29 362
Modernisering van de overheid

29 515
Kabinetsplan aanpak administratieve lasten

nr. 44
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 augustus 2005

Op 23 mei 2005 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2004–2005, 29 362, nr. 35) heeft de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties U, namens het kabinet, de uitkomst van de nulmeting administratieve lasten burgers aangeboden.

Ik wil u nu, mede namens mijn Staatssecretaris, informeren over de maatregelen op het terrein van mijn departement die hebben geleid tot een reductie van de administratieve last voor burgers.

Eerst zal ik de uitkomsten van de VROM-nulmeting administratieve lasten voor burgers nog even vermelden om daarna in te gaan op de reeds gerealiseerde reducties en de lastenverzwaring die zal optreden door de implementatie van de Europese richtlijn energieprestatie gebouwen.

Uitkomst nulmeting VROM

VROM heeft overeenkomstig de afspraken een pareto-meting1 gedaan naar de administratieve lasten voor burgers in het referentiejaar 2002. Dit heeft geleid tot het volgende overzicht.

Overzicht AL Burger VROM

BeschrijvingAdministratieve lasten
TitelUrenOut-of-pocket kosten in €
1. Huursubsidie1 876 6911 815 194
2. Woningwet113 333111 396 400
3. Besluit opslaan in ondergrondse tanks68504 450
4. Wet milieubeheer00
5. Wet op de ruimtelijke Ordening433295
Totaal1 990 525113 716 339

Overzicht AL Burger VROM, na correctie voor meting o.b.v. Pareto

 UrenOut-of-pocket kosten in €
Totaal2 300 000113 716 339

Gerealiseerde reductiemaatregelen

Met betrekking tot de wet- en regelgeving van VROM die leidt tot administratieve lasten voor burgers zijn in het verleden al maatregelen getroffen om deze last te verlichten. Dit betreft:

Huursubsidie: De aanpassingen van de Huursubsidiewet betreft de invoering van het systeem waarbij VROM na de initiële aanvraag zelf de inkomensgegevens van de burgers opvraagt en controleert. De burger hoeft hierdoor slechts éénmaal een aanvraag voor de huursubsidie te doen. In de jaren hierna krijgen zij van VROM automatisch bericht over de hoogte van de huursubsidie die de burger ontvangt. 2002 was het eerste jaar dat dit systeem landelijk werd ingevoerd en dit betekent dat alle burgers die huursubsidie wensten te ontvangen (957 780 burgers) een aanvraag moesten doen. Pas in 2003 kregen zij automatisch bericht en ondervonden zij minder lasten. De aanpassing van de regelgeving is eigenlijk al in 2002 in werking getreden, maar dit heeft pas in 2003 tot een reductie van de AL Burger geleid.

Woningwet: De aanpassing van de Woningwet betreft het nieuwe stelsel rondom de bouwvergunning. Hierbij zijn de volgende wijzigingen opgetreden die leiden tot lastenreductie:

• de categorie meldingsplichtige bouwwerken is vergunningsvrij geworden en de hiermee samenhangende lasten zijn vervallen (€ 16 mln.);

• voor kleine bouwprojecten kan nu gebruik worden gemaakt van een lichte bouwvergunning. Dit betekent dat er minder gegevens moeten worden aangeleverd. Hierdoor kan de burger deze aanvraag zoveel mogelijk zelf doen. Hierdoor zijn de administratieve lasten in uren iets toegenomen (55 787 uur) maar de out-of-pocket kosten zijn fors afgenomen (€ 26,1 mln.).

Overzicht brutoreducties VROM

 ReductieurenReductie Out-of-pocket kosten in €
1. Huursubsidie874 074 734 073 
2. Woningwet– 55 787 42 223 612 
Totaal818 28736%42 957 68538%

Gezien de beperkte hoeveelheid wet- en regelgeving die de administratieve lasten voor de burger veroorzaken en de maatregelen die op dat gebied zijn genomen resten er binnen het domein van VROM momenteel weinig mogelijkheden tot verdere reductie.

Wel zal uit de doorrekening van de lastenreductie van het voorontwerp van het wetsvoorstel algemene bepalingen omgevingsrecht (de omgevingsvergunning), die momenteel wordt uitgevoerd, moeten blijken of hier ook nog een reductie in de administratieve lasten voor de burger is te halen.

Lastentoename

In het Algemeen Overleg met de Vaste kamercommissie voor VROM van 9 juni jongstleden over de administratieve lasten voor bedrijven is de Europese richtlijn Energieprestatie gebouwen ter sprake gekomen. De implementatie van deze richtlijn veroorzaakt een aanzienlijke toename van de administratieve lasten van zowel bedrijven als ook burgers. Over de hoogte van deze toenames zijn wij momenteel in overleg met ACTAL om te bezien of gekozen is voor de minst belastende variant van implementatie van de richtlijn. Zoals in het AO van 9 juni jongstleden aangegeven zal ik u separaat informeren over de uitkomsten van de berekening en de mogelijke termijn van invoering.

Bovengenoemde toename zal in aanmerking worden genomen bij de tweede tranche reductievoorstellen waarmee de netto reducties met betrekking tot de administratieve lasten burgers zullen worden gepresenteerd. Deze tweede tranche zal eind 2005/begin 2006 worden gepresenteerd.

Afrondend ben ik van opvatting dat het ministerie van VROM vooralsnog een alleszins bevredigend aandeel levert in de rijksbrede taakstelling van een kwart. Dit laat onverlet dat ik zal blijven zoeken naar aanvullende maatregelen om de administratieve lasten voor burgers te reduceren en te blijven voldoen aan de door het kabinet afgesproken netto percentage van 25% reductie.

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

S. M. Dekker


XNoot
1

Bij een pareto-meting wordt uitgegaan van het pareto-principe. Het pareto-principe gaat uit van de veronderstelling dat een beperkt aantal regelingen het overgrote deel van de administratieve lasten veroorzaken. De nulmeting wordt, ten aanzien van de uren, gecorrigeerd om een totaal beeld van de administratieve lasten te krijgen.

Naar boven