29 405
Wijziging van de Wet Fonds economische structuurversterking

nr. 3
MEMORIE VAN TOELICHTING

I. ALGEMEEN

1. Aanleiding en inhoud

Het uitgangspunt bij de totstandbrenging van de Wet Fonds economische structuurversterking (Wet Fes), als wetsvoorstel ingediend onder de naam Wet Aardgasbatenfonds, was bepaalde aardgasbaten te bestemmen voor de financiering van extra investeringsprojecten. Deze investeringsprojecten dienen de economische structuur te versterken en van nationaal belang te zijn. Uitgaande van het principe «vermogen voor vermogen», werd «ondergronds» vermogen, voortkomend uit de Nederlandse aardgasvoorraad, als het ware omgezet in «bovengronds» vermogen. Later zijn ook verkopen van staatsdeelnemingen en veilingen van rechten aangewezen als voedingsbron voor het Fes.

De Staat heeft eind 2001 van DSM certificaten EBN verworven. Deze certificaten geven recht op een winstuitkering van EBN. Vóór eind 2001 had DSM als certificaathouder recht op die winstuitkering. De Staat ontving deze winstuitkering van EBN en droeg deze over aan DSM. Na aankoop van de certificaten EBN eind 2001 heeft de Staat recht op deze winstuitkering en is overdracht daarna aan DSM niet langer aan de orde. Het voordeel dat hierdoor ontstaat (winstuitkering is circa € 65 miljoen per jaar) is echter weer nodig om de rentelasten van de aankoop van de certificaten te betalen (jaarlijks circa € 65 miljoen). De aankoop is derhalve een budgettair neutrale operatie. Deze budgettaire neutraliteit kan echter niet zonder wijziging van de Wet Fes worden gerealiseerd, omdat ontvangsten uit de certificaten EBN na afkoop van DSM onderdeel uitmaken van de reguliere aardgasbaten en de huidige Wet Fes voorschrijft dat 41,5% van alle aardgasbaten als voeding dient voor het Fonds economische structuurversterking (Fes). Indien de ontvangsten uit de verwerving van certificaten EBN tot de aardgasbaten worden gerekend, zal 41,5% hiervan in het fonds vloeien, waardoor de aankoop niet meer budgettair neutraal is en de Rijksbegroting blijvend wordt belast. Het wetsvoorstel beoogt daarom de ontvangsten, voortkomend uit de verwerving van certificaten EBN, meerjarige stand Miljoenennota 2002, uit te zonderen van de aardgasbaten die de basis vormen voor de voeding van het Fes.

Een wettelijke grondslag voor budgettaire neutraliteit is voor de jaren2002 en 2003 reeds verkregen via de eerste suppletore begrotingen van 2002 en 2003 van het Fes. Met dit voorstel wordt beoogd een wettelijke grondslag voor budgettaire neutraliteit voor de jaren na 2003 te bieden.

De voorgestelde wijziging van de Wet Fes brengt geen administratieve lasten mee voor het bedrijfsleven.

Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt, omdat het uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat (artikel 25a, vierde lid, onderdeel b, van de Wet op de Raad van State).

De Staatssecretaris van Economische Zaken,

C. E. G. van Gennip

De Minister van Financiën,

G. Zalm

Naar boven