29 515 Aanpak regeldruk en administratieve lasten

Nr. 390 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 juli 2016

Zoals aangekondigd tijdens de begrotingsbehandeling, stuur ik u hierbij, mede namens de Ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), Infrastructuur en Milieu (IenM), Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en de Staatssecretarissen van OCW en Veiligheid en Justitie (VenJ) de nieuwe Digitale Agenda1.

Digitalisering2 wordt meer en meer gezien als de vierde industriële revolutie. Deze mondiale ontwikkeling voltrekt zich in een steeds hoger tempo en dringt al maar verder door in de haarvaten van de samenleving. Digitalisering heeft ook een fundamentele impact op de economie: het verandert bijvoorbeeld wat de economie produceert (nieuwe, gepersonaliseerde producten en diensten), de wijze van productie (smart industry, nieuwe verdienmodellen) en de organisatie (opkomst van digitale platforms, consument wordt producent) ervan. In de wetenschap gaat digitalisering hand in hand met de beweging naar Open Science: open toegang tot wetenschappelijke publicaties en onderzoeksgegevens. Digitalisering is daarmee een bron van innovatie, bedrijvigheid en economische groei. Bovendien biedt het nieuwe mogelijkheden voor de aanpak van maatschappelijke uitdagingen.

De vraag is hoe Nederland optimaal kan profiteren van de kansen (nieuwe toepassingen, verdienmodellen en banen) die deze mondiale transitie biedt. Dit hangt af van de mate waarin en de snelheid waarmee we in staat zijn nieuwe technologie op veilige en kwalitatieve wijze in te zetten en (door) te ontwikkelen. Niets doen is geen optie, de concurrentie in het buitenland zit namelijk niet stil. Dit geldt bij uitstek voor Nederland, als klein land met een op export gerichte economie en relatief grote dienstensector. Ook de WRR benadrukt in haar advies Naar een lerende economie het belang van een wendbare economie en arbeidsmarkt.3 Zij geeft aan dat Nederland in staat zal moeten zijn om snel en adequaat in te spelen op nieuwe omstandigheden (zoals technologische ontwikkelingen) om zijn welvaart en welzijn veilig te stellen.

Deze opgave zullen we (ondernemers, werknemers, kennis- en wetenschapsinstellingen en overheden) gezamenlijk moeten adresseren. Alleen zo kunnen we kansen van de digitale transitie grijpen en de uitdagingen, waar voor we ons gesteld zien, aangaan. De overheid richt zich hierbij niet alleen op het versterken van de randvoorwaarden zoals onderwijs, infrastructuur, cybersecurity en toekomstbestendige wet- en regelgeving. Zij is zelf ook actor in deze transitie. Bijvoorbeeld als gebruiker van innovatieve ICT producten en diensten, en belangrijker nog als initiatiefnemer en aanjager van publiek-private samenwerking. Zo kan zij, als participerende overheid, een belangrijke bijdrage leveren aan de transitie van maatschappelijk en economisch belangrijke sectoren als de zorg, energie en de maakindustrie.

Leeswijzer

Bijgevoegd treft u de nieuwe Digitale Agenda. In hoofdstuk 1 ga ik nader in op het belang van digitalisering. Vervolgens ga ik in hoofdstuk 2 en verder in op de acties die het kabinet voor de korte termijn (2016 en 2017) onderneemt om digitalisering te stimuleren en randvoorwaarden te versterken. Deze acties richten zich onder andere op de thema’s onderwijs, innovatie, infrastructuur, digitale veiligheid en ruimte voor ondernemerschap.4

Bijgevoegd treft u ook een terugblik op de vorige Digitale Agenda (bijlage 1)5; een terugblik op de 9 ICT-Doorbraakprojecten (bijlage 2)6; het rapport Economische Kansen Nederlandse Cybersecurity-sector (bijlage 3)7 en de notitie Energiemanagementsystemen in de Utiliteitsbouw (bijlage 4)8 die in opdracht van mij door respectievelijk het onderzoeksbureau SEO en ECN zijn opgesteld.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

De toepassing van informatie- en communicatietechnologie in producten, diensten, werkprocessen en verdienmodellen

X Noot
3

WRR (2014), Naar een lerende economie.

X Noot
4

In lijn met de motie Verhoeven (Kamerstuk 34 300 XIII, nr. 45) ondersteunen deze acties ook direct of indirect de versterking van de digitale mainport.

X Noot
5

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
6

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
7

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
8

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven