29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 558 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 april 2017

Met deze brief stel ik u op de hoogte van de uitkomsten van een analyse van flitsovertreding op kenteken waar geen boete voor kan worden verstuurd omdat bij deze kentekens mogelijk sprake is van een gestolen, geëxporteerd of gesloopt voertuig. Tevens stel ik u op de hoogte van een aantal initiatieven op het gebied van het tegengaan van mogelijk misbruik van kentekenregistraties. Hoewel de aantallen zaken in dit kader waar geen boete kan worden verstuurd gering zijn, hecht ik eraan dat deze voertuigen zo veel mogelijk van de openbare weg kunnen worden gehaald. Ik vind het dan ook belangrijk dat de bestaande initiatieven worden voortgezet.

Het CJIB heeft een analyse gedaan naar uitvalgegevens bij verkeersovertredingen die worden geconstateerd middels digitale camera’s. Deze analyse had betrekking op met camera’s geconstateerde overtredingen op snelheid of roodlicht, waarbij het Nederlandse kenteken als gestolen, gesloopt of geëxporteerd staat geregistreerd of in het geval van een buitenlands kenteken geen informatie door de EU-Lidstaat uit de kentekenregistratie wordt verstrekt. In beide gevallen kunnen aan het kenteken geen NAW gegevens worden gekoppeld en kan het CJIB hierdoor geen boetebeschikking uitsturen. Het is voor het CJIB mogelijk gebleken om de uitvalgegevens uit te filteren en nader te analyseren. De analyse kan mogelijk als aanvulling dienen op de reeds bekende signalen rondom voertuigcriminaliteit en de bestaande aanpak daarvan.

Analyse

In 2016 wordt maandelijks in ongeveer 0,58% van alle instroom1 (zowel Nederlandse als buitenlandse) een flitsovertreding op kenteken geconstateerd waar geen boete voor kan worden verstuurd omdat deze kentekens bij de RDW met een bijzondere code geregistreerd staan en mogelijk sprake is van een gestolen, geëxporteerd of gesloopt voertuig dat aan dit kenteken gekoppeld is. Voor buitenlandse kentekens geldt nog dat ook andere oorzaken mogelijk zijn, zoals bijvoorbeeld incomplete adresgegevens kentekenhouder. In ruim de helft van deze gevallen per maand gaat het om buitenlandse kentekens.

Vanaf begin 2015 is er maandelijks een toename van deze zaken te zien omdat de totale instroom van verkeersovertredingen is toegenomen door plaatsing van meer digitale flitspalen en aansluiting van meer trajectcontrolesystemen. De hogere aantallen zijn dan ook te verklaren door een algehele hogere instroom van verkeersboetes cq. flitsverwerking. Een andere belangrijke reden is de betere uitwisseling van kentekengegevens en aansluiting van meer landen op de systemen in Nederland op basis van de Cross Border Enforcement Richtlijn, waardoor meer overtredingen op buitenlandse kentekens instromen. Ik zet me ervoor in om zo spoedig mogelijk meer Lidstaten aan te sluiten.

Procentueel gezien gaat het bij de Nederlandse zaken slechts om een zeer klein aandeel zaken waarin geen boetebeschikking kan worden verstuurd ten opzichte van het totaal aan uitgestuurde boetebeschikkingen, gemiddeld circa 0,26%. Dit percentage is relatief stabiel in de afgelopen twee jaren. Voor de buitenlandse zaken geldt dat een stijging te zien is van gemiddeld 0,09% in 2015 naar circa 0,32% in 2016 ten opzichte van de totale instroom van flitsovertredingen. Dit maakt nog steeds slechts een gering aandeel op het totaal uit. De stijging is te verklaren door de steeds verdergaande ontsluiting van EU-Lidstaten voor de geautomatiseerde verwerking van flitsovertredingen.

Maatregelen Nederlandse kentekens

Naast de reeds bestaande maatregelen is in samenwerking met de Dienst Landelijke Informatieorganisatie i.o. van de politie en de RDW (binnen het LIV2) bekeken hoe het CJIB de constateringen waarbij geen tenaamstelling van de kentekenhouder kan worden verkregen kan overdragen aan politie voor mogelijk nader onderzoek. In augustus 2016 is een beperkte verkenning gedaan, waarbij de politie met behulp van de door het CJIB verstrekte gegevens de gestolen gemelde voertuigen én zo mogelijk hun bestuurders opspoort. Inmiddels zijn vier gestolen voertuigen aan de hand van de aangereikte overtredingsgegevens opgespoord. De kentekens van voertuigen die als gestolen, geëxporteerd of gesloopt staan geregistreerd worden gekoppeld aan het ANPR-systeem van de politie. Wanneer een dergelijk voertuig een ANPR-camera passeert, ontvangt de politie een melding dat het betreffende kenteken zich op een bepaalde plek op het Nederlandse wegennetwerk bevindt. De politie is dan op de hoogte en kan in actie komen.

De afgelopen jaren is sprake van successen op het gebied van de publiek-private aanpak van voertuigcriminaliteit. Uit de laatste analyse van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) van diefstalcijfers in 2016 blijkt dat de daling van de afgelopen jaren doorzet. Het totale aantal personenauto diefstallen in 2016 daalde met 8,8% van 10.191 auto’s naar 9.179 ten opzichte van het jaar daarvoor. Daarnaast laat het aantal teruggevonden personenauto’s voor het eerst sinds jaren een stijging van 2,1% zien.

Buitenlandse kentekens

In zijn algemeenheid loopt de kentekenregisterbevraging op buitenlandse kentekens goed. In 2016 zijn 975.343 verkeersboetes verstuurd naar buitenlandse overtreders op Nederlandse wegen op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv). Dat is ongeveer 30% meer dan de 748.429 verkeersboetes die in 2015 naar een buitenlands adres zijn verzonden. Dat blijkt uit het periodieke Wahv-overzicht van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en het Ministerie van Veiligheid en Justitie over buitenlandse verkeersovertreders. Inmiddels wordt ongeveer 10% van alle boetes voor een geconstateerde verkeersovertreding op Nederlandse wegen naar een adres in het buitenland gestuurd.

Verder blijkt uit de gegevens van het CJIB dat nog niet voor alle flitsovertredingen op buitenlandse kentekens een boete kan worden uitgestuurd, naar schatting ruim 300.000. Het gaat onder andere om overtredingen die nog niet kunnen worden verwerkt, omdat er nog geen kentekenuitwisseling in het kader van CBE plaatsvindt.

In sommige gevallen kan ook geen boete worden verstuurd wegens een foutmelding op het buitenlandse kenteken. Vervolgvragen zouden nodig zijn om de reden van die melding te achterhalen. Het stellen van vervolgvragen is echter niet verenigbaar met de doelbinding van de Richtlijn Cross Border Enforcement. Ik zal ervoor zorg dragen dat dit aandachtspunt bij de betreffende landen wordt gemeld omdat ik het wenselijk acht dat het land waar een kenteken geregistreerd is in staat wordt gesteld om onderzoek te doen naar hun eigen kentekenregistratie om deze waar nodig te corrigeren.

De Minister van Veiligheid en Justitie, S.A. Blok


X Noot
1

Het gaat hier om ongeveer 4.000 zaken. De totale instroom aan flitsovertredingen is maandelijks in 2016 gemiddeld 697.000 geweest.

X Noot
2

Het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) is een samenwerkingsverband tussen politie, RDW en het stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV).

Naar boven