Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 29296 nr. 49 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 29296 nr. 49 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 mei 2023
Op 3 april 20231 bent u geïnformeerd over de voortgang in de onderzoeken en het opstellen van het herstelplan voor de Prinses Margriettunnel in de A7 bij Sneek. Op dat moment waren de onderzoeken nog gaande en was het herstelplan nog niet gereed. In dezelfde brief is toegezegd om, zodra de onderzoeken en het herstelplan gereed zijn, uw kamer te informeren over de wijze van herstel en de wijze van communicatie met de stakeholders. Met deze brief wordt invulling gegeven aan de toezegging2.
Herstelplan
Uit onderzoek is gebleken dat in meerdere tunneldelen trekpalen zijn bezweken. Zonder herstelmaatregelen is de constructieve veiligheid van de tunnel voor de langere termijn niet te garanderen. Voor het herstel van de tunnel is het nodig dat de gehele fundering van de tunnel wordt vernieuwd en versterkt. Dat wordt gedaan door circa 1.450 nieuwe trekpalen te plaatsen. Daarnaast worden ook de tunnelwanden steviger verankerd. Op deze manier is de stabiliteit en de constructieve veiligheid van de Prinses Margriettunnel weer gegarandeerd.
Uitvoering van de werkzaamheden
Bij de herstelwerkzaamheden wordt gekozen voor een manier van werken, waarbij het niet nodig is om de grondwaterstand te verlagen. De nieuwe trekpalen worden met behulp van een speciale constructie (de zogeheten sluisconstructie), door de betonnen vloer de grond in geboord, tegen de waterdruk in. Doordat de aansluiting van de vloer en de nieuwe trekpaal is afgedicht, kan er geen water in de tunnel omhoog komen tijdens het aanbrengen zodat er zonder bemaling gewerkt kan worden. Het op deze wijze herstellen van de tunnel duurt langer, maar het risico op schade aan omliggende bebouwing als gevolg van een verlaging van de grondwaterstand wordt hiermee geminimaliseerd.
Start en planning
Op 15 juni 2023 vindt de start van de herstelwerkzaamheden plaats. Naar verwachting zal het vernieuwen van de trekpalen ruim een jaar in beslag nemen. Daarbij gaan de werkzaamheden 12 uur per dag en 7 dagen per week door.
Tijdens de uitvoering van de herstelwerkzaamheden blijft de tunnel beschikbaar voor verkeer. Voor het scheepvaarverkeer (zowel beroeps- als recreatievaart) zullen de werkzaamheden geen hinder veroorzaken. Het is mogelijk dat een korte afsluiting van de tunnel tijdens een nacht- of weekend nodig is. Door voor een nacht- of weekendafsluiting te kiezen, is de verwachting dat er door een beperkter verkeersaanbod geen overlast op omliggende wegen ontstaat, ook niet in het drukke watersportseizoen met veel brugopeningen. Als er een afsluiting van de tunnel nodig is, zal dat vroegtijdig worden aangekondigd.
Communicatie met stakeholders
Tijdens het herstel van de tunnel vindt er veelvuldig communicatie plaats met de diverse stakeholders. Zo is er op 24 mei een bewonersavond waarin omwonenden worden geïnformeerd over de wijze van herstel, de planning van het werk en de eventuele hinder die zij kunnen ervaren. Andere stakeholders, zoals ondernemers in de omgeving, worden via een nieuwsbrief over de start van het werk en bovenstaande onderwerpen geïnformeerd.
Gedurende de gehele periode van herstel zullen de stakeholders regelmatige updates ontvangen via nieuwsbrieven of factsheets. En ook wordt er een project-website ingericht met daarin actuele informatie, antwoord op diverse vragen en contactinformatie voor mensen die vragen hebben.
Het onderzoek naar de schade-oorzaak
Het onderzoek naar de oorzaak van het bezwijken van de trekpalen én de betekenis daarvan voor andere objecten met een vergelijkbare fundering is nog in uitvoering. Dit onderzoek wordt naar verwachting in het najaar van 2023 afgerond, waarna uw kamer over de resultaten wordt geïnformeerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers
Kamerstuk 29 296, nr. 48; «Voortgang onderzoeken en herstelplan Prinses Margriettunnel A7 bij Sneek».
Toezegging; «informeren van de Tweede Kamer over wijze van herstel en communicatie met stakeholders en weggebruikers».
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29296-49.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.