nr. 107
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 februari 2004
Op uw verzoek geef ik hierbij informatie over het aanbestedingsproces
van de bewegwijzering op Rijkswegen.
De openbare aanbesteding van de bewegwijzering voor het Nederlandse Rijkswegennet
is afgerond, het contract is inmiddels gegund aan de firma Tebodin. Het contract,
dat volgens Europese richtlijnen is aanbesteed, behelst de ontwikkeling van
bewegwijzeringplannen en het beheer van een database hiertoe, voor een periode
van drie jaar met tweemaal de mogelijkheid van verlenging met een jaar.
Een commissie van interne en externe deskundigen heeft de acht inschrijvingen
beoordeeld op prijs en kwaliteit. Er is onder meer gekeken naar automatiseringskennis,
kennis van het opstellen en beheersen van bewegwijzeringplannen en ervaring
met technisch ingenieurswerk. Er is een raamcontract afgesloten voor het maken
van bewegwijzeringplannen tegen vaste prijzen voor borden voor nieuwe situaties,
langs nieuwe wegen en voor de vervanging van oude borden. De prijs van de
plannen zelf is afhankelijk van de hoeveelheid borden in zo'n plan. Deze eenheidsprijzen
zijn in het contract vastgelegd, inhoudende minder dan 6 borden € 1 480,–/6
tot 10 borden € 1 650,–/11 tot 15 borden € 1 760.
en dan steeds per 5 borden extra € 110,–. Het contract voor
het ontwerp en het beheer van de database is voor een periode van drie jaar
gegund voor een bedrag van € 547 490.
In het bewegwijzeringplan is voorts vastgelegd welke plaatsnamen en wegnummers
op de borden worden vermeld zodat weggebruikers hun route kunnen vinden. Deze
gegevens inclusief de locatie van het bord en de datum van plaatsing worden
beheerd in de data-base. In Nederland wordt de bewegwijzering op de Rijkswegen
verzorgd door middel van de bekende blauwe routeborden met witte letters.
Met deze nieuwe gunning blijft dat zo.
Om de continuïteit te waarborgen wordt met de huidige aanbieder (de
ANWB) een overgangsregeling getroffen. Hierbij blijft de ANWB bij projecten
zoals bijvoorbeeld de HSL en de Betuweroute betrokken omdat zij de uitvoering
(immers de bewegwijzeringsplannen zijn allang gereed) voor Rijkswaterstaat
blijft verzorgen.
Ik streef er uitdrukkelijk naar de werkrelatie met de ANWB goed te blijven
onderhouden, waardoor de uniformiteit van de bewegwijzering van het gehele wegennet in Nederland gewaarborgd blijft.
Tenslotte stel ik u ervan in kennis dat op de nieuwe borden op het Rijkswegennet
in vervolg onderin komt te staan «Rijkswaterstaat» in plaats van
«ANWB», mede omdat Rijkswaterstaat het aanspreekpunt hiervoor
is.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs