29 282 Arbeidsmarktbeleid en opleidingen zorgsector

Nr. 252 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Ontvangen ter Griffie op 31 mei 2016.

De voordracht voor de vast te stellen Ministeriële regeling is aan de Kamer overgelegd tot en met 30 juni 2016.

De voordracht voor de vast te stellen Ministeriële regeling kan niet eerder worden gedaan dan op 1 juli 2016.

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 31 mei 2016

Hierbij bied ik u aan een conceptregeling, houdende de wijziging van de Subsidieregeling stageplaatsen zorg II (hierna: de Subsidieregeling) in verband met verlenging van de werkingsduur en actualisering.

De voorlegging geschiedt in het kader van artikel 24a, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001, en biedt uw Kamer gedurende 30 dagen de mogelijkheid zich uit te spreken over de Subsidieregeling, voordat deze door mij zal worden vastgesteld. Een conceptversie van de beoogde (wijziging van de) regeling is als bijlage toegevoegd (bijlage I)1. Er wordt gestreefd naar inwerkingtreding van de gewijzigde regeling met ingang van 1 augustus 2016.

Aanleiding

De Subsidieregeling vervalt per 1 januari 2017. Omdat op grond van de Subsidieregeling echter per studiejaar (aug. t/m juli) subsidie wordt verstrekt, heb ik besloten de Subsidieregeling al vóór het studiejaar 2016–2017 te evalueren. Conform de Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek heeft een evaluatieonderzoek plaatsgevonden. Dit onderzoek is uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau, Ecorys. In het onderzoek is aandacht geweest voor de doeltreffendheid en de doelmatigheid van de Subsidieregeling. De resultaten van het onderzoek zijn als bijlage bij deze brief gevoegd (bijlage II)2.

Volledigheidshalve merk ik op dat de evaluatie van de Subsidieregeling onderdeel is van de beleidsdoorlichting van artikel 4.2 van het begrotingshoofdstuk van het Ministerie van VWS. Ik verwacht de kabinetsreactie op de deze (totale) beleidsdoorlichting eind 2016 aan de Tweede Kamer te doen toekomen.

Vanuit deze (deel)evaluatie wordt geconcludeerd dat de Subsidieregeling – zoals ook beoogd – een bijdrage levert om zorginstellingen meer stageplaatsen aan te laten bieden en de begeleiding van stagiairs te verbeteren, zodat een bijdrage wordt geleverd aan het oplossen van toekomstige knelpunten op de arbeidsmarkt van de zorg.

Naar aanleiding van het onderzoek, de positieve ervaringen vanuit de praktijkinstellingen en ook op verzoek van de MBO raad wordt een verlenging van de werkingsduur van de Subsidieregeling in de reden, logisch en wenselijk geacht. De verlenging van de Subsidieregeling bevat enkele wijzigingen die hieronder nader worden toegelicht.

Wijzigingen van de Subsidieregeling

De wijzigingen in de Subsidieregeling zien vooral op praktijkervaringen met de regeling welke een actualisatie van de Subsidieregeling vragen.

  • 1. De actualisatie van de definitie van stageplaats en de verwijzing naar het begrip leerbedrijf hierin vloeit voort uit het komen te vervallen van de achterliggende wettelijke bepaling uit de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB);

  • 2. De aanscherping van de definitie van stageaanbieder in de zin van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo) komt voort uit de wens om af te dwingen dat de zorgaanbieder aantoont dat er Wmo zorg verleend wordt door middel van het overleggen van een bewijsstuk;

  • 3. Het vastleggen van stageovereenkomsten gebeurt steeds meer digitaal. Kort gezegd wordt de Subsidieregeling op dit punt geactualiseerd;

  • 4. De aanvraagprocedure voor de subsidie vindt nu, met het oog op lastenverlichting, plaats op basis van vooringevulde aanvraagformulieren. Deze aanvraagformulieren worden gevuld met gegevens die de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) verzamelt via de onderwijsinstellingen. Soms komt het voor dat de gegevens op het vooringevulde aanvraagformulier niet correct zijn en er bijvoorbeeld gerealiseerde stageplaatsen ontbreken. De subsidieaanvrager kan dan voor een groter of kleiner aantal gerealiseerde stageplaatsen een aanvraag indienen door de gegevens op het vooringevulde aanvraagformulier te wijzigen. Wanneer men een hogere subsidie wil aanvragen dan op het vooringevulde aanvraagformulier is vermeld, dan vergt dit veel van de aanvrager van de subsidie, omdat veel stukken dienen te worden bijgevoegd. De beoogde wijziging is bedoeld om deze werkwijze te vereenvoudigen.

  • 5. Het vervallen van het 40 weken maximum voor de stageperiode. Alleen het uren maximum van 1280, respectievelijk 1.440 uren zal worden behouden. Dit zodat zorginstellingen de stage over meerdere weken kunnen spreiden en dus flexibeler kunnen zijn in het inplannen van de stage.

Ik hoop u met deze brief voldoende te hebben geïnformeerd over de beoogde verlenging en wijziging van de Subsidieregeling.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven