29 200 VII
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2004

nr. 59
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES EN VOOR BESTUURLIJKE VERNIEUWING EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 juli 2004

In vervolg op onze brief inzake de invulling van de subsidietaakstelling BZK 2004 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2003 – 2004, 29 200 VII, nr. 33) informeren wij u over de maatregelen, die wij zullen treffen naar aanleiding van de subsidietaakstelling Balkenende II. Deze subsidietaakstelling is overigens reeds bij OW2004 budgettair ingeboekt.

In december 2003 zijn de subsidieontvangende organisaties geïnformeerd over ons voornemen om alle subsidies voor het jaar 2004 – met inachtneming van de juridische kaders – te belasten met een kortingspercentage van 5 procent.

Wij hebben destijds tevens aangekondigd dat voor de jaren 2005 en verder het ministerie van BZK voornemens was om alle structurele subsidies binnen het ministerie van BZK grondig door te lichten aan de hand van een aantal heldere criteria.

Hoewel het aantal subsidies dat door het ministerie van BZK wordt verstrekt beperkt is en zich beperkt tot hoofdstuk VII van de Rijksbegroting, hebben wij bezien of de subsidies nog passen bij de huidige prioriteiten van het ministerie, of de subsidies vallen onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van BZK alsmede of de administratieve lasten niet onevenredig groot zijn t.o.v. het subsidiebedrag. Daarnaast is bezien of een bijzondere omstandigheid geldt om subsidies voort te zetten. De hiervoor genoemde criteria zijn nader uitgewerkt in een «beslisboom», die u in bijlage I aantreft. Toepassing van de «beslisboom» leidt tot de volgende conclusies:

– het merendeel van de subsidies past bij de huidige prioriteiten van BZK;

– het merendeel van de subsidies valt onder de verantwoordelijkheid van BZK;

– de administratieve lasten zijn niet onevenredig hoog.

Slechts een beperkt aantal subsidies zal afgeschaft worden, omdat deze subsidies niet voldoen aan deze criteria.

De subsidies, die langs de lijnen van de «beslisboom» blijven bestaan, zullen belast worden met een kortingspercentage van 5 procent, om zodoende de subsidietaakstelling Balkenende II grotendeels te realiseren binnen de subsidiebudgetten.

De afschaffing van een aantal subsidies zal plaatsvinden met inachtneming van een afbouwperiode, die per subsidieregeling vastgesteld zal worden. Hierbij dient opgemerkt te worden dat een aantal subsidies in de komende jaren aflopen en langs de lijn van de «beslisboom» niet meer verlengd zullen worden.

Van een aantal subsidies is langs de lijn van de beslisboom te constateren dat deze niet bij het ministerie van BZK thuishoren. Een aantal hiervan komt mogelijk in aanmerking voor overheveling (inclusief budget en een korting van 5 procent) naar een ander departement of een andere organisatie. Bovendien wordt een aantal subsidies met ingang van de oprichting overgeheveld naar het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Het totaal van maatregelen wordt in bijlage II weergegeven.

De besluitvorming (en de daarmee samenhangende berichtgeving) voor het jaar 2004 (als sluitstuk van de aankondiging in december) wordt gescheiden van de besluitvorming (en de daarmee samenhangende berichtgeving) over de structurele doorwerking dan wel beëindiging van een subsidie. Dit is als volgt uitgewerkt:

• Alle subsidieontvangende organisaties worden gelijktijdig met deze brief geïnformeerd over ons definitieve besluit om alle subsidies voor het jaar 2004 te belasten met een kortingspercentage van 5 procent.

• Alle subsidieontvangende organisaties worden gelijktijdig met deze brief geïnformeerd over ons voornemen om bepaalde subsidies structureel te belasten met een kortingspercentage van 5 procent dan wel bepaalde subsidies stop te zetten.

Als gevolg van de juridische kaders (opzegtermijnen, bezwaar en beroep, feitelijke situatie, etc) verschilt de uitwerking van de mogelijkheid om te korten per subsidieregeling. Bovendien kan bij stopzetten respectievelijk korten van subsidies sprake zijn van een schadevergoedingsplicht.

In de komende maanden worden na het doorlopen van de juridische procedures de financiële gevolgen van deze subsidie-exercitie inzichtelijk. Wij zullen u naar verwachting medio september 2004 kunnen informeren over de feitelijke financiële gevolgen en een totaaloverzicht presenteren. Zoals wij al meldden is de subsidietaakstelling al budgettair verwerkt bij OW2004.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. W. Remkes

De Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,

Th. C. de Graaf

BIJLAGE I

Beslisboom herziening subsidiebeleid BZK

kst-29200-VII-59-1.gif

Toelichting:

Criterium 1: Verantwoordelijkheid van BZK

BZK verstrekt alleen subsidies als er een duidelijke verantwoordelijkheid van BZK is. BZK treedt niet in de domeinen die tot de verantwoordelijkheid van gemeenten, burgers en hun vertegenwoordigers moeten worden gerekend (waaronder bijvoorbeeld de subsidie t.b.v. de staatsrechtconferentie).

Criterium 2: Beleidsprioriteit van BZK

De subsidie moet onder de noemer van minimaal één van de vier beleidsprioriteiten van BZK worden verstrekt. Het betreft de beleidsprioriteiten, zoals genoemd in de beleidsagenda 2004, te weten:

– Veiligheid

– Eigentijds overheidswerkgeverschap

– Bestuurlijke vernieuwing

– Modernisering van de overheid

Criterium 3: Bedrag > € 5 000

Het subsidiebedrag moet groter zijn dan € 5 000. Dit mede in het licht van het feit dat subsidies een wezenlijke bijdrage moeten leveren en dat de administratieve lasten niet onevenredig groot dienen te zijn t.o.v. het subsidiebedrag.

Criterium 4: Bijzondere omstandigheid

Vanuit maatschappelijk en/of politiek oogpunt kan het noodzakelijk blijken te zijn de subsidie te handhaven. Dit dienen echter «echte» uitzonderingsgevallen te zijn en kunnen vanwege bijzondere omstandigheden voortgezet worden. Het is aan de politieke leiding om hierover een beslissing te nemen.

Overige uitgangspunten

Naast de inhoudelijke criteria gelden de volgende uitgangspunten:

– Subsidies, die op basis van de doorlichting afgeschaft worden, worden afgebouwd binnen een periode van maximaal drie jaar;

– Subsidieontvangers, die niet vallen onder de beleidsprioriteiten van het departement maar wel vallen onder die van een ander departement kunnen mogelijk na overleg (met budget) worden overgeheveld naar dat departement;

– Subsidies die blijven bestaan, gaan structureel omlaag met 5 procent;

BIJLAGE II

Overzicht maatregelen herziening subsidiebeleid BZKCZW

In onderstaande tabel worden per subsidie en per DG binnen BZK de voorgestelde maatregelen weergegeven. Het betreft maatregelen voor het jaar 2005 en verder. Alle subsidies worden voor het jaar 2004 belast met een kortingspercentage van 5 procent.

CZW

SubsidieregelingMaatregel
NJCM/ subsidie naleving rechten van de mensKorting 5%
NKO subsidie nationaal kiezersonderzoekKorting 5%
VU/ subsidie staatsrechtconferentieAfschaffen

OOV

SubsidieregelingMaatregel
Kenniscentrum Psychosociale hulpverleningKorting 5%
ReddingsbrigadesKorting 5% (alleen 2004)
Nederlandse Rode KruisKorting 5% (alleen 2004)
Landelijk Organisatie Politie Vrijwilligers (LOPV)Korting 5%
Coordinatie- en informatiepunt voetbalvandalisme (CIV)Korting 5%
PolitiemuseumKorting 5%
Nederlands Politie Instituut subsidie Project mensenhandel/ prostitutie1Korting 5%
Raad van Regionaal functionarissen – subsidie nationaal bureau t.b.v. geneeskundige hulpverlening bij rampenKorting 5%
Stichting Nationaal BrandweermuseumKorting 5%
Nationale collectie bescherming bevolkingKorting 5%
Bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit t.b.v. informatiepunt Lokale Veiligheid – VNG2Korting 5%
Sardes2Korting 5%
Stichting Maatschappij, Veiligheid en Politie (SMVP)2Korting 5%
Algemeen Politie BladOverhevelen naar LSOP
Informatiepunt Lokale Veiligheid – VNG3Overhevelen naar CCV
Stichting Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NPC)Overhevelen naar CCV
Criminaliteitsbeheersing Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan (NPC)Overhevelen naar CCV
Keurmerk Veilig Ondernemen (NPC)Overhevelen naar CCV
Nederlands Normalisatie InstituutOverhevelen naar CCV
Stichting aanpak voertuigen criminaliteit2Overhevelen naar CCV
Steun & informatiepunt Drugs en veiligheid – VNG3Overhevelen naar CCV
Nationaal Centrum voor Preventie3Overhevelen naar CCV
Politiekeurmerk Veilig WonenOverhevelen naar CCV
PolitieorkestAfschaffen
Nederlandse PolitiebondAfschaffen
Algemene Christelijke PolitiebondAfschaffen

1 In 2004 wordt geen subsidie gegeven: korting heeft alleen betrekking op 2005.

2 Deze subsidie loopt af in 2004 en wordt niet meer voortgezet.

3 In verband met de overheveling van deze subsidies naar het CCV zijn deze subsidies met ingang van 30 juni 2004 beëindigd.

KB

SubsidieregelingMaatregel
Stichting Rekenschap1Korting 5%
Landelijk netwerk plattelandsontwikkelingKorting 5%
Dualisering – VNG1Korting 5%
Dualisering – IPO1Korting 5%
OorlogsgravenstichtingKorting 5%
Kenniscentrum GSBKorting 5%
St. Landelijk Centrum opbouwwerk (w.o. Landelijke Samenwerking Achterstandswijken)Korting 5%
Stichting multicultureel instituut voor politieke participatie (MIPP)1Afschaffen

1 Deze organisaties hebben inmiddels al een definitief besluit ontvangen in het kader van het reguliere subsidieproces.

DGMOS

SubsidieregelingMaatregel
Subsidie Europees Instituut bestuurskunde (EIB)Korting (variabel percentage)
Organisatie voor Strategisch Onderzoek (OSA)Korting (variabel percentage)
Centrum Arbeidsverhoudingen (CAOP)Korting (variabel percentage)
Stichting verdeling overheidsbijdragen (SVO)Korting (variabel percentage)

CS

SubsidieregelingMaatregel
Nationaal Comité 4 en 5 meiKorting 5%
Naar boven