29 225
Wijziging van de Wet sociale werkvoorziening en de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen met name in verband met de overgang van de indicatiestelling voor de sociale werkvoorziening van de gemeenten naar de Centrale organisatie werk en inkomen en verruiming van de mogelijkheden tot begeleid werken in het kader van de Wet sociale werkvoorziening, alsmede een aanpassing van de Algemene wet bestuursrecht en de Beroepswet terzake

nr. 16
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 29 april 2004

Hierbij bied ik u het concept-Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken aan.1 Aanpassing van verschillende besluiten op grond van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) is noodzakelijk als gevolg van het voorstel van wet tot Wijziging van de Wet sociale werkvoorziening en de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen met name in verband met de overgang van de indicatiestelling voor de sociale werkvoorziening van de gemeenten naar de Centrale organisatie werk en inkomen en verruiming van de mogelijkheden tot begeleid werken in het kader van de Wet sociale werkvoorziening, alsmede een aanpassing van de Algemene wet bestuursrecht en de Beroepswet terzake, dat op 6 april jl. door uw kamer is aangenomen (Kamerstukken 29 225).

In het kader van vereenvoudiging van regelgeving is er voor gekozen de bestaande vier besluiten (Besluit indicatie sociale werkvoorziening, Besluit financieel verdeelmodel sociale werkvoorziening, Besluit arbeidsinpassing en begeleiding sociale werkvoorziening en Besluit vaststelling subsidie Wet sociale werkvoorziening) tot één besluit te integreren.

Overlegging geschiedt met in achtneming van het vierde lid van artikel 7, het vierde lid van artikel 8 en het zesde lid van artikel 11 van de Wsw, zoals deze leden komen te luiden na inwerkingtreding van genoemd wetsvoorstel. Deze leden schrijven voor dat de voordracht voor de op grond van die bepalingen vast te stellen algemene maatregel van bestuur niet eerder wordt gedaan dan vier weken nadat het ontwerp aan beide Kamers der Staten-Generaal is overgelegd.

Datum overdracht indicatiestelling

Op 1 april vond de plenaire behandeling van het wetsvoorstel dat voorziet in de overdracht van de Wsw-indicatiestelling van gemeenten naar CWI1 plaats. Ook de voorgenomen overdrachtsdatum van 1 oktober 2004 is tijdens deze behandeling aan de orde geweest, onder meer naar aanleiding van de (aangehouden) motie Bruls c.s.2.

Ten aanzien van de overdrachtsdatum heb ik aangegeven dat ik bij het bepalen van de definitieve overdrachtsdatum drie randvoorwaarden stel, die alle drie op de datum van overdracht op een voldoende peil moeten zijn om de kwaliteit van de indicatiestelling bij CWI vanaf het eerste moment te kunnen garanderen. Het gaat hierbij om de aanwezigheid bij CWI van voldoende en voldoende opgeleid personeel, de benodigde ICT-infrastructuur en de contracten met externe (medisch) deskundigen. Ik heb uw Kamer toegezegd op basis van deze randvoorwaarden samen met CWI een zorgvuldige afweging te maken van de haalbaarheid van de overdrachtsdatum.

Mede naar aanleiding van deze toezegging heb ik over de overdrachtsdatum nader overleg gevoerd met CWI. Hieruit is gebleken dat de datum van 1 oktober door CWI weliswaar niet onhaalbaar, maar wel zeer krap wordt geacht. Om elk risico uit te sluiten heb ik daarom in overleg met CWI besloten de definitieve overdrachtsdatum te stellen op 1 januari 2005.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

M. Rutte


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

XNoot
1

Tweede Kamer, vergaderjaar 2003–2004, 29 225.

XNoot
2

Tweede Kamer, vergaderjaar 2003–2004, 29 225, nr. 12.

Naar boven