Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 juni 2020
In het AO Verkeersveiligheid van 5 februari jl. (Kamerstuk 29 398, nr. 815) heb ik u toegezegd om een pilot uit te voeren op een nader te bepalen wegtraject,
als onderdeel van een onafhankelijk onderzoek naar de beperkingen van matrixborden
voor het tonen van de geldende maximumsnelheid.
Graag wil ik u informeren over de keuze van het traject en de afwegingen. De pilot
wordt dit najaar uitgevoerd op de A27 over een lengte van dertien kilometer tussen
de aansluiting Utrecht-Noord en knooppunt Eemnes.
Het traject past bij de intentie van de gewijzigde motie1 van het lid Postma c.s. om de duidelijkheid voor weggebruikers te bevorderen bij
verschillende en veranderende maximumsnelheden. Op dit traject geldt een variërend
snelheidsregime (100 km/h overdag en 120 km/h ’s nachts). Ook zijn de aanwezige systemen
geschikt om de maximumsnelheden te tonen.
Het onderzoek bestaat uit verschillende delen, waaronder de verkeerskundige pilot
en een gebruikersonderzoek. De analyses voor de onderzoeken worden uitgevoerd door
externe partijen. Ook zal ik een externe klankbordgroep vragen, bestaande uit onafhankelijke
experts, om de opzet en resultaten van het onderzoek te toetsen.
Recent2 heb ik u erover geïnformeerd dat de intensiteiten en type weggebruikers door de coronamaatregelen
op dit moment niet representatief zijn, hetgeen voor vertraging zou kunnen zorgen
in de oplevering van de resultaten.
Gelet op de huidige ontwikkelingen op de weg verwacht ik geen wijzigingen in de oorspronkelijke
gecommuniceerde planning om u medio 2021 de resultaten van het onderzoek en de pilot
te sturen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga