Kamerstuk
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2003-2004 | 29200-VII nr. 59 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2003-2004 | 29200-VII nr. 59 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 juli 2004
In vervolg op onze brief inzake de invulling van de subsidietaakstelling BZK 2004 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2003 – 2004, 29 200 VII, nr. 33) informeren wij u over de maatregelen, die wij zullen treffen naar aanleiding van de subsidietaakstelling Balkenende II. Deze subsidietaakstelling is overigens reeds bij OW2004 budgettair ingeboekt.
In december 2003 zijn de subsidieontvangende organisaties geïnformeerd over ons voornemen om alle subsidies voor het jaar 2004 – met inachtneming van de juridische kaders – te belasten met een kortingspercentage van 5 procent.
Wij hebben destijds tevens aangekondigd dat voor de jaren 2005 en verder het ministerie van BZK voornemens was om alle structurele subsidies binnen het ministerie van BZK grondig door te lichten aan de hand van een aantal heldere criteria.
Hoewel het aantal subsidies dat door het ministerie van BZK wordt verstrekt beperkt is en zich beperkt tot hoofdstuk VII van de Rijksbegroting, hebben wij bezien of de subsidies nog passen bij de huidige prioriteiten van het ministerie, of de subsidies vallen onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van BZK alsmede of de administratieve lasten niet onevenredig groot zijn t.o.v. het subsidiebedrag. Daarnaast is bezien of een bijzondere omstandigheid geldt om subsidies voort te zetten. De hiervoor genoemde criteria zijn nader uitgewerkt in een «beslisboom», die u in bijlage I aantreft. Toepassing van de «beslisboom» leidt tot de volgende conclusies:
– het merendeel van de subsidies past bij de huidige prioriteiten van BZK;
– het merendeel van de subsidies valt onder de verantwoordelijkheid van BZK;
– de administratieve lasten zijn niet onevenredig hoog.
Slechts een beperkt aantal subsidies zal afgeschaft worden, omdat deze subsidies niet voldoen aan deze criteria.
De subsidies, die langs de lijnen van de «beslisboom» blijven bestaan, zullen belast worden met een kortingspercentage van 5 procent, om zodoende de subsidietaakstelling Balkenende II grotendeels te realiseren binnen de subsidiebudgetten.
De afschaffing van een aantal subsidies zal plaatsvinden met inachtneming van een afbouwperiode, die per subsidieregeling vastgesteld zal worden. Hierbij dient opgemerkt te worden dat een aantal subsidies in de komende jaren aflopen en langs de lijn van de «beslisboom» niet meer verlengd zullen worden.
Van een aantal subsidies is langs de lijn van de beslisboom te constateren dat deze niet bij het ministerie van BZK thuishoren. Een aantal hiervan komt mogelijk in aanmerking voor overheveling (inclusief budget en een korting van 5 procent) naar een ander departement of een andere organisatie. Bovendien wordt een aantal subsidies met ingang van de oprichting overgeheveld naar het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Het totaal van maatregelen wordt in bijlage II weergegeven.
De besluitvorming (en de daarmee samenhangende berichtgeving) voor het jaar 2004 (als sluitstuk van de aankondiging in december) wordt gescheiden van de besluitvorming (en de daarmee samenhangende berichtgeving) over de structurele doorwerking dan wel beëindiging van een subsidie. Dit is als volgt uitgewerkt:
• Alle subsidieontvangende organisaties worden gelijktijdig met deze brief geïnformeerd over ons definitieve besluit om alle subsidies voor het jaar 2004 te belasten met een kortingspercentage van 5 procent.
• Alle subsidieontvangende organisaties worden gelijktijdig met deze brief geïnformeerd over ons voornemen om bepaalde subsidies structureel te belasten met een kortingspercentage van 5 procent dan wel bepaalde subsidies stop te zetten.
Als gevolg van de juridische kaders (opzegtermijnen, bezwaar en beroep, feitelijke situatie, etc) verschilt de uitwerking van de mogelijkheid om te korten per subsidieregeling. Bovendien kan bij stopzetten respectievelijk korten van subsidies sprake zijn van een schadevergoedingsplicht.
In de komende maanden worden na het doorlopen van de juridische procedures de financiële gevolgen van deze subsidie-exercitie inzichtelijk. Wij zullen u naar verwachting medio september 2004 kunnen informeren over de feitelijke financiële gevolgen en een totaaloverzicht presenteren. Zoals wij al meldden is de subsidietaakstelling al budgettair verwerkt bij OW2004.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J. W. Remkes
De Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,
Th. C. de Graaf
Beslisboom herziening subsidiebeleid BZK

Criterium 1: Verantwoordelijkheid van BZK
BZK verstrekt alleen subsidies als er een duidelijke verantwoordelijkheid van BZK is. BZK treedt niet in de domeinen die tot de verantwoordelijkheid van gemeenten, burgers en hun vertegenwoordigers moeten worden gerekend (waaronder bijvoorbeeld de subsidie t.b.v. de staatsrechtconferentie).
Criterium 2: Beleidsprioriteit van BZK
De subsidie moet onder de noemer van minimaal één van de vier beleidsprioriteiten van BZK worden verstrekt. Het betreft de beleidsprioriteiten, zoals genoemd in de beleidsagenda 2004, te weten:
– Veiligheid
– Eigentijds overheidswerkgeverschap
– Bestuurlijke vernieuwing
– Modernisering van de overheid
Het subsidiebedrag moet groter zijn dan € 5 000. Dit mede in het licht van het feit dat subsidies een wezenlijke bijdrage moeten leveren en dat de administratieve lasten niet onevenredig groot dienen te zijn t.o.v. het subsidiebedrag.
