29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

31 305 Mobiliteitsbeleid

Nr. 987 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 februari 2022

In november 2019 (Kamerstukken 29 398 en 31 305, nr. 770) heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) het rapport «Wie stuurt? Verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer» gepubliceerd. In het rapport zet de OvV haar onderzoek naar rijhulpsystemen, oftewel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), uiteen en de effecten daarvan op de verkeersveiligheid. De kabinetsreactie1 is op 14 mei 2020 aan de Tweede Kamer gestuurd. In de voortgangsbrief Smart Mobility 20212 leest u meer over de belangrijkste resultaten en verwachte doorontwikkeling op het gebied van smart mobility in het wegverkeer, en wordt verder in gegaan op de vervolgstappen die voortkomen uit het OvV rapport.

In het rapport doet de OvV een aantal aanbevelingen, waaronder aan OICA (International Organization of Motor Vehicle Manufacturers) en aan ACEA (European Automobile Manufacturers» Association). Het ministerie is wettelijk verplicht op deze reactie een appreciatie te geven en te beoordelen of de aanbeveling voldoende is of wordt nageleefd. Daarvoor is een brief aan de voorzitters van OICA en ACEA opgesteld. Hierbij bied ik u deze brieven aan3.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Kamerstukken 29 398 en 31 305, nr. 822

X Noot
2

Kamerstuk 31 305, nr. 336

X Noot
3

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven