29 258
Wijziging van de wijze van aanpassing van de kinderbijslag, de wet van 22 december 1994 tot nadere wijziging van de Algemene Kinderbijslagwet, de Ziekenfondswet en de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (Stb. 957) en de Algemene Kinderbijslagwet in verband met andere wijze van aanpassing kinderbijslagbedragen

nr. 17
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 september 2004

In mijn brief van 30 juni 2004 (29 258, nr. 16) heb ik u een beeld gegeven van de kostendekkendheid van een aantal kinderregelingen. Naar aanleiding hiervan zijn door de vaste commissie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid enkele vragen gesteld die ik hierbij beantwoord.

Gevraagd is naar een toelichting op het bedrag van (afgerond) € 9 230 dat in tabel 3 van de brief is opgenomen, zijnde het besteedbaar inkomen exclusief tegemoetkomingen voor kinderen voor een alleenstaande met een minimum inkomen en twee kinderen.

Dit bedrag is gelijk aan de bijstandsnorm voor een alleenstaande (op jaarbasis € 9 694) verminderd met de nominale ziektekostenpremies (€ 308) en een bedrag voor eigen bijdragen ziektekosten (€ 154). Volledigheidshalve: het jaarbedrag van de bijstandsnorm is de optelsom van de maandbedragen zoals deze gelden per 1-1-2004 (€ 806,27) en vervolgens zijn gewijzigd per 1-4-2004 (€ 809,35) en 1-7-2004 (€ 809.58). Dit is definitie van het besteedbaar inkomen in de reguliere koopkrachtoverzichten. Zoals vermeld in de voetnoot bij tabel 3 in de brief van 30 juni is de extra normuitkering van 20% voor een alleenstaande ouder in de bijstand opgenomen bij de tegemoetkomingen voor de uitgaven voor kinderen.

In de gepresenteerde berekeningen zijn de kosten van kinderopvang buiten beschouwing gelaten. Dit is gedaan omdat, in tegenstelling tot de onderhoudskosten, deze uitgaven alleen gemaakt worden door een specifieke groep werkende ouders. Tegenover deze kosten staan in 2004 ook tegemoetkomingen van de werkgever, de gemeente (subsidieplaatsen) en van de belastingdienst (een fiscale aftrekpost). De feitelijke kosten van kinderopvang zijn afhankelijk van veel factoren, waaronder de hoogte van het inkomen en het aantal uren opvang. In mijn brief van 6 februari 2004 (Kamerstukken II, 2003–2004, 28 447, nr. 21) over de nieuwe wet kinderopvang is voor 2004 en latere jaren een beeld geschetst van de hoogte van de ouderbijdragen voor kinderopvang in verschillende situaties.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

A. J. de Geus

Naar boven