Criterium 4: Bijzondere omstandigheid
Vanuit maatschappelijk en/of politiek oogpunt kan het noodzakelijk blijken te zijn de subsidie te handhaven. Dit dienen echter «echte» uitzonderingsgevallen te zijn en kunnen vanwege bijzondere omstandigheden voortgezet worden. Het is aan de politieke leiding om hierover een beslissing te nemen.
Naast de inhoudelijke criteria gelden de volgende uitgangspunten:
– Subsidies, die op basis van de doorlichting afgeschaft worden, worden afgebouwd binnen een periode van maximaal drie jaar;
– Subsidieontvangers, die niet vallen onder de beleidsprioriteiten van het departement maar wel vallen onder die van een ander departement kunnen mogelijk na overleg (met budget) worden overgeheveld naar dat departement;
– Subsidies die blijven bestaan, gaan structureel omlaag met 5 procent;
Overzicht maatregelen herziening subsidiebeleid BZKCZW
In onderstaande tabel worden per subsidie en per DG binnen BZK de voorgestelde maatregelen weergegeven. Het betreft maatregelen voor het jaar 2005 en verder. Alle subsidies worden voor het jaar 2004 belast met een kortingspercentage van 5 procent.
| Subsidieregeling | Maatregel |
|---|---|
| NJCM/ subsidie naleving rechten van de mens | Korting 5% |
| NKO subsidie nationaal kiezersonderzoek | Korting 5% |
| VU/ subsidie staatsrechtconferentie | Afschaffen |
| Subsidieregeling | Maatregel |
|---|---|
| Kenniscentrum Psychosociale hulpverlening | Korting 5% |
| Reddingsbrigades | Korting 5% (alleen 2004) |
| Nederlandse Rode Kruis | Korting 5% (alleen 2004) |
| Landelijk Organisatie Politie Vrijwilligers (LOPV) | Korting 5% |
| Coordinatie- en informatiepunt voetbalvandalisme (CIV) | Korting 5% |
| Politiemuseum | Korting 5% |
| Nederlands Politie Instituut subsidie Project mensenhandel/ prostitutie1 | Korting 5% |
| Raad van Regionaal functionarissen – subsidie nationaal bureau t.b.v. geneeskundige hulpverlening bij rampen | Korting 5% |
| Stichting Nationaal Brandweermuseum | Korting 5% |
| Nationale collectie bescherming bevolking | Korting 5% |
| Bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit t.b.v. informatiepunt Lokale Veiligheid – VNG2 | Korting 5% |
| Sardes2 | Korting 5% |
| Stichting Maatschappij, Veiligheid en Politie (SMVP)2 | Korting 5% |
| Algemeen Politie Blad | Overhevelen naar LSOP |
| Informatiepunt Lokale Veiligheid – VNG3 | Overhevelen naar CCV |
| Stichting Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NPC) | Overhevelen naar CCV |
| Criminaliteitsbeheersing Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan (NPC) | Overhevelen naar CCV |
| Keurmerk Veilig Ondernemen (NPC) | Overhevelen naar CCV |
| Nederlands Normalisatie Instituut | Overhevelen naar CCV |
| Stichting aanpak voertuigen criminaliteit2 | Overhevelen naar CCV |
| Steun & informatiepunt Drugs en veiligheid – VNG3 | Overhevelen naar CCV |
| Nationaal Centrum voor Preventie3 | Overhevelen naar CCV |
| Politiekeurmerk Veilig Wonen | Overhevelen naar CCV |
| Politieorkest | Afschaffen |
| Nederlandse Politiebond | Afschaffen |
| Algemene Christelijke Politiebond | Afschaffen |
1 In 2004 wordt geen subsidie gegeven: korting heeft alleen betrekking op 2005.
2 Deze subsidie loopt af in 2004 en wordt niet meer voortgezet.
3 In verband met de overheveling van deze subsidies naar het CCV zijn deze subsidies met ingang van 30 juni 2004 beëindigd.
| Subsidieregeling | Maatregel |
|---|---|
| Stichting Rekenschap1 | Korting 5% |
| Landelijk netwerk plattelandsontwikkeling | Korting 5% |
| Dualisering – VNG1 | Korting 5% |
| Dualisering – IPO1 | Korting 5% |
| Oorlogsgravenstichting | Korting 5% |
| Kenniscentrum GSB | Korting 5% |
| St. Landelijk Centrum opbouwwerk (w.o. Landelijke Samenwerking Achterstandswijken) | Korting 5% |
| Stichting multicultureel instituut voor politieke participatie (MIPP)1 | Afschaffen |
1 Deze organisaties hebben inmiddels al een definitief besluit ontvangen in het kader van het reguliere subsidieproces.
| Subsidieregeling | Maatregel |
|---|---|
| Subsidie Europees Instituut bestuurskunde (EIB) | Korting (variabel percentage) |
| Organisatie voor Strategisch Onderzoek (OSA) | Korting (variabel percentage) |
| Centrum Arbeidsverhoudingen (CAOP) | Korting (variabel percentage) |
| Stichting verdeling overheidsbijdragen (SVO) | Korting (variabel percentage) |
| Subsidieregeling | Maatregel |
|---|---|
| Nationaal Comité 4 en 5 mei | Korting 5% |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29200-VII-59.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.