Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 29398 nr. 887 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 29398 nr. 887 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 december 2020
Met deze brief informeer ik u over de Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2020–2021. Deze regeling geeft invulling aan de eerste tranche van de investeringsimpuls verkeersveiligheid. Eerder informeerde ik u over de invulling van de regeling (Kamerstuk 29 398, nr. 827).
Sinds mijn aantreden als Minister in 2017 is het verbeteren van de verkeersveiligheid een absolute topprioriteit. Dat geldt ook voor de medeoverheden. Samen met provincies en gemeenten wordt hard gewerkt om het aantal verkeersslachtoffers omlaag te krijgen. Als straks, na de corona-crisis de drukte op onze wegen weer toeneemt, is een veilige (fiets)infrastructuur daarvoor belangrijker dan ooit. Dat geldt in het bijzonder voor onze provinciale en gemeentelijke wegen, omdat de meeste verkeersslachtoffers juist op die wegen vallen.
In 2018 lanceerde ik samen met de Minister van Justitie en Veiligheid en provincies, gemeenten, vervoersregio’s en verschillende maatschappelijke organisaties het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Onderdeel van dat plan is een risico-inventarisatie door gemeenten, provincies en waterschappen om de gevaarlijke verkeerssituaties op hun wegen in kaart te brengen. Het kabinet heeft voor de komende tien jaar een half miljard euro beschikbaar gesteld aan medeoverheden voor het aanpakken van de gevaarlijke verkeerssituaties (de impuls verkeersveiligheid). Voorwaarde daarbij is dat provincies, gemeente en waterschappen eenzelfde bedrag investeren. Zo komt er in totaal een miljard euro extra beschikbaar voor het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Het geld van de investeringsimpuls verkeersveiligheid wordt in verschillende tranches uitgegeven. Afgelopen Prinsjesdag kon ik u melden dat we komend jaar voor de eerste tranche de beschikbare rijksbijdrage ophogen; in 2021 stellen we nog eens € 100 miljoen euro extra beschikbaar, boven op de € 100 miljoen die voor 2020–2021 al beschikbaar was.
Provincies, gemeenten en waterschappen konden van 1 juli tot en met 1 september jl. hiervoor een aanvraag indienen. Vanuit het hele land zijn meer dan 200 aanvragen binnengekomen voor een rijksbijdrage van 50 procent aan onder meer veiligere kruisingen, fietspaden, wegen en rotondes. De afgelopen periode zijn deze aanvragen zorgvuldig inhoudelijk beoordeeld. Ik ben blij te kunnen melden dat door de extra middelen die beschikbaar zijn gesteld, ik alle aanvragen die voldeden aan de juridische en inhoudelijke eisen voor een rijksbijdrage, heb kunnen honoreren.
Het Rijk draagt met het honoreren van deze aanvragen nu in totaal € 165 mln. bij aan verkeersveiligheidsmaatregelen op het onderliggend wegennet. Hiervan gaat circa een kwart naar de provincies en circa driekwart naar de gemeenten. In de bijlage treft u aan een overzicht van de medeoverheden die een rijksbijdrage hebben ontvangen.
Medeoverheden konden een aanvraag doen voor een rijksbijdrage voor 38 maatregelen. Veel aanvragen zijn gedaan voor een rijksbijdrage aan maatregelen op 30 km/u wegen en voor fietsinfrastructuur. De drie meest aangevraagde maatregelen betreffen:
1) drempels, wegversmallingen en asverspringingen;
2) de aanleg van een vrijliggend fietspad of het verbreden van fietspaden; en
3) kruispuntplateaus.
Ook hebben bijvoorbeeld 30 gemeenten een rijksbijdrage ontvangen voor het inrichten van schoolzones. Dit betreft onder andere de gemeente Eindhoven die een rijksbijdrage krijgt om verschillende schoolzones in te richten met snelheidsbeïnvloedende maatregelen, maar ook om op meerdere locaties kruispuntplateaus aan te leggen om de snelheid te reduceren en het oversteken veiliger te maken. Andere voorbeelden betreffen de gemeente Smallingerland die een rijksbijdrage ontvangt voor voetgangersoversteekplaatsen of de gemeente Rucphen die 50 km/u wegen afwaardeert naar 30 km/u wegen. Maar ook gaat geld naar 80 km/u wegen en 100 km/u wegen, zoals het inrichten van bermen, ongelijkvloerse kruisingen en de aanleg van rotondes.
Ongeveer twee derde van de maatregelen wordt binnen een jaar uitgevoerd. Zo wordt niet alleen de verkeersveiligheid verbeterd, maar wordt ook op korte termijn een impuls gegeven aan de bouwsector.
Ik ben blij dat we met deze eerste tranche van de investeringsimpuls verkeersveiligheid direct aan zo veel goede plannen hebben kunnen bijdragen. De resterende middelen blijven uiteraard beschikbaar als rijksbijdrage voor verkeersveiligheidsmaatregelen van medeoverheden.
