Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 april 2017
De vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu heeft mij om een reactie gevraagd
op het artikel «En weer moest de Botlekbrug een dag dicht» dat op 4 april 2017 in
Trouw is gepubliceerd. Deze reactie treft u hierbij aan. Tevens maak ik van de gelegenheid
gebruik u te informeren over de uitkomsten van de onderzoeken naar de mogelijkheden
om de prestaties van de Botlekbrug verder te verbeteren. Hiermee kom ik de toezegging
na die ik heb gedaan in antwoord op schriftelijke vragen van de leden Hoogland (PvdA)
en Visser (VVD) over aanhoudende problemen met de Botlekbrug en de Spijkenisserbrug,
d.d. 20 juni 2016 (Aanhangsel Handelingen II 2015/16, nr. 2895).
Reactie op het artikel
In het artikel in Trouw wordt gemeld dat de stremming van de Botlekbrug op 1 april
jongstleden het gevolg was een «tegenstribbelend» omloopwiel. Op die dag is inderdaad
een omloopwiel vervangen waardoor de brug gestremd was voor het verkeer. Het ging
hierbij echter niet om een onverwachte storing, maar om een geplande, preventieve
vervanging van een omloopwiel.
In januari 2017 is een preventief wisselschema gestart om omloopwielen die een verhoogd
risico op uitval hebben, te vervangen. Hiertoe is besloten nadat in mei 2016 mechanische
schade is ontstaan aan de wielen en uit nader onderzoek is gebleken dat sprake is
van voortdurende verslechtering van de lagers van de wielen. Inmiddels zijn 5 omloopwielen
vervangen (de laatste keer in het eerste weekend van april). De komende periode verwacht
Rijkswaterstaat nog een aantal keer een omloopwiel te moeten vervangen.
Verbetermaatregelen
Eind 2015 is door een onafhankelijke commissie een review uitgevoerd op de storingen
en storingsafhandeling van de nieuwe Botlekbrug. De aanbevelingen uit de review die
betrekking hebben op het optimaliseren van het proces van storingsafhandeling en het
dynamisch maken van het onderhoudsproces zijn direct geïmplementeerd door de opdrachtnemer,
het consortium A-Lanes, en Rijkswaterstaat.
De aanbevelingen uit de review die toezien op mogelijke prestatieverbeteringen van
de Botlekbrug zijn in 2016 nader uitgewerkt. Daarvoor is onder meer nog een aanvullende
onafhankelijke review uitgevoerd. Op basis hiervan zijn in de loop van 2016 onder
andere verbeteringen doorgevoerd aan de datacommunicatieverbinding tussen de verkeerscentrale
in Rhoon en de Botlekbrug en aan de zogenaamde «single point failures».
De belangrijkste aanbeveling zag toe op de grendels van de brug. Om het aantal storingen
aan de grendels verder te beperken heeft A-Lanes constructieve verbetermaatregelen
uitgewerkt. Inmiddels zijn 9 van de 12 grendels omgebouwd. De omgebouwde grendels
laten, in vergelijking met de niet-aangepaste grendels, een meer gecontroleerd en
voorspelbaar gedrag zien, waardoor de betrouwbaarheid is toegenomen. Medio 2017 zullen
alle grendels zijn aangepast.
Effect van de maatregelen
De getroffen maatregelen hebben een positief effect op het aantal storingen en de
beschikbaarheid van de (vaar)weg voor de gebruikers. Tot op heden (d.d. 2 april 2017)
hebben zich in totaal 85 storingen voorgedaan die hebben geleid tot hinder voor de
scheepvaart en/of het wegverkeer. Traden er in de laatste 6 maanden van 2015 51 storingen
op (gemiddeld ca. 9 per maand); over de laatste 6 maanden is dat aantal afgenomen
tot 13 storingen (gemiddeld ca.2 per maand). De laatste drie maanden is de niet-beschikbaarheid
voor het wegverkeer afgenomen tot ca. 0,4%. Het streven is om het prestatieniveau
van de Botlekbrug de komende jaren verder te verbeteren. Dit heeft de permanente aandacht
van A-Lanes en Rijkswaterstaat.
Dit jaar start de afbouw van het spoorse deel van de Botlekbrug. Dit is een complex
proces en dit vergt een nauwe samenwerking met Prorail. Deze samenwerking heeft al
duidelijk vorm gekregen in de gezamenlijke voorbereiding van de opdracht aan A-Lanes
B.V. voor de realisatie van het spoorse deel. Nadat het spoor afgebouwd is kan de
langzaamverkeerverbinding worden gerealiseerd en kan de oude Botlekbrug worden gesloopt.
Alle realisatiewerkzaamheden in het kader van dit project zijn dan afgerond. Ik zie
deze stappen met vertrouwen tegemoet.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus