke actie op dit vraagstuk onderschrijven. Dit blijkt ook uit de afspraken die we in het Integraal Zorgakkoord hebben gemaakt over het vereenvoudigen van inkoopvoorwaarden om regeldruk te verminderen. Tegelijk kunnen sommige veldpartijen zich niet vinden in de maatregelen die in dit onderzoeksrapport zijn uitgewerkt. Soms zet men grote vraagtekens bij de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen, soms heeft men forse bedenkingen bij de geraamde financiële opbrengsten van de maatregelen.

Op zich heb ik begrip voor de opmerkingen die zijn gemaakt, zeker ook omdat ik beluister dat die niets afdoen aan de motivatie van partijen met dit onderwerp verder te gaan. Zo gaan zorgverzekeraars echt aan de slag met het naast elkaar leggen van non-concurrentiële voorwaarden in hun inkoopcontracten met het doel deze te uniformeren. Komende tijd ga ik ook met andere betrokken partijen het gesprek aan over welk vervolg we aan dit onderwerp kunnen geven en hoe we dit rapport daarbij het beste kunnen benutten. Uiteraard zal ik in die gesprekken aangeven ook open te staan voor alternatieve maatregelen die hetzelfde doel kunnen bereiken.

In de volgende voortgangsrapportage [Ont]Regel de Zorg, die u vóór de zomer van 2023 tegemoet kunt zien, informeer ik u over de gemaakte vervolgafspraken.

De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder

Naar boven