Zo blijf ik ook de komende periode samen met medeoverheden werken aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Gemeente Heiloo Gemeente Lingewaard Gemeente Arnhem Gemeente Eindhoven Gemeente Breda Gemeente Venray Gemeente Gilze en Rijen Gemeente Oss Gemeente Kerkrade Gemeente Gouda Gemeente Weert Gemeente Harderwijk Gemeente Castricum Gemeente Dongen Gemeente Venlo Gemeente Eijsden-Margraten Gemeente Woerden Gemeente Beuningen Gemeente Maastricht Gemeente Tilburg Gemeente Horst aan de Maas Gemeente Baarle-Nassau Gemeente Sittard-Geleen Gemeente 's-Hertogenbosch Gemeente Leudal Gemeente Oosterhout Gemeente Waalre Gemeente Goeree-Overflakkee Gemeente Meierijstad Gemeente Rucphen Gemeente Boxmeer Gemeente Zuidplas Gemeente Voorst Gemeente Alphen-Chaam Gemeente Loon op Zand Gemeente Zundert Gemeente Epe Gemeente Enschede Gemeente Best Gemeente Roermond Gemeente De Ronde Venen Gemeente Nijmegen Gemeente Asten Gemeente Oost Gelre Gemeente Alphen aan den Rijn Gemeente Bodegraven-Reeuwijk Gemeente Twenterand Gemeente Aalten Gemeente Lelystad Gemeente Ermelo Gemeente Almelo Gemeente Goes Gemeente Apeldoorn |
Gemeente Rotterdam Gemeente Woudenberg Gemeente Overbetuwe Gemeente Kampen Gemeente Amersfoort Gemeente De Bilt Gemeente Heusden Gemeente West Betuwe Gemeente Helmond Gemeente De Wolden Gemeente Raalte Gemeente Borger-Odoorn Gemeente Renkum Gemeente Assen Gemeente Hoeksche Waard Gemeente Heeze-Leende Gemeente Heumen Gemeente Lochem Gemeente Smallingerland Gemeente Noordoostpolder Gemeente Uitgeest Gemeente Opsterland Gemeente Meerssen Gemeente Landgraaf Gemeente Doetinchem Gemeente Beekdaelen Gemeente Harlingen Gemeente Grave Gemeente Ooststellingwerf Gemeente Texel Gemeente Hardinxveld-Giessendam Gemeente Houten Gemeente Zevenaar Gemeente Oldenzaal Gemeente Sint-Michielsgestel Gemeente Het Hogeland Gemeente Leeuwarden Gemeente Mook en Middelaar Gemeente Steenbergen Gemeente Bergen op Zoom Gemeente Brummen Gemeente Groningen Gemeente Montferland Gemeente Echt-Susteren Gemeente Rhenen Gemeente Beverwijk Gemeente Zwartewaterland Gemeente De Fryske Marren Gemeente Valkenburg aan de Geul Gemeente Berg en Dal Gemeente Wijdemeren Gemeente Amsterdam |
Gemeente Tholen Gemeente Steenwijkerland Gemeente Veenendaal Gemeente Heerlen Gemeente Meppel Gemeente Halderberge Gemeente Súdwest-Fryslân Gemeente Dronten Gemeente Achtkarspelen Gemeente Noordenveld Gemeente Dordrecht Gemeente Middelburg Gemeente Westerveld Gemeente Utrecht Gemeente Heerenveen Gemeente Wijchen Gemeente Zeist Gemeente Ede Gemeente Velsen Gemeente Dantumadiel Gemeente Hulst Gemeente Nijkerk Gemeente Westerkwartier Gemeente Leiden Gemeente Tytsjerksteradiel Gemeente Hollands Kroon Gemeente Hillegom Gemeente Teylingen Gemeente Ommen Gemeente Bergen (NH.) Gemeente Eersel Gemeente Vijfheerenlanden Gemeente Heemskerk Gemeente Lisse Gemeente Wierden Gemeente Hardenberg Gemeente Druten Gemeente Bergeijk Gemeente Ridderkerk Gemeente Stichtse Vecht Gemeente Heerhugowaard Gemeente Langedijk Gemeente Soest Gemeente Zutphen Gemeente Roosendaal Gemeente Hilversum Provincie Limburg Gemeente Midden-Delfland Gemeente Deventer Gemeente Oude IJsselstreek Gemeente Duiven Gemeente Brunssum Gemeente Valkenswaard |
Gemeente Urk Gemeente Borne Gemeente Delft Gemeente Leidschendam-Voorburg Gemeente Westland Gemeente Vlaardingen Gemeente Maassluis Gemeente Hellevoetsluis Gemeente 's-Gravenhage Gemeente Wassenaar Gemeente Nissewaard Gemeente Schiedam Gemeente Lansingerland Gemeente Capelle aan den IJssel |
Gemeente Zaanstad Gemeente Uithoorn Gemeente Purmerend Gemeente Diemen Gemeente Ouder-Amstel Gemeente Beemster Gemeente Landsmeer Gemeente Edam-Volendam Gemeente Aalsmeer Gemeente Amstelveen Gemeente Haarlemmermeer Gemeente Wormerland Gemeente Oostzaan Gemeente Westerwolde Gemeente Zwolle |
Gemeente Gooise Meren Gemeente Schouwen-Duiveland Provincie Utrecht Provincie Zeeland Provincie Noord-Holland Provincie Noord-Brabant Provincie Gelderland Provincie Overijssel Provincie Drenthe Provincie Friesland Provincie Zuid-Holland Provincie Groningen Provincie Flevoland Waterschap Scheldestromen Hoogheemraadschap Schieland en Krimpenerwaard |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29398-887.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.