29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

25 295 Infectieziektenbestrijding

Nr. 934 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 mei 2021

Tijdens het notaoverleg over het CBR van 19 april jongstleden (Kamerstuk 29 398, nr. 932), heb ik het lid Van Baarle toegezegd om een schriftelijke appreciatie te geven van de voorgestelde motie van het lid Van Baarle van de fractie DENK waarin hij de regering oproept om het gesprek te blijven aangaan met verzekeringsmaatschappijen en leasemaatschappijen teneinde voor rijschoolhouders en taxichauffeurs met omzetverlies betalingen op te schorten of uit te stellen (Kamerstuk 29 398, nr. 927).

De heer Van Baarle geeft hierbij aan dat de Tozo met partnertoets onvoldoende was om de vaste kosten op te vangen, waaronder met name de verzekeringspremies en de leasebetalingen.

Daarnaast heb ik tijdens dit notaoverleg toegezegd signalen over te brengen aan de Ministers van SZW, EZK en Financiën met betrekking tot zorgen over de financiële impact voor rijscholen, indien zou worden besloten tot een leeftijdsverhoging naar achttien jaar voor het doen van examen voor het rijbewijs.

Met deze brief reageer ik op de voorgestelde motie en doe ik de toezegging over het delen van hiervoor vermelde zorgen van de rijschoolbranche gestand.

In gesprek gaan met verzekerings- en leasemaatschappijen

Ik heb conform mijn toezegging bij de rijschoolbranche navraag gedaan naar ervaringen met de verzekerings- en leasemaatschappijen. De signalen van de rijschoolbranche, zoals het gegeven dat verzekerings- en leasemaatschappijen hun eigen specifieke voorwaarden kennen heb ik vervolgens gedeeld met deze maatschappijen.

Het Verbond van Verzekeraars heeft mij laten weten dat een raamwerk voor ondernemers in financiële nood is ontwikkeld, dat bindend is voor de leden van het Verbond van Verzekeraars. Afhankelijk van de ernst van de acute (liquiditeits)problemen biedt het raamwerk maatregelen en een handelingsperspectief, variërend van het aanpassen van de dekking van de verzekering, het aanpassen van de premietermijn naar bijvoorbeeld een half jaar, kwartaal of maand, of het met dertig dagen extra verlengen van de betalingstermijn. Daarnaast kon in veel gevallen de premie worden verlaagd of opgeschort in het geval dat de voertuigen door de ondernemer tijdelijk werden geschorst. Dit raamwerk is in ieder geval geldig tot 1 juni 2021. In de loop van de maand mei wordt besloten of het raamwerk verder wordt verlengd.

Verzekeraars geven verder aan dat aan de hand van het raamwerk in samenspraak met de klant en eventueel de verzekeringsadviseur maatwerkoplossingen worden gezocht.

Vanuit de leasesector zijn er diverse initiatieven om rijschoolhouders te ondersteunen in geval van betalingsproblemen door de lockdowns ten gevolge van COVID-19. De leasemaatschappij kijkt per ondernemer wat eventueel gedaan kan worden in een specifieke situatie en waar de klant eventueel in tegemoet gekomen kan worden. Omdat het contractuele afspraken zijn is dit altijd maatwerk.

Voor wat betreft de taxichauffeurs en hun contracten met verzekeraars en leasemaatschappijen heb ik u met de brief van 31 maart jl. geïnformeerd (Kamerstukken 35 570 XII en 25 295, nr. 106). Hierin heb ik reeds aangegeven dat enige coulance wordt betracht door verzekeraars en leasemaatschappijen, aan de hand van bovenvermeld raamwerk. Ik heb op dit moment geen signalen dat er sprake is van buitenproportionele gedwongen inbeslagnames van taxivoertuigen als gevolg van financiële problemen, noch dat verzekeraars en leasemaatschappijen de taxiondernemers op onredelijke wijze behandelen. Mocht deze situatie veranderen dan ben ik bereid hierover opnieuw in gesprek te gaan met verzekeraars en leasemaatschappijen.

Partnertoets van de Tozo (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers)

Het Ministerie van SZW heeft laten weten dat het beleidsmatig en uitvoeringstechnisch niet wenselijk is om de partnertoets van de Tozo-regeling af te schaffen. Het toepassen van de partnerinkomenstoets vanaf Tozo 2 is een stap geweest naar normalisering van de bijstandsverlening, en ook consistent met de behandeling van andere mensen die als gevolg van de coronacrisis een beroep moeten doen op de reguliere Participatiewet. Bovendien zet het schrappen van de partnerinkomenstoets de gemeentelijke uitvoeringscapaciteit onder zware druk. Deze capaciteit is nodig om de TONK uit te voeren en ondernemers te ondersteunen bij heroriëntatie. De toenmalige staatsecretaris van SZW heeft dit op 13 november 2020 verder toegelicht in een brief aan de Eerste Kamer.

Financiële impact van COVID-19 voor rijscholen

Vanaf maart is het weer mogelijk om rijlessen en rijexamens af te nemen. Vanaf april is het ook weer mogelijk om theorie-examens af te nemen. Voor veel rijschoolhouders is sprake van herstel na een moeilijke periode met veel beperkingen. Zorgen van de rijschoolbranche over een eventuele leeftijdsverhoging naar achttien jaar voor het doen van examen voor het rijbewijs heb ik gedeeld met de Ministers van SZW, EZK en Financiën. Het is van belang om hierbij onderscheid te maken tussen de verantwoordelijkheid van deze Ministers voor de financiële steunpakketten en mijn verantwoordelijkheid voor besluitvorming over een eventuele leeftijdsverhoging voor het examen voor een rijbewijs. Eind mei wordt voor het eerst bezien of door het CBR noodmaatregelen ingezet moeten worden. Als eerste wordt overwogen of het tijdelijk schrappen van de tussentijdse toets nodig is om de reserveringstermijnen bij het CBR in goede banen te leiden. Mocht dit onvoldoende effect hebben, dan pas wordt overwogen tijdelijk het examen af te nemen bij kandidaten van 18 jaar of ouder. Vanuit het CBR en het ministerie is er regelmatig overleg over de gevolgen van de COVID-beperkingen voor de branche.

Hiermee is de toezegging gestand gedaan.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven