28 946
Vaststelling en invoering van titel 16 (Exploitatie) van Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek

A
DE OORSPRONKELIJKE TEKST VAN HET VOORSTEL VAN WET EN VAN DE MEMORIE VAN TOELICHTING ZOALS VOORGELEGD AAN DE RAAD VAN STATE EN VOORZOVER NADIEN GEWIJZIGD

1. Voorstel van wet

– De oorspronkelijke tekst van artikel 1346 is vervallen en vervangen door een nieuwe, luidende: «Afdeling 3 van deze titel is slechts van toepassing voorzover niet Verordening (EG) nr. 2027/97 van de Raad betreffende de aansprakelijkheid van luchtvervoerders bij ongevallen, zoals gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 889/2002 van het Europees Parlement en de Raad van 13 mei 2002 (PbEG L140) van toepassing is.»

– In artikel 1347 zijn de woorden «Nederlands geld» (2x) vervangen door «euro's».

2. Memorie van toelichting

– Op pagina 3, 4e alinea is achter (Trb. 2000, 32) tussen de haakjes ingevoegd «en Trb. 2001, 91 en 107» .

– Op pagina 3, 5e alinea is op de plaats van de puntjes ingevoegd: «Verordening (EG) nr. 889/2002 van het Europees Parlement en de Raad van 13 mei 2002 houdende wijziging van Verordening (EG) nr. 2027/97 van de Raad betreffende de aansprakelijkheid van luchtvervoerders bij ongevallen, PbEG L 140 (hierna te noemen EU-verordening 889).»

– In verband met het vervallen van de oorspronkelijke tekst van artikel 1346 is op pagina 9 de toelichting bij artikel 1346 ook in zijn geheel vervallen en vervangen door een nieuwe. De toelichting luidt thans als volgt: «Deze bepaling bewerkstelligt dat afdeling 3 van deze titel, waarin de aansprakelijkheid van de vervoerder wordt geregeld voor dood en letsel van reizigers en voor schade aan bagage, niet kan samenlopen met de genoemde EU-verordening die dezelfde materie behelst. Zodoende bestaat steeds duidelijkheid over het toepasselijke regime. Men vergelijke voorts hetgeen hieromtrent in algemene zin in de inleidende opmerkingen onder 3 is opgemerkt».

– In de toelichting bij artikel III op pagina 32 is het aantal ratificaties per eind mei 2002: 18 vervangen door: per eind februari 2003: 22

Naar boven