29 362
Modernisering van de overheid

nr. 104
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BESTUURLIJKE VERNIEUWING EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 september 2006.

Iedere dag vullen duizenden Nederlanders formulieren in van de overheid. Bijvoorbeeld om huurtoeslag te krijgen, om belasting te betalen, om een uitkering aan te vragen, om gezinsverzorging te krijgen. Jaarlijks gaat het om miljoenen mensen, die vaak uren bezig zijn met het invullen van lastige formulieren van de overheid. Niet voor niets staat onbegrijpelijke formulieren hoog op de lijst met knelpunten bij administratieve lasten burgers1. Voor alle onderwerpen op deze lijst is aangegeven dat het kabinet op korte termijn met maatregelen zal komen.

Waarom is bijna iedereen zo lang bezig met het invullen van formulieren? Dat komt omdat bijna iedereen het moeilijk vindt om formulieren van de overheid in te vullen. Uit recent onderzoek2 blijkt namelijk dat de meeste overheidsformulieren niet in begrijpelijk Nederlands zijn geschreven. Mensen snappen de vragen niet. Dit levert veel irritatie, tijdverlies en fout ingevulde formulieren op. Daar moet iets aan gebeuren.

Daarom ga ik de komende maanden aan de slag om formulieren van de overheid begrijpelijk te maken. Anderen vraag ik om dit ook te doen. Zo sluit ik aan bij het initiatief van mevrouw Van Gent3 om helder taalgebruik te stimuleren.

Het doel van deze activiteiten is te komen tot duidelijke, begrijpelijke formulieren in klare taal. Zodat mensen zelfstandig hun zaken met de overheid kunnen regelen, zonder vast te lopen bij het invullen van een lastig formulier. Hiermee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de administratieve lastenvermindering.

Wat ga ik doen?

Ik heb voorstellen gedaan om een aantal veelgebruikte formulieren van de overheid in eenvoudig Nederlands op te stellen. Daarover ben ik in gesprek met de betreffende instanties. Het gaat dan onder andere om de Aanvraag AOW en het Aanvraagformulier zorg. De komende periode wil ik hierover afspraken maken met de betrokken overheidsorganisaties.

Ook elektronische formulieren maken we zoveel mogelijk in eenvoudig Nederlands. Voorbeelden zijn Aanvraag uittreksel GBA, Aangeven verhuizing en Aanvraag uittreksel burgerlijke stand. De elektronische formulieren worden via www.eformulieren.overheid.nl kosteloos aan alle overheden aangeboden.

Ik laat een test ontwikkelen waarmee formulierenmakers bij overheden kunnen nagaan of hun formulieren te ingewikkeld zijn. Zo ja, dan zal ik hen vervolgens vragen om hun formulieren begrijpelijk te maken. Ter ondersteuning heb ik inmiddels een «Schrijfwijzer begrijpelijke formulieren» uitgebracht1.

Ik laat een «keurmerk» voor begrijpelijke formulieren ontwikkelen.

Ook bekijk ik hoeveel we kunnen besparen in tijd en geld door te werken met begrijpelijke formulieren. Zo wordt duidelijk welke vermindering van administratieve lasten deze operatie tot gevolg heeft.

Samen met de ministeries van Financiën en Economische Zaken zal ik onderzoeken hoe formulieren voor bedrijven ook zo snel mogelijk begrijpelijk kunnen worden gemaakt.

Naast het begrijpelijk maken van formulieren wil ik het zakendoen met de overheid ook op andere manieren vereenvoudigen. Bijvoorbeeld met de mogelijkheden die de elektronische overheid biedt. Zodat mensen geen vragen meer hoeven te beantwoorden waarop het antwoord al bekend is.

Dit najaar breng ik Uw Kamer op de hoogte van de resultaten van deze activiteiten. Onbegrijpelijke overheidsformulieren moeten tot het verleden behoren, daar zet ik mij graag voor in.

De Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,

A. Nicolaï


XNoot
1

TK 2004–2005, 29 362, nr. 40.

XNoot
2

De resultaten van het onderzoek naar veelgebruikte overheidsformulieren zijn te vinden op www.begrijpelijkeformulieren.nl

XNoot
3

TK 2005–2006, 30 470, nr. 2.

XNoot
1

Zie voor de Schrijfwijzer www.begrijpelijkeformulieren.nl

Naar boven