Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 september 2020
Vandaag heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) een rapport gepubliceerd over
het ongeval tussen een spookrijder en een andere weggebruiker op de A73 op 19 november
2017. Bij dit ongeval zijn de bestuurder en de spookrijder om het leven gekomen. Het
vreselijke ongeval heeft een enorme impact op levens van de nabestaanden.
Ik ben OVV erkentelijk voor hun rapport. Het beantwoordt enkele van de onbeantwoorde
vragen over de omstandigheden en toedracht van het ongeval. Het geeft waardevolle
aanbevelingen en adviezen over hoe het ministerie en Rijkswaterstaat meer inzicht
kunnen krijgen in spookrijproblematiek en hoe effectiever onderzoek kan worden gedaan
naar verkeersongevallen. Ik wil deze aanbevelingen benutten om meer te leren van ongevallen,
omdat we altijd moeten trachten herhaling te voorkomen. Hierbij bied ik u het rapport
van de OVV aan1.
Aanleiding OVV-onderzoek
Op 27 december 2018 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de onderzoeken naar het ongeval
door Rijkswaterstaat2. Ik heb aangegeven dat er nog veel onduidelijkheden over de omstandigheden en toedracht
van het ongeval waren en dat ik heb moeten constateren dat de manier waarop binnen
Rijkswaterstaat opvolging was gegeven aan aanbevelingen uit deze onderzoeken en de
wijze waarop intern en extern is gecommuniceerd onvoldoende zijn geweest. Dat was
voor mij aanleiding om in december 2018 de OVV te verzoeken een onderzoek in te stellen
en daarbij in ieder geval aandacht te besteden aan de omstandigheden rond het ongeval
en de afwikkeling er van, de mogelijke invloed van de weginrichting, en de wijze en
het moment waarop binnen Rijkswaterstaat gevolg gegeven is aan de aanbevelingen van
de onderzoeken uit 2010 en 2018.
De lessen en aanbevelingen
De hoofdaanbevelingen en de lessen van de OVV richten zich voor het Ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat op het volgende:
-
1. Het bevorderen in het ministerie en bij Rijkswaterstaat van het inzicht in de spookrijproblematiek
en benutten van de opgedane kennis om preventieve maatregelen te nemen;
-
2. Het bevorderen van de effectiviteit van het onderzoek naar verkeersongevallen;
De OVV adviseert om te beginnen bij de situatie op de A73 en preventieve maatregelen
te nemen op die locatie en eventuele vergelijkbare locaties. Deze prioritering neem
ik over en ik start met onmiddellijke ingang met het onderzoeken van preventieve maatregelen
op de A73.
Samen met mijn collega van JenV zal ik hierop terugkomen in de kabinetsreactie.
Het overleg tussen het OM en Rijkswaterstaat is inmiddels gestart om dit begrip te
vergroten.
Binnen zes maanden zal ik samen met mijn collega van JenV in een uitgebreide kabinetsreactie
aangeven hoe invulling is en wordt gegeven aan de aanbevelingen van de OVV.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga