nr. 104
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 januari 2004
Met de brief van 9 april 2003 (28 600-XII, nr. 104) heeft mijn ambtsvoorganger
u geïnformeerd over zijn besluit tot het voorbereiden en uitvoeren van
een proef met een dynamisch systeem van inhaalverboden voor vrachtverkeer
op een driestrooksautosnelweg.
In deze brief zet ik uiteen op welke wijze ik aan dit besluit uitvoering
geef.
De voorbereiding van de bovengenoemde proef kent twee onderdelen te weten:
a. de selectie van een geschikt wegvak op basis van verkeerskundige criteria;
b. de handhavingaspecten van het inhaalverbod voor vrachtverkeer.
In dit stadium is overleg gevoerd met het Openbaar Ministerie Bureau Verkeershand-having,
de KLPD en de brancheorganisaties in het wegtransport.
Ik heb besloten de toezeggingen van mijn ambtsvoorganger als volgt vorm
te geven:
• een proef op een driestrookswegvak van de A2 (Abcoude – Maarssen)
• een proef op een tweestrookswegvak van de A2 A2/A73 in Limburg
(Grathem-Kerensheide/Ten Eschen)
• een proef met cameratoezicht op een nader te bepalen tweestrooksautosnelweg
met een bestaand inhaalverbod voor vrachtverkeer.
Toelichting op de proeven:
– proef driestrooksweg:
Gebleken is dat het wegvak van de A2 (Abcoude–Maarssen) het meest
geschikt is voor het houden van een proef met dynamische inhaalverboden voor
vrachtverkeer op een driestrooksautosnelweg. De proef verschaft kennis over
de effecten van de instelling van een inhaalverbod vrachtverkeer op driestrookswegen
en de effecten van de dynamische uitvoering van het inhaalverbod voor vrachtverkeer.
Het is mijn streven de proef op de A2 (Abcoude – Maarssen) eind
2004 te starten.
– proef tweestrooksweg:
Daarnaast zal een proef worden gehouden met dynamische inhaalverboden
op een wegvak van de tweestrooksautosnelweg A2/A73 in Limburg (Grathem-Kerensheide/Ten
Eschen).
Op dit weggedeelte wordt een nieuw systeem van wegsignalering geïnstalleerd
waarin ook een systeem van dynamische inhaalverboden voor vrachtverkeer kan
worden geïntegreerd. Omdat op het wegvak al sprake is van een statisch
inhaalverbod kan met de proef kennis worden opgedaan over de invloed van de
overgang van een statisch naar een dynamisch systeem van inhaalverboden op
de naleving en doorstroming. Het is mijn streven de proef op de tweestrooksweg
in de eerste helft van 2004 te starten.
– proef met cameratoezicht op de naleving van het inhaalverbod:
Om inzicht in de mogelijkheden van de toepassing van cameratoezicht, naleving
en handhaving te vergroten zal in aanvulling op de beide proeven op de driestrooks-
en twee-strooksautosnelweg een extra proef worden uitgevoerd met een bestaand
inhaalverbod op een nader te bepalen tweestrooksautosnelweg waar volgens beschikbare
waarnemingen naleving van het inhaalverbod een aandachtspunt is. De huidige
handhaving van het inhaalverbod vindt plaats door de inzet van rijdende surveillancewagens.
In de proef zal beoordeeld worden hoe in de praktijk een systeem van cameratoezicht
in combinatie met een statische uitvoering van C7 (gesloten voor vrachtwagens)
functioneert en hoeveel inzet van het Openbaar Ministerie dit vergt. De statische
C7 borden worden ter linker- en rechterzijde van het traject geplaatst. Over
de resultaten van de voorbereidingen van deze proef zal ik u medio 2004 informeren.
Handhavingsaspecten inhaalverbod vrachtverkeer:
In opdracht van mijn ministerie is een internationaal vergelijkend juridisch
onderzoek uitgevoerd naar het inhaalverbod. Bord F3 (verboden in te halen)
wordt momenteel in Nederland (en de meeste Europese landen) gebruikt om de
inhaalverboden aan te geven. In het onderzoek is geconcludeerd dat met gebruik
van bord F3 (verboden in te halen) handhaving mogelijk is.
Het openbaar ministerie onderschrijft die conclusie, maar tekent daarbij
aan dat die handhaving alleen mogelijk is met rijdende surveillancevoertuigen.
Dat maakt de handhaving arbeidsintensief. Het openbaar ministerie dringt aan
op het gebruik van het bord C7 (gesloten voor vrachtwagens). De bewijslast
van deze overtreding is naar haar mening eenvoudiger en kan met cameratoezicht
plaatsvinden.
Met het Openbaar Ministerie is overeengekomen dat voor de proef met dynamische
inhaalverboden op de driestrooks- en tweestrooksweg gebruik zal worden gemaakt
van het bord F3 en uit wordt gegaan van de gebruikelijke inzet van de KLPD
bij de handhaving.
Besluitvorming na afronding van de proeven:
Alle onderdelen van de proeven leveren kennis over de mogelijke uitvoering
van het inhaalverbod en de handhaving in de toekomst. Afhankelijk van de resultaten
van de proeven wordt daarna beoordeeld welke mogelijkheden haalbaar zijn voor
een verdere ontwikkeling van beleid ten aanzien van het inhaalverbod. Daarbij
spelen nadrukkelijk ook aspecten als financiering en inpassing in de modernisering
van het verkeerssignalerings-systeem een belangrijke rol. Invoering zal moeten worden ingepast in de reconstructie van het dynamisch verkeerssignaleringssysteem.
Het is mijn voornemen de brancheorganisaties te betrekken in het evaluatieonderzoek
bij de uit te voeren proeven.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs