29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 461 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Ontvangen ter Griffie op 2 april 2015

Het ontwerp van de ministeriële regeling is aan de Kamer overlegd tot en met 30 april 2015.

De ministeriële regeling kan niet eerder worden vastgesteld dan op 1 mei 2015.

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 april 2015

Ingevolge aanwijzing 6a van de Aanwijzingen voor subsidieverstrekking (verder: As)1 doe ik u hierbij toekomen het ontwerp van de Subsidieregeling TeamAlert 2015 houdende bepalingen inzake het verstrekken van subsidie aan de stichting TeamAlert voor de boekjaren 2016 tot en met 2019. De ontwerpregeling gaat vergezeld van een daarbij behorende toelichting2.

Uit Aanwijzing 6a, derde lid, van de As vloeit voort dat een regeling die strekt tot het verstrekken van subsidie onder in belangrijke mate dezelfde criteria voor in belangrijke mate dezelfde activiteiten als een eerdere – vervallen – regeling, waarbij een periode van vijf jaar wordt overschreden, aan Uw Kamer dient te worden overgelegd. Van deze situatie is in het onderhavige geval sprake.

TeamAlert in de afgelopen jaren

TeamAlert krijgt reeds gedurende vele jaren subsidie vanuit mijn departement. Mijn voornemen is om ook de komende jaren een bijdrage te leveren – in de vorm van een subsidie – aan de activiteiten van TeamAlert. De bijgevoegde regeling zal daar als formele grondslag voor dienen.

TeamAlert is een verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren. TeamAlert bestaat uit een kleine vaste kern en een grote pool van betrokken jongeren. De afgelopen jaren heeft TeamAlert zich ontwikkeld tot een serieuze partner op het gebied van verkeersveiligheid, niet alleen voor het Rijk maar ook voor decentrale overheden.

TeamAlert richt zich op:

  • het creëren van bewustwording bij verkeersdeelnemers van 12 tot en met 24 jaar door het realiseren van verandering in kennis, houding en risicoperceptie ten aanzien van verkeersveiligheid, en

  • het versterken van participatie van jongeren van 12 tot en met 24 jaar bij beleidsontwikkeling op het gebied van verkeersveiligheid.

De subsidie stelt TeamAlert in staat om het bewustzijn van jongeren ten aanzien van hun kwetsbare positie in het verkeer te vergroten en zo hun verkeersveiligheid te verbeteren, bijvoorbeeld via educatieve projecten en voorlichtingscampagnes. Bij educatie ligt de focus op langdurige contactmomenten met leerlingen, bij voorlichting worden jongeren bereikt via diverse kanalen en met verschillende vervoersmiddelen als thema. Alle activiteiten staan in het teken van inhoudelijke en organisatorische doorontwikkeling. Zo worden jongeren als kwetsbare groep in het verkeer op een aansprekende en doeltreffende manier bereikt en wordt het aantal verkeersslachtoffers onder jongeren verminderd. TeamAlert weet met haar projecten jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 24 jaar te verleiden om na te denken over het onderwerp verkeersveiligheid. Hierdoor wordt de participatie van jongeren van 12 tot en met 24 jaar bij beleidsontwikkeling op het gebied van verkeersveiligheid versterkt.

De bestaande subsidiestroom aan TeamAlert is in 2014 geëvalueerd. De conclusie van deze evaluatie is dat de subsidie aan TeamAlert doeltreffend wordt gebruikt om de bewustwording en betrokkenheid van jongeren op het gebied van verkeersveiligheid te vergroten. De kwaliteit van de activiteiten van TeamAlert wordt zowel door decentrale overheden, als ook door jongeren en marktpartijen onderstreept. TeamAlert weet bovendien haar subsidiegelden zodanig in te zetten dat ook andere partijen bereid zijn om in haar verkeersveiligheidsprojecten te investeren. Hieruit kan worden geconcludeerd dat de subsidie aan TeamAlert doelmatig is en dat met zo weinig mogelijk subsidie van mijn ministerie zoveel mogelijk rendement wordt behaald.

Gezien de bijdrage van Teamalert aan het verbeteren van de verkeersveiligheid voor jongeren van 12 tot en met 24 jaar en de goede ervaringen met TeamAlert vind ik het van belang dat TeamAlert ook de komende 5 jaren haar werkzaamheden kan continueren.

Bijdragen voor de komende jaren

Mijn doel is om met bijgevoegde regeling de formele grondslag te creëren voor een bijdrage van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) aan de werkzaamheden van TeamAlert voor de komende jaren. Hiermee beoog ik een continuering van de waardevolle activiteiten van TeamAlert. Het totaal beschikbare bedrag voor TeamAlert is maximaal € 750.000,– per jaar. Sinds 2012 zijn vanwege de bezuinigingen de maximale subsidiebedragen geleidelijk teruggebracht van € 1.000.000 per jaar tot 750.000 per jaar.

Hiernaast slaagt TeamAlert er steeds beter in om financiering van derden te verkrijgen voor haar activiteiten. Hierdoor is het IenM-aandeel in de financiering gedaald van ongeveer 55% in 2012 tot naar verwachting ongeveer 33% in 2015.

Ingevolge aanwijzing 6a, derde lid, van de As zal ik deze regeling niet eerder vaststellen dan vier weken na de datum van toezending van het ontwerp van deze regeling aan Uw Kamer.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Hoofddoel van Aanwijzing 6a is dat in subsidieregelingen een vervaldatum wordt opgenomen, welke maximaal vijf jaar na de datum van inwerkingtreding ligt.

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven