29 019
Wijziging van de Wet op het primair onderwijs, de Wet op de expertisecentra en de Wet op het voortgezet onderwijs, onder meer in verband met de beëindiging van de bekostiging van het onderwijs in allochtone levende talen

nr. 6
AMENDEMENT VAN HET LID HAMER

Ontvangen 16 februari 2004

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

In artikel I, worden na onderdeel H drie nieuwe onderdelen ingevoegd, luidend:

H1

Aan het opschrift van artikel 168 wordt toegevoegd: met betrekking tot het onderwijsachterstandenplan.

H2

Na artikel 168 wordt ingevoegd een artikel 168a, luidend:

Artikel 168a. Gemeentelijke middelen voor taalondersteuning en de inzet van deze middelen

1. Bij algemene maatregel van bestuur worden de criteria vastgesteld op grond waarvan een gemeente voor telkens een periode van 4 jaar in aanmerking komt voor een specifieke uitkering ter tegemoetkoming in de kosten voor taalondersteuning van autochtone en allochtone leerlingen, alsmede de criteria voor de hoogte daarvan. De uitkering wordt per jaar verstrekt.

2. De gemeente verstrekt de middelen, bedoeld in het eerste lid, voor zover de gemeente zelf de taalondersteuning niet verzorgt, aan de rechtspersonen die naar het oordeel van de gemeente daarvoor in aanmerking komen.

3. Taalondersteuning van autochtone en allochtone leerlingen omvat alle onderwijsactiviteiten die bijdragen aan het aanleren van de Nederlandse taal en daarmee aan het behalen van de doelstellingen van de kerndoelen, bedoeld in artikel 9.

4. Tot taalondersteuning van allochtone leerlingen zijn bevoegd leraren die de desbetreffende allochtone levende taal beheersen en die in het bezit zijn van één van de op grond van artikel 186, zesde lid, aangewezen verklaringen en diploma's met betrekking tot de beheersing van de Nederlandse taal.

H3

In artikel 169 wordt «uitkering» telkens vervangen door «uitkeringen» en wordt «is besteed» vervangen door «zijn besteed».

II

Artikel I, onderdeel I, wordt vervangen door:

I

In artikel 170 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. In het tweede lid vervalt de zinsnede: of een besluit omtrent de verdeling van middelen indien de gemeenteraad op grond van artikel 166, eerste lid, tweede volzin, heeft afgezien van de vaststelling van het plan,.

2. Toegevoegd wordt een zesde lid, luidend:

6. De voorgaande leden zijn van overeenkomstige toepassing op de inzet van de gemeentelijke middelen voor taalondersteuning.

III

In artikel I, onderdeel K, wordt het tweede lid vervangen door:

2. In het zesde lid wordt «tot het geven van onderwijs bedoeld in artikel 172, eerste lid» vervangen door: voor taalondersteuning.

IV

Artikel I, onderdeel L, wordt vervangen door:

L

In de inhoudsopgave worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. Aan de omschrijving van de vermelding van artikel 168 wordt toegevoegd: met betrekking tot het onderwijsachterstandenplan.

2. Na de omschrijving van artikel 168 wordt ingevoegd:

Artikel 168a. Gemeentelijke middelen voor taalondersteuning en de inzet van deze middelen.

3. In titel IV worden de omschrijvingen achter de vermeldingen van Afdeling 11 en van de artikelen 171, 172, 173, 173a, 174, 175 en 176 vervangen door: (vervallen).

V

In artikel II, worden na onderdeel I drie nieuwe onderdelen toegevoegd, luidend:

I1

Aan het opschrift van artikel 154 wordt toegevoegd: met betrekking tot het onderwijsachterstandenplan.

I2

Na artikel 154 wordt ingevoegd een artikel 154a, luidend:

Artikel 154a. Gemeentelijke middelen voor taalondersteuning en de inzet van deze middelen

1. Bij algemene maatregel van bestuur worden de criteria vastgesteld op grond waarvan een gemeente voor telkens een periode van 4 jaar in aanmerking komt voor een specifieke uitkering ter tegemoetkoming in de kosten voor taalondersteuning van autochtone en allochtone leerlingen, alsmede de criteria voor de hoogte daarvan. De uitkering wordt per jaar verstrekt.

2. De gemeente verstrekt de middelen, bedoeld in het eerste lid, voor zover de gemeente zelf de taalondersteuning niet verzorgt, aan de rechtspersonen die naar het oordeel van de gemeente daarvoor in aanmerking komen.

3. Taalondersteuning van autochtone en allochtone leerlingen omvat alle onderwijsactiviteiten die bijdragen aan het aanleren van de Nederlandse taal en daarmee aan het behalen van de doelstellingen van de kerndoelen, bedoeld in de artikelen 13 en 14.

4. Tot taalondersteuning van allochtone leerlingen zijn bevoegd leraren die de desbetreffende allochtone levende taal beheersen en die in het bezit zijn van één van de op grond van artikel 171, zevende lid, aangewezen verklaringen en diploma's met betrekking tot de beheersing van de Nederlandse taal.

I3

In artikel 155 wordt «uitkering» telkens vervangen door «uitkeringen» en wordt «is besteed» vervangen door «zijn besteed».

VI

Artikel II, onderdeel J, wordt vervangen door:

J

In artikel 156 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. In het tweede lid vervalt de zinsnede: of een besluit omtrent de verdeling van middelen indien de gemeenteraad op grond van artikel 153, eerste lid, tweede volzin, heeft afgezien van de vaststelling van het plan,.

2. Toegevoegd wordt een zesde lid, luidend:

6. De voorgaande leden zijn van overeenkomstige toepassing op de inzet van de gemeentelijke middelen voor taalondersteuning.

VII

In artikel II, onderdeel L, wordt het tweede lid vervangen door:

2. In het zevende lid wordt «tot het geven van onderwijs bedoeld in artikel 158, eerste lid» vervangen door: voor taalondersteuning.

VIII

Artikel II, onderdeel M, wordt vervangen door:

M

In de inhoudsopgave worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. Aan de omschrijving van de vermelding van artikel 154 wordt toegevoegd: met betrekking tot het onderwijsachterstandenplan.

2. Na de omschrijving van artikel 154 wordt ingevoegd: Artikel 154a. Gemeentelijke middelen voor taalondersteuning en de inzet van deze middelen.

3. In titel IV worden de omschrijvingen achter de vermeldingen van Afdeling 10 en van de artikelen 157, 158, 159, 159a, 160, 161 en 162 vervangen door: (vervallen).

IX

In artikel VI worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. Na onderdeel c wordt een nieuw onderdeel ingevoegd, luidend:

c1. In artikel I, onderdeel H2, wordt in artikel 168a, vierde lid, de zinsnede «en die in het bezit zijn van één van de op grond van artikel 186, zesde lid, aangewezen verklaringen en diploma's met betrekking tot de beheersing van de Nederlandse taal» vervangen door: en die voldoen aan de krachtens artikel 32a, eerste lid, voor hen vastgestelde bekwaamheidseisen.

2. Na onderdeel i wordt een nieuw onderdeel ingevoegd, luidend:

i1. In artikel II, onderdeel I2, wordt in artikel 154a, vierde lid, de zinsnede «en die in het bezit zijn van één van de op grond van artikel 171, zevende lid, aangewezen verklaringen en diploma's met betrekking tot de beheersing van de Nederlandse taal» vervangen door: en die voldoen aan de krachtens artikel 32a, eerste lid, voor hen vastgestelde bekwaamheidseisen.

X

In artikel VII worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. Na onderdeel e wordt een onderdeel e1 ingevoegd, luidend:

e1. In artikel I, wordt na onderdeel I een nieuw onderdeel ingevoegd, luidend:

I1

In artikel 168a, vierde lid, wordt de zinsnede «en die in het bezit zijn van één van de op grond van artikel 186, zesde lid, aangewezen verklaringen en diploma's met betrekking tot de beheersing van de Nederlandse taal» vervangen door: en die voldoen aan de krachtens artikel 32a, eerste lid, voor hen vastgestelde bekwaamheidseisen.

2. Na onderdeel n wordt een nieuw onderdeel toegevoegd, luidend:

o. In artikel II, wordt na onderdeel H1 een nieuw onderdeel ingevoegd, luidend:

H2

In artikel 154a, vierde lid, wordt de zinsnede «en die in het bezit zijn van één van de op grond van artikel 171, zevende lid, aangewezen verklaringen en diploma's met betrekking tot de beheersing van de Nederlandse taal» vervangen door: en die voldoen aan de krachtens artikel 32a, eerste lid, voor hen vastgestelde bekwaamheidseisen.

Toelichting

Met dit amendement wordt beoogd scholen meer mogelijkheden tot taalondersteuning te geven. Deze taalondersteuning is erop gericht dat de Nederlandse taal beter wordt beheerst. Om het Nederlands beter te begrijpen en beheersen kan onderwijs in de moedertaal nodig zijn. De invulling van deze activiteiten wordt aan de scholen overgelaten. De taalondersteuning richt zich niet alleen op allochtone kinderen, ook autochtone kinderen kunnen moeite hebben met het leren van de Nederlandse taal. Daarnaast zijn er ook kinderen die een sterk dialect spreken en met een taalachterstand op school beginnen.

Vanwege de samenhang met het beleid voor onderwijsachterstanden sluit dit amendement aan bij de daarvoor thans geldende regelingen.

Met dit amendement wordt ook aangesloten bij de EEG richtlijn 77/486/EEG. Tevens sluit dit amendement aan bij het Kaderverdrag inzake bescherming minderheden.

Hamer

Naar boven