Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 28974 nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 28974 nr. 3 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 oktober 2004
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden (kamerstuk 28 374, nr. 27) inzake een lijst van vragen van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangaande mijn brief van 29 april 2004 over het rapport van de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten van 19 januari 2004 (TK 2003–2004, 28 374, nr. 26). Tijdens het Algemeen Overleg van 22 juni 2004 heb ik u toegezegd een voortgangsrapportage implementatie stelsel bewaken en beveiligen aan te bieden. Het stelsel bewaken en beveiligen valt tevens onder de verantwoordelijkheid van mijn ambtgenoot van Justitie. Ik antwoord dan ook mede namens mijn ambtgenoot van Justitie.
De nota Bewaken en Beveiligen (Kamerstukken II, 2002–2003, 28 974, nrs. 1 en 2) is behandeld in het algemeen overleg van de Tweede kamer op 3 september 2003. In de stelselnota wordt gemeld dat met het vaststellen van de nota het implementatietraject nog dient plaats te vinden en dat dit door de noodzakelijke aanpassing van wetgeving, organisatorische veranderingen, werven en opleiden en herinrichten van de werkprocessen de nodige tijd vergt. Alle energie is erop gericht om in 2005 het stelsel volledig te hebben geïmplementeerd. De aangekondigde kwantitatieve evaluatie die eind 2004 dient plaats te vinden wordt voorbereid.
Hieronder geef ik een weergave van de aandachtspunten, gerealiseerde, in gang gezette of nog in gang te zetten acties met betrekking tot het stelsel bewaken en beveiligen. Ik beperk mij tot de hoofdlijnen.
De taken zoals aangegeven in de stelselnota zijn overgedragen aan de Nationaal Coördinator Bewaking en Beveiliging (NCBB) en zijn vastgelegd in de circulaire Bewaking en Beveiliging, die gereed is en verzonden naar de ketenpartners.
Een voorstel voor wijziging van de Politiewet, waarin ondermeer een wettelijke grondslag voor bewaking en beveiliging wordt geboden, is gereed en op 4 augustus jl. aan de Raad van State aangeboden. De beoogde datum van inwerkingtreding ligt in het eerste kwartaal van 2005.
Betreffende de herziening Besluit Politiegegevens – tevens een wettelijke grondslag voor bewaken en beveiligen – vindt momenteel interne afstemming plaats. Naar verwachting zal het voorstel in november voor advies worden aangeboden aan de Raad van State. Het besluit zal naar alle waarschijnlijkheid na inwerkingtreding van de nieuwe Wet Politiegegevens van kracht worden.
Nieuw in het stelsel is dat niet alleen wordt gekeken naar concrete dreigingen, maar ook naar potentiële dreigingen en/of risico's buiten de traditionele taken van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. De grondslag hiervoor, het wetsvoorstel Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten, wordt dit najaar aangeboden aan de Raad van State. Het streven is erop gericht dat de benodigde wetswijziging medio 2005 zal zijn gerealiseerd.
De benodigde organisatieveranderingen, werving en opleiding van personeel alsmede het ontwikkelen en afstemmen van werkwijzen zijn in gang gezet maar vergen de nodige doorlooptijd. Parallel hieraan en mede onder invloed van het veranderende maatschappelijke klimaat neemt de capaciteitsdruk op het gebied van persoons- en objectbeveiliging toe, zowel in personele als in materiële zin.
Dat leidt hier en daar tot capaciteitsfricties bij de uitvoeringsorganisaties. De evaluatie van eind 2004 zal moeten uitwijzen of de middelen ter versterking van de departementale en uitvoeringsorganisaties toereikend zijn. De stand van zaken is als volgt.
De formatie van de NCBB, de Eenheid Bewaking en Beveiliging (EBB), bestaande uit 10 fte's, is ingevuld. Met het oog de implementatie van het stelsel en activiteiten als de beveiliging tijdens het EU-voorzitterschap is tijdelijk extra capaciteit aangetrokken.
Om invulling te geven aan het nieuwe stelsel is voorzien in een oplopende versterking van de AIVD met uiteindelijk 50 fte's vanaf 2005. In totaliteit zijn inmiddels 33 fte's daadwerkelijk ingevuld. Feitelijke inzet ten behoeve van de nieuwe taakuitvoering bestaat momenteel uit 28 fte, omdat 5 nieuwe medewerkers momenteel worden opgeleid. In 2005 zullen de overige vacatures worden ingevuld, waarvoor de werving in volle gang is.
De AIVD heeft ten behoeve van informatie-uitwisseling een liaison gestationeerd bij het KLPD. Het aantal dreigingsinschattingen en dreigingsmeldingen van de AIVD neemt inmiddels toe. De voorbereidingen voor het vervaardigen van dreigingsanalyses en risicoanalyses zijn gestart. Vanaf november 2004 zal de AIVD een pilot starten.
Het KLPD/DKDB is zijn formatie aan het uitbreiden. De planning is om op 1 juli 2005 over 237 fte's voor operationele beveiligingscapaciteit te beschikken. In het kader van het stelsel bewaken en beveiligen betreft dit een uitbreiding met 45 operationele formatieplaatsen. De realisatie van de personele opbouw van de DKDB ligt op schema. De professionele kwaliteit van de DKDB laat maatwerk, afhankelijk van de dreiging, toe.
De DKDB doet in voorkomende gevallen een beroep op andere partners in het kader van bijstandverlening. Dit heeft tot gevolg gehad dat het KLPD/DKDB in de afgelopen periode een beroep heeft gedaan op capaciteit van de KMAR (BSB) en de arrestatieteams (AT). Er valt te constateren dat in toenemende mate een beroep op de capaciteit van de DKDB wordt gedaan voor opdrachten van bewaking en beveiliging.
De beoogde extra formatie van 30 fte's wordt momenteel ingezet ten behoeve van bewaking en beveiliging. Een en ander is deels tot stand gekomen via herprioritering en (tijdelijke) herschikking van taken binnen het KLPD. Deels zijn er reeds nieuwe medewerkers ingestroomd. Het wervingstraject van nieuwe medewerkers loopt nog door en zal in 2005 zijn afgerond.
In het kader van de landelijke informatiecoördinatie en met het oog op het vervaardigen van dreigingsinschattingen in het bijzonder doen, naast de NCBB, de regionale politiekorpsen in toenemende mate een beroep op de expertise van het NRI en het NIK van het KLPD. Deze gecoördineerde aanpak begint inmiddels haar vruchten af te werpen. Op basis van een informatiestrategie (wat is er aan de hand en wat willen we weten?) en een informatie-inwinplan (welke informatie komt waar vandaan?) is de informatiebehoefte die op landelijk niveau aanwezig is vertaald naar de regiokorpsen. Het NIK coördineert en veredelt deze informatie en biedt deze in de vorm van dreigingsinschattingen of situatierapportages aan de NCBB aan en koppelt deze eveneens terug aan de regiokorpsen. De komende periode zal tevens worden benut om een kwaliteitsslag in de analyses te maken en het stelsel verder te verankeren in de Nederlandse politie.
De Koninklijke marechaussee investeert in opleiding van het personeel, communicatieapparatuur, voertuigen, ICT-middelen en persoonlijke uitrusting. Gedurende het derde kwartaal van 2004 zullen de eerste middelen geleverd en betaald worden. Aan de Koninklijke marechaussee is 20 fte uitbreiding toegekend. De opleiding van het nieuwe personeel is gestart en 90% van de functies zijn vervuld. De overige 10% zullen in december 2004 opgeleid zijn. Vanaf het tweede kwartaal 2005 zijn het personeel en de middelen volledig inzetbaar.
Het College van Procureurs-generaal heeft per 1 maart 2004 op het Landelijk Parket een landelijk officier 1e klasse bewaken en beveiligen/ NIK aangetrokken. Hiermee is een belangrijke band gelegd tussen het OM en de NCBB. Daarnaast zijn er 5 formatieplaatsen ten behoeve van ondersteuning van de hoofdofficieren beschikbaar gesteld. Over de precieze invulling hiervan neemt het openbaar ministerie nog deze maand een besluit.
Aan regiopolitie Haaglanden zijn 22,5 formatieplaatsen toegekend ter versterking van de objectbeveiliging. Regiopolitie Haaglanden heeft deze capaciteit ingezet ter versterking van een parate eenheid (MobieleEenheid), zodat dergelijke capaciteit beschikbaar is om snel te reageren op een terroristische dreiging (eventueel in afwachting van zwaardere middelen als arrestatieteams of Koninklijke Marechaussee).
Regiopolitie Amsterdam-Amstelland
Evenals Haaglanden heeft Regiopolitie Amsterdam-Amstelland 22,5 formatieplaatsen toegekend gekregen. Deze beschikbaar gestelde personele middelen worden ingezet ten behoeve van de bewaking en beveiliging van vooral diplomatieke objecten in de hoofdstad en is vormgegeven analoog aan Haaglanden. Ook in Amsterdam wordt deze extra capaciteit in geval van verhoogde dreiging gekoppeld aan de ME-taak.
Door middel van functie- en persoonsprofielen (– de functiegerelateerde profielen worden onder andere aangeleverd door de BVA's –) worden over de betrokken persoon gegevens verzameld over functie, gedrag en aard ten behoeve van dreigingsanalyses en risicoanalyses. Inmiddels is een begin gemaakt met het werken aan de hand van functieprofielen ten behoeve van bewindspersonen, fractievoorzitters in de Tweede Kamer en de voorzitters van de Eerste en Tweede kamer. Het persoonsprofiel zal worden beheerd door de AIVD.
Ten behoeve van de implementatie van het decentrale stelsel stellen de drie kolommen, te weten bestuur, openbaar ministerie en politie, elk een eigen plan op. Het concept-rapport van de politie is inmiddels gereed en zal naar verwachting op korte termijn kunnen worden vastgesteld. Ook het OM heeft inmiddels concrete voorstellen gedaan voor de implementatie van het decentrale stelsel. Het rapport zal binnenkort worden vastgesteld. Het bestuur zal, zoals het zich nu laat aanzien, uiterlijk eind 2004 een eindrapport gereed hebben. Begin 2005 kan de NCBB dan een overall-plan van het decentraal domein vaststellen en op zijn implicaties beoordelen.
De NCBB kan gevraagd en ongevraagd het decentrale domein adviseren op het gebied van bewaken en beveiligen. De aangelegenheden EU voorzitterschap, Olympische Spelen, EK voetbal, verkiezingen voor het Europees Parlement en de Nijmeegse Wandel Vierdaagse behoren strikt genomen niet tot het Rijksdomein. Formeel is de NCBB betreffende deze aangelegenheden enkel betrokken bij participatie en/of bezoek van personen die tot het Rijksdomein behoren. Feitelijk participeert de NCBB echter actief op basis van advisering in verband met het belang van deze aangelegenheden voor de Rijksoverheid. In verband hiermee levert de AIVD de NCBB over deze aangelegenheden afschriften van dreigingsinschattingen.
Relatie NCBB – Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding
In de brief die mijn ambtgenoot van Justitie en ik u 10 september jl. (Kamerstuk II 2003–2004, 29 754, nr. 1) inzake terrorismebestrijding hebben gezonden, hebben wij gemeld dat diverse beleidsmatige onderwerpen die met terrorisme te maken hebben worden ondergebracht binnen de organisatorische eenheid onder leiding van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding. Binnen deze eenheid zal ook de NCBB/EBB ondergebracht worden. Onderbrenging van de NCBB/EBB bij deze nieuwe eenheid leidt niet tot belangrijke wijzigingen in het stelsel bewaken en beveiligen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28974-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.