29 023 Voorzienings- en leveringszekerheid energie

36 184 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2022 (Achtste incidentele suppletoire begroting inzake verder vullen gasopslag Bergermeer)

U1 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR KLIMAAT EN ENERGIE EN DE STAATSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 september 2022

Zoals ook aan de Tweede Kamer gemeld heb op 19 augustus jl. (Kamerstuk 29 023, nr. 339), spant het kabinet zich in om ervoor te zorgen dat de Nederlandse gasopslagen voor de komende winter zoveel mogelijk worden gevuld. Dit is van belang voor de leveringszekerheid in de aankomende winter, met het oog op een mogelijke verdere beperking of volledige beëindiging van de toevoer van Russisch gas naar Noordwest-Europa. Het streven naar het zoveel mogelijk vullen van de gasopslagen is in lijn met de wens van uw Kamer (moties van het lid Kops en van de leden Erkens en Kröger, Kamerstukken 29 023, nrs. 313 en 317) en adviezen van onder andere GTS en de Mijnraad. Uw Kamer is de afgelopen maanden op verschillende momenten geïnformeerd over de voortgang van het vullen van de gasopslagen (onder andere Kamerstukken 29 023, nrs. 308, 312, 337, en Kamerstuk 33 529, nr. 1056) en zoals aan uw Kamer is toegezegd is de actuele vulgraad van de Nederlandse gasopslagen te volgen op de website van de rijksoverheid.

Gasopslag in Bergermeer

Het kabinet heeft besloten om via een aanvullende opdracht aan EBN te vragen de opslag verder te vullen. Hiertoe wordt een subsidie verstrekt, ter grootte van maximaal 210 miljoen euro ter compensatie van kosten, en een lening, ter grootte van maximaal 2,3 miljard euro. Hiermee kan ook de gasopslag Bergermeer zo maximaal mogelijk verder worden gevuld.

Ten behoeve van het realiseren van de beoogde vulgraad zal net als reeds het geval was bij de vulling tot 68% gebruik worden gemaakt van de door Gazprom niet benutte capaciteit, de zogenaamde interruptible space. Gebleken is dat de gesloten contracten tussen Gazprom en de opslagbeheerder hiervoor voldoende ruimte bieden.

Budgettaire consequenties

Uitgangspunt is dat de kosten die met de maatregelen voor Bergermeer gemoeid zijn worden gedragen door de gebruikers (ofwel: de gebruiker betaalt). Dit betreft zowel gebruikers in Nederland als daarbuiten.

Er is nog budget over van de eerdere subsidies om Bergermeer te vullen, zo’n 200 miljoen euro. Dat betekent dat er zo’n 10 miljoen euro additionele subsidiebehoefte is.

Ten behoeve van het verhaal van de uiteindelijke gemaakte kosten op gebruikers wordt als bekend gewerkt aan een heffing op geboekte capaciteit voor transport via het landelijk gastransportnet van Gasunie Transport Services (GTS); dit bovenop – maar niet in – de tarieven voor gastransport. Op die manier kan de rekening worden gelegd bij de gebruikers die profiteren van de vulling van de gasopslagen (leveringszekerheid), inclusief de gebruikers in het buitenland. Deze heffing wordt zodanig uitgewerkt dat de financiering een vorm van voorfinanciering is en de uiteindelijke kosten door de gebruikers van het gastransportnet worden opgebracht. Deze beoogde heffing zal met de additionele subsidie met 10 miljoen euro moeten worden opgehoogd.

Uw Kamer ontvangt ook een incidentele suppletoire begroting waarin e.e.a. budgettair wordt verwerkt. Normaliter wordt nieuw beleid pas in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswetten heeft geautoriseerd. Het is niet in het belang van het Rijk om uitvoering van de maatregelen in deze brief uit te stellen. Daarom doe ik in deze brief een beroep op artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016.

De Minister voor Klimaat en Energie, R.A.A. Jetten De Staatsecretaris van Economische Zaken en Klimaat, J.A. Vijlbrief


X Noot
1

De letter U heeft alleen betrekking op 29 023.

Naar boven