Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 februari 2012
Op verzoek van uw kamer geef ik momenteel vorm aan het zogenaamde trekkerrijbewijs
(T-rijbewijs). Ik heb het CBR en RDW verzocht om uitvoeringstoetsen te doen om te
bezien hoe dit praktisch kan worden vormgegeven en wat de consequenties zullen zijn.
Ik zal de volgende uitgangspunten hanteren bij de regeling:
In de praktijk betekent dit dat nagenoeg iedereen die nu op een trekker of MMBS rijdt,
dat mag blijven doen. Degenen die toch buiten de boot vallen, hebben alsnog gelegenheid
vóór het moment van invoeren, na opleiding en examen, een trekkercertificaat te halen.
Een trekkercertificaat mag tot drie jaar na de invoering van het T-rijbewijs worden
omgewisseld voor een T-rijbewijs; voor een beperkte termijn van drie jaar is om praktische
redenen voor de handhaving gekozen: na deze termijn van drie jaar bestaat het trekkercertificaat
niet meer. De handhavers hoeven dan uitsluitend te controleren op het hebben van een
T-rijbewijs.
-
– Diegenen die het rijbewijs C (vrachtauto) heeft of haalt, hoeft geen examen te doen
voor het T-rijbewijs
-
– De opleiding voor het trekkercertificaat wordt meer in overeenstemming gebracht met
de komende eisen voor het T-rijbewijs
De opleiding voor het trekkercertificaat wordt, vooruitlopend op het T-rijbewijs,
aangepast; de lesstof wordt aangepast in goed overleg met het CBR; met een dergelijke
aanpassing wordt tegemoet gekomen aan de toezegging van mijn ambtsvoorganger aan de
Tweede Kamer van mei 2010 over tussentijdse aanpassing van het examen voor het trekkercertificaat.
De opleiding en de vragen bij het trekkercertificaat worden vanaf het studiejaar 2012/2013
aangepast met meer aandacht voor de verkeersveiligheid.
In veel gevallen zal het halen van het T-rijbewijs geïntegreerd zijn in het agrarisch
onderwijs. Om er voor te zorgen dat iemand zo snel mogelijk na het bereiken van de
16 jarige leeftijd op een trekker mag rijden, kan het theorie-examen vanaf 15,5 gehaald
worden.
-
– Het examen voor het T-rijbewijs toetst niet alleen op deelname aan het verkeer, maar
ook op ARBO-aspecten, het veilig kunnen aankoppelen van een aanhangwagen. Dit gebeurt
nu in het kader van het trekkercertificaat
-
– Voor het trekkerrijbewijs gelden dezelfde medische geschiktheidseisen als voor het
B-rijbewijs (personenauto).
-
– Gestreefd wordt naar invoering van het rijbewijs per 1-1-2014. Na ontvangst van de
uitvoeringstoetsen start ik het wetgevingstraject.
Er is nog één knelpunt met betrekking tot de invoering van het trekkerrijbewijs. De
invoering van het trekkerrijbewijs betekent dat bestuurders van motorvoertuigen met
beperkte snelheid (maaimachines, straatveegmachines, en machines voor wegonderhoud)
hieraan zouden moeten voldoen.
Voor de verbetering van de verkeersveiligheid is dit niet de doelgroep voor dit instrument.
Dit is de reden dat ik het CBR en de RDW heb gevraagd aan te geven hoe deze groepen
uitgezonderd zouden kunnen worden van deze verplichting. Ik ga er hierbij van uit
dat uw Kamer met het verzoek om invoering van het trekkerrijbewijs ook niet heeft
beoogd om deze groep bestuurders in deze regeling te betrekken.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus