Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2002-2003 | 28934 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2002-2003 | 28934 nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2003 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Defensie;
b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendienst Defensie Telematica Organisatie van dit ministerie.
De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
Samenvatting begrotingswijzigingen
De mutaties van deze eerste suppletore begroting 2003 hebben voor het grootste deel een technisch karakter. Deze dienen om de bedrijfsvoering veilig te stellen en om de hoofddoelstellingen van Defensie, de inzetbaarheid van de krijgsmacht, te bereiken. Daarnaast zijn bij de Voorjaarsnota extra middelen toegevoegd. Zo is ten laste van het generieke beeld de loonbijstelling 2003 (€ 164,6 miljoen) uitgedeeld, die, in afwachting van toedeling aan de defensieonderdelen, voorlopig gestald is op het niet-beleidsartikel Nominaal en onvoorzien. Voorts zijn de eindejaarsmarge met betrekking tot het uitvoeren van vredesoperaties, ongeveer € 56 miljoen, en de niet in 2002 tot besteding gekomen gelden voor het Europese Veiligheids- en Defensiebeleid (ongeveer € 63,2 miljoen) aan het defensiebudget toegevoegd. Van de belangrijkste budgetverhogingen zijn verder nog te noemen het door het ministerie van Financiën overgeboekte bedrag ten behoeve van de herfasering van de SDD-fase van de JSF en de inrichting van de satellietinterceptiecapaciteit in Nederland (SIGINT) door de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) en de MIVD. Het bedrag ten behoeve van de herfasering SDD-fase maakt onderdeel uit van een meerjarige (intertemporele) compensatie, waardoor de korting welke voor dit onderwerp als maatregel uit het Strategisch Akkoord grofmazig was verwerkt ten laste van het defensiebudget, nu in lijn wordt gebracht met de daadwerkelijke vrijval van het dollarvoordeel over de jaren. Bij Voorjaarsnota is tenslotte ook een aantal taakstellingen opgelegd. Dit betreft onder andere de inhuur van extern personeel en de niet-belastingontvangsten
Om te voorkomen dat de bedrijfsvoering in gevaar komt doordat mogelijk activiteiten worden geschrapt, zo kan het schrappen van oefeningen de inzetbaarheid van de krijgsmacht aantasten, zijn de begrotingsartikelen op een verwacht prijspeil 2003 gebracht. Dit komt ten laste van het artikelonderdeel Prijsbijstelling van het artikel Nominaal en onvoorzien.
De voorjaarsnotabesluitvorming heeft er toe geleid dat slechts veertig procent van de geraamde prijsbijstelling aan Defensie is toegekend. Het betreft een bedrag van € 33,232 miljoen. Voor het verschil zal tijdens de begrotingsuitvoering een nadere prioriteitsafweging plaatsvinden, mede gerelateerd aan het ten behoeve van de ontwerpbegroting 2004 op te stellen Integraal Defensieplan. De resultaten van deze prioriteitsafweging zullen met de tweede suppletore begroting 2003 worden verwerkt.
De verwachte opbrengsten van de maatregelen die voortvloeiden uit de taakstellingen die Defensie in het Strategisch Akkoord 2002 kreeg opgelegd, zijn met de Nota van wijziging ten laste van de programma-uitgaven van de diverse defensieonderdelen gebracht, omdat nog niet duidelijk was hoe ze konden worden gevonden. Deze suppletore begroting herschikt de opbrengsten over de daarvoor in aanmerking komende artikelonderdelen.
Conform de vigerende regelgeving worden in deze suppletore begroting alleen de beleidsmatige mutaties toegelicht.
Bij de artikelen worden relevante nieuwe mutaties naar soort en oorzaak opgenomen in de tabel met technische en beleidsmatige mutaties. Tevens wordt in het overzicht «De budgettaire gevolgen van het beleid» weergegeven wat de gevolgen van de mutaties zijn voor de resultaat verantwoordelijke eenheden.
Naar aanleiding van het door de Algemene Rekenkamer gewenste verbeterde inzicht in prestatie-indicatoren is bij deze suppletore begroting 2003 een bijlage gevoegd, die informatie bevat over de personele en materiële inzet bij de verschillende huidige vredesoperaties. Per operatie wordt de bijdrage vermeld.
Voortgang projecten in het kader van het Defensie Materieelproces (DMP)
Zoals vermeld in de begroting 2003 wordt een actualisering van de voortgang van de DMP-projecten gegeven bij de eerste suppletore begroting 2003. In de memorie van toelichting worden de projecten specifiek toegelicht als er een reële prijsoverschrijding c.q. prijsonderschrijding van meer dan € 2,5 miljoen is, of als er een belangrijke wijziging in het product of het tijdsschema is opgetreden. Dit betreft uitsluitend de wijzigingen waarover de Kamer nog niet eerder is geïnformeerd. Overige (kleinere) wijzigingen zijn verwerkt in de actualisering van het Materieelprojectenoverzicht (MPO), dat beschikbaar is op de internetsite van het ministerie van Defensie (www.mindef.nl).
Het aandeel van de baten-lastendienst Defensie Telematica Organisatie (DTO) in de taakstelling van het Strategisch Akkoord 2002 wordt in deze eerste suppletore begroting gepreciseerd.
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2003, afgerond op respectievelijk € 321,765 miljoen (exclusief de Nota van wijziging) en € 4,511 miljoen, te verhogen.
De mutaties die tot deze bijstellingen leiden worden in de Voorjaarsnota 2003 (Kamerstukken II, 2002–2003, ......., nr. 1) opgenomen.
De cijfermatige aansluiting van de uitgaven- en ontvangstenniveaus is als volgt te specificeren:
Uitgaven | ||
Stand ingediende ontwerpbegroting 2003 | € | 7 311,688 miljoen |
– wijzingen naar aanleiding van de Nota van wijziging | € | – 3,700 miljoen |
– wijzigingen 1e suppletore wetsvoorstel 2003 | € | 321,765 miljoen |
Niveau begroting Defensie (X) in de Voorjaarsnota 2003 | € | 7 629,753 miljoen |
Ontvangsten | ||
– stand ontwerpbegroting 2003 | € | 272,623 miljoen |
– wijzigingen 1e suppletore wetsvoorstel 2003 | € | 4,511 miljoen |
Niveau begroting Defensie (X) in de Voorjaarsnota 2003 | € | 277,134 miljoen |
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Het aantal mutaties in deze suppletore begroting is, mede gezien de demissionaire status van het kabinet, beperkt. In de hieronder opgenomen tabel, die leidt tot de stand van deze eerste suppletore begroting, zijn elf veelal technische mutaties opgenomen. De mutatie inzake de oprichting van de satellietinterceptiecapaciteit en de Voorjaarsnotamutaties zijn echter beleidsmatig.
In onderstaand overzicht zijn de mutaties op de uitgaven voor de onderscheiden (beleids)artikelen gespecificeerd (x € 1 miljoen):
Omschrijving | KM | KL | Klu | KMar | Vrops | Civiel | IS | OK | Geheim | Nom. | Alg. | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2003 (incl. NVW) | 1 403,4 | 2 209,7 | 1 349,4 | 335,6 | 178,4 | 33,0 | 140,6 | 230,8 | 0,9 | 65,8 | 1 360,3 | 7 307,9 | |
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2003 | |||||||||||||
1. | Eindejaarsmarge 2002 Vredesoperaties | 56,4 | 56,4 | ||||||||||
2. | Eindejaarsmarge 2002 | – 5,4 | – 25,0 | – 4,2 | – 0,7 | 9,4 | 55,2 | – 0,8 | 3,9 | – 4,1 | 28,3 | ||
3. | Overhevelingen andere departementen | 0,1 | 1,5 | – 0,4 | 1,2 | ||||||||
4. | Bijstelling ontvangsten | 1,8 | 2,7 | 4,5 | |||||||||
5. | Loonbijstelling attachés | 0,5 | 0,5 | ||||||||||
6. | Inrichting satelliet-interceptie capaciteit | 20,5 | 20,5 | ||||||||||
7. | Uitdeling prijsbijstelling 2003 | 19,5 | 29,0 | 21,5 | 3,1 | 0,5 | 1,8 | 3,3 | – 83,3 | 4,6 | 0,0 | ||
8. | Herschikkingen defensieonderdelen | 11,0 | – 4,4 | – 11,1 | – 2,0 | 0,4 | 0,3 | – 11,2 | 13,9 | 3,1 | 0,0 | ||
9. | Decentralisatie P-gelden | 9,8 | 43,9 | 11,9 | 4,7 | 1,8 | – 72,1 | 0,0 | |||||
10. | Toekenning loonbijstelling | 164,6 | 164,6 | ||||||||||
11. | Wijziging nav. Voorjaarsnota | 17,1 | – 6,4 | 1,9 | 12,6 | ||||||||
waaronder toekenning 40% prijsbijst. | 33,2 | 33,2 | |||||||||||
Afrondingsverschillen | 0,1 | 0,1 | |||||||||||
Stand Voorjaarsnota 2003 | 1 438,3 | 2 253,3 | 1 384,6 | 344,0 | 234,8 | 43,3 | 198,4 | 226,6 | 0,9 | 191,8 | 1 313,8 | 7 629,8 |
1/2. Doorwerking in 2003 van de eindejaarsmarge 2002
De budgettoevoeging van € 56,4 miljoen betreft de budgetten voor vredesoperaties die ten tijde van de tweede suppletore begroting 2002 reeds werden vrijgegeven en in het kader van de eindejaarsmargesystematiek doorgeschoven werden naar 2003. De overige budgettoevoegingen in het kader van de eindejaarsmarge bedragen per saldo € 28,368 miljoen en hebben betrekking op alle defensieonderdelen. Ten tijde van de tweede suppletore begroting werd hiervan reeds een bedrag van € 70,0 miljoen niet bestede EVDB-gelden doorgeschoven naar 2003.
3. Overhevelingen van/naar andere departementen
De defensiebegroting werd per saldo met € 1,576 miljoen verhoogd door twee overhevelingen van andere departementen. De mutaties betreffen een overheveling van € 0,067 miljoen van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM) ten behoeve van het BOSCO (brandstoffen)bedrijf bij het Landelijk Bevoorradingsbedrijf van de Koninklijke landmacht (LBBKL). Van het ministerie van Justitie komt tot en met 2006 een jaarlijkse bijdrage van € 1,509 miljoen voor het defensieaandeel in de aanpak van drugskoeriers.
Tevens werd € 0,4 miljoen overgeheveld naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, ten behoeve van de cryptofaciliteit van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD).
4. Ramingsbijstelling ontvangsten
Het defensiebudget wordt bijgesteld met € 4,511 miljoen voor hogere ontvangsten. Het betreft vooral de hogere ontvangsten bij de defensieonderdelen Dico en Koninklijke marechaussee.
Met deze mutatie is vanuit de HGIS het loonpeil van de attachés op het niveau 2003 gebracht.
6. Inrichting satellietinterceptiecapaciteit
Deze mutatie betreft de budgettoevoeging door het ministerie van Financiën om een dergelijke capaciteit in Nederland in te richten. Het betreft een samenwerkingsproject tussen de AIVD en de MIVD.
7/11. Uitdeling prijsbijstelling
Met deze eerste suppletore begroting wordt de berekende prijsbijstelling ad € 83,033 miljoen (intern) uitgedeeld over de daarvoor in aanmerking komende (niet-)beleidsartikelen. Als onderdeel van de voorjaarsnotamutaties is 40% van de oorspronkelijk benodigde prijsbijstelling aan de departementen toegekend. Voor Defensie gaat het voor 2003 om een bedrag van € 33,232 miljoen.
8. Herschikkingen tussen defensieonderdelen
Om uiteenlopende redenen zijn tussen de diverse defensieonderdelen de nodige bedragen herschikt. Twee opvallende, defensiebrede mutaties zijn het project Milsatcom, dat door de Koninklijke marine mede voor de overige krijgsmachtdelen wordt uitgevoerd, waaraan de andere defensieonderdelen budget bijdragen. Een andere opmerkelijke mutatie is de overheveling van de budgetten voor de inhuur van transportcapaciteit vanuit het Dico naar de andere defensieonderdelen. Als gevolg van het constante streven naar een doelmatiger besteding van de beschikbare defensiemiddelen, is besloten om de budgetten voor de inhuur van transportcapaciteit bij de afnemende defensieonderdelen te leggen.
Een van de speerpunten van het defensiebeleid is de «versterking van het personeelsbeleid». Voor dit speerpunt zijn in het verleden gelden toegevoegd aan de defensiebegroting en zijn ook intern gelden vrijgemaakt. Voor de besteding van deze gelden is centraal beleid ontwikkeld. Een deel van de voor de speerpunt bestemde gelden is reeds in eerdere begrotingscycli toebedeeld aan de uitvoerende defensieonderdelen. Voor die onderdelen waarvoor door de uitvoerende defensieonderdelen nog geen goed gekeurde uitvoeringsmaatregelingen waren genomen, was het budget nog niet toegekend. Inmiddels is door de defensieonderdelen verder invulling gegeven aan het geformuleerde beleid en kunnen de hiervoor bestemde budgetten aan hen worden toegekend.
10. Uitdeling loonbijstelling 2003
Met deze mutatie van € 164,554 miljoen kan het loonniveau ten tijde van de Voorjaarsnota binnen Defensie worden gebracht op het niveau voor het jaar 2003, zoals dat is overeengekomen in het in november 2001 gesloten arbeidsvoorwaardenakkoord 2001–2003. Tijdens de verdere uitvoering van de begroting zal dit bedrag worden uitgedeeld aan de daarvoor in aanmerking komende defensieonderdelen.
In de ministerraad van 16 en 23 mei 2003 werden de voor Defensie relevante mutaties voor de Voorjaarsnota 2003 vastgesteld. Naast de reeds genoemde mutaties met betrekking tot loon- en prijsbijstelling, zijn hierin voor Defensie de volgende posten opgenomen:
Omschrijving | Artikel | 2003 |
---|---|---|
Maatregelen | ||
Beperking inhuur externen | 80.02 | – 2 000 |
Rentecompensatie agentschappen | 80.02 | – 465 |
Taakstelling subsidies | 80.02 | – 148 |
Taakstelling niet-belastingontvangsten | 80.02 | – 3 800 |
Totaal maatregelen | – 6 413 | |
Intensiveringen | ||
Herfasering dollarvoordeel SDD-fase | 03.03 | 17 100 |
Correctie subsidie TNO | 90.15 | 1 875 |
Totaal intensiveringen | 18 975 | |
Totaal Voorjaarsnota 2003 | 12 562 |
Korte toelichting op de Voorjaarsnotamutaties
Dit betreft een versnelling naar 2003 van een taakstelling op de inhuur externen uit het voorliggende Hoofdlijnenakkoord.
Rentecompensatie agentschappen
Dit betreft een technische doorwerking van een mutatie uit de tweede suppletore begroting 2001 en heeft betrekking op de bijstelling van de structurele rentecompensatie die Defensie heeft ontvangen als onderdeel van de vermogensconversie agentschappen.
Herfasering dollarvoordeel SDD-fase
Deze mutatie maakt deel uit van de bovengenoemde intertemporele compensatie van het dollarvoordeel.
Met deze mutatie wordt Defensie gecompenseerd voor een te hoge aanslag in de taakstelling betreffende subsidies zoals neergelegd in het Strategisch Akkoord 2002.
Deze mutaties betreffen het aandeel van Defensie in de betrokken Rijksbrede taakstellingen.
In onderstaand overzicht zijn de mutaties op de uitgaven voor de onderscheiden (beleids)artikelen gespecificeerd (x € 1 miljoen):
Omschrijving | KM | KL | Klu | KMar | Vrops | Civiel | IS | OK | Geh. | Nom. | Alg. | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2003 (incl. NvW) | 115,9 | 59,5 | 39,1 | 5,2 | 1,4 | 5,3 | 14,4 | 22,5 | 9,3 | 272,6 | ||
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2003 | ||||||||||||
Bijstelling ontvangsten | 1,8 | 2,7 | 4,5 | |||||||||
Stand Voorjaarsnota 2003 | 115,9 | 59,5 | 39,1 | 7,0 | 1,4 | 5,3 | 14,4 | 25,2 | 0,0 | 0,0 | 9,3 | 277,1 |
Beleidsartikel 01. Koninklijke marine
De financiële middelen die de Koninklijke marine ten tijde van de eerste suppletore begroting 2003 ter beschikking staan, zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 01. Koninklijke marine
Bedragen x € 1 000 | Stand ontwerp-begroting | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e suppletore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | (5)=(1+4) | |
Verplichtingen | 1 234 999 | – 33 024 | 39 752 | 6 728 | 1 241 727 |
Uitgaven | |||||
Programma-uitgaven | |||||
Commandant der Zeemacht in Nederland | 342 113 | – 33 024 | 32 650 | – 374 | 341 739 |
Commandant der Zeemacht in het Caribisch gebied | 70 458 | 0 | 0 | 70 458 | |
Commandant van het Korps mariniers | 121 887 | – 3 601 | – 3 601 | 118 286 | |
Ondersteunende eenheden | 283 017 | 1 041 | 1 041 | 284 058 | |
Subsidies | 149 | – 24 | – 24 | 125 | |
Investeringen | 411 534 | – 7 016 | – 7 016 | 404 518 | |
Totaal programma-uitgaven | 1 229 158 | – 33 024 | 23 050 | – 9 974 | 1 219 184 |
Apparaatsuitgaven | |||||
Admiraliteit | 195 099 | 11 828 | 11 828 | 206 927 | |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 12 186 | 0 | 0 | 12 186 | |
Totaal apparaatsuitgaven | 207 285 | 0 | 11 828 | 11 828 | 219 113 |
Totale uitgaven | 1 436 443 | – 33 024 | 34 878 | 1 854 | 1 438 297 |
Ontvangsten | 115 920 | 0 | 0 | 115 920 |
De budgetmutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2003 zijn in onderstaande tabel weergegeven:
(Bedragen x € 1 000) | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Subsidies | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
Technische mutaties: | |||||
Prijsbijstelling | 19 457 | 19 457 | |||
Decentralisatie P-gelden | 9 768 | 9 768 | |||
Overheveling DVVO | 2 297 | 2 297 | |||
Overheveling MILSATCOM | 12 410 | 12 410 | |||
Overhevelingen andere DO'n | 142 | – 2 906 | – 846 | – 3 610 | |
Interne overhevelingen | 2 250 | – 2 770 | 520 | 0 | |
Kasritme overeenkomst KSG | 12 700 | 12 700 | |||
Aanpassen kasritme LCF | – 3 757 | – 3 757 | |||
Aanpassen kasritme PAM | – 9 874 | – 9 874 | |||
Aanpassen kasritme overig | – 1 726 | – 3 718 | 931 | – 4 513 | |
Sub-totaal technische mutaties | 666 | 22 128 | 12 084 | 0 | 34 878 |
Beleidsmatige mutaties: | |||||
Uitstel 3e mariniersbataljon | 19 100 | – 19 100 | 0 | ||
Korting subsidies | 24 | – 24 | 0 | ||
Inhuur personeel | 800 | – 800 | 0 | ||
IV-marktordening | 2 800 | – 2 800 | 0 | ||
Afstoten AMBV's | 2 300 | – 2 300 | 0 | ||
Reductie personeel | 4 400 | – 4 400 | 0 | ||
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | 29 424 | – 10 300 | – 19 100 | – 24 | 0 |
Totaal | 30 090 | 11 828 | – 7 016 | – 24 | 34 878 |
Toelichting beleidsmatige mutaties
Voor de gestalde maatregelen, voortvloeiend uit de taakstelling van € 33,024 miljoen voor de Koninklijke marine, welke conform de Nota van wijziging waren gestald op de programma-uitgaven, zijn in deze suppletore begroting voor de relevante bedragen herschikkingen verwerkt naar de daarvoor in aanmerking komende artikelonderdelen/ressorts van dit beleidsartikel.
De volgende beleidsmatige mutaties hangen samen met deze nadere uitwerking van het Strategisch Akkoord 2002:
Eén van de maatregelen in het afgesloten Strategisch Akkoord 2002 is het uitstel van het derde mariniersbataljon. Als gevolg hiervan worden de daarvoor benodigde investeringen in infrastructuur en materieel uitgesteld. De hierdoor behaalde besparingen in de exploitatie bij het Korps mariniers zijn reeds verwerkt onder de initieel bij de programma-uitgaven gestalde totaalreeks.
Efficiencymaatregelen bij de DTO zullen naar verwachting leiden tot lagere tarieven. De hiervoor geraamde besparingen zijn vooralsnog verwerkt onder apparaatsuitgaven.
In het kader van het Strategisch Akkoord 2002 worden twee mijnenbestrijdingsvaartuigen afgestoten. Dit leidt in 2003 tot besparingen in ondermeer onderhoudskosten en een reductie in het aantal vaardagen.
De diverse maatregelen in het Strategisch Akkoord 2002 leiden tot een verlaging van de personele behoefte. De instroombeperkende en uitstroombevorderende maatregelen zullen in 2003 naar verwachting leiden tot een besparing op personeelskosten.
De bovenstaande taakreducties leiden tot wijzigingen in de volgende prestatie-indicatoren:
– bij «Nationale en internationale oefeningen en overige activiteiten» van het CZMNED een verlaging met 20 vaardagen tot een nieuwe raming van 248 vaardagen;
– bij het aantal «Mensoefendagen training» van de CKMARNS een verlaging van 3361 tot een aangepaste raming van 57 968;
– bij het aantal «Reparatieorders ten behoeve van CZMNED» onder Materieel-Logistiek een daling met 200 tot 10 700.
Beleidsartikel 02. Koninklijke landmacht
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2003 van het beleidsartikel Koninklijke landmacht zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 02. Koninklijke landmacht
Bedragen x € 1 000 | Stand ontwerp-begroting | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e suppletore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | (5)=(1+4) | |
Verplichtingen | 2 230 379 | – 19 468 | 51 790 | 32 322 | 2 262 701 |
Uitgaven | |||||
Programma-uitgaven | |||||
1 Divisie «7 December» | 574 130 | – 19 468 | 42 912 | 23 444 | 597 574 |
Nationaal Commando, exclusief Civiele Taken | 631 655 | – 92 879 | – 92 879 | 538 776 | |
Opleidings- en trainingscommando KL | 236 031 | – 7 960 | – 7 960 | 228 071 | |
Subsidies en bijdragen | 949 | – 200 | – 200 | 749 | |
Investeringen | 388 260 | – 23 961 | – 23 961 | 364 299 | |
Totaal programma-uitgaven | 1 831 025 | – 19 468 | – 82 088 | – 101 556 | 1 729 469 |
Apparaatsuitgaven | |||||
Landmachtstaf | 111 136 | 56 407 | 56 407 | 167 543 | |
Overige eenheden BLS | 251 483 | 69 252 | 69 252 | 320 735 | |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 35 521 | 0 | 0 | 35 521 | |
Totaal apparaatsuitgaven | 398 140 | 0 | 125 659 | 125 659 | 523 799 |
Totale uitgaven | 2 229 165 | – 19 468 | 43 571 | 24 103 | 2 253 268 |
Ontvangsten | 59 493 | 0 | 0 | 59 493 |
Toelichting Nota van wijziging
De maatregelen, voortvloeiend uit de taakstelling voor de Koninklijke landmacht, die een gevolg was van de Nota van wijziging door het Strategisch Akkoord 2002, waren gestald op de programma-uitgaven en zijn in deze suppletore begroting voor het hiermee gemoeide bedrag van € 19,468 miljoen herschikt over de daarvoor in aanmerking komende ressorts van dit beleidsartikel alwaar de maatregelen neerslaan.
De budgetmutaties die hebben geleid tot de stand van de eerste suppletore begroting 2003 zijn in onderstaande tabel weergegeven.
(Bedragen x € 1000) | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Subsidies | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
Technische mutaties: | |||||
Prijsbijstelling 2003 | 11 545 | 6 921 | 10 538 | 29 004 | |
Decentralisatie gestalde P-gelden | 0 | 43 591 | 43 591 | ||
Diverse overhevelingen, eindejaarsmarge e.d. | – 90 753 | 87 726 | – 34 499 | – 37 526 | |
Overheveling van Dico transportcapaciteit | 8 129 | 605 | 8 734 | ||
Sub-totaal technische mutaties | – 71 079 | 138 843 | – 23 961 | 0 | 43 803 |
Beleidsmatige mutaties: | |||||
Aanpassing personeelsramingen | 2 359 | – 2 391 | 0 | 0 | – 32 |
Verwerking Nota van wijziging: | 19 268 | 0 | 19 268 | ||
– taakstelling subsidies | – 200 | – 200 | |||
– taakstelling vermindering militair personeel | – 3 879 | – 721 | – 4 600 | ||
– taakstelling data en telecommunicatie | – 8 800 | – 8 800 | |||
– taakstelling inhuur | – 1 628 | – 372 | – 2 000 | ||
– taakstelling selectieve vacaturestop burgerpersoneel | – 2 968 | – 900 | – 3 868 | ||
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | 13 152 | – 13 184 | 0 | – 200 | – 232 |
Totaal | – 57 927 | 125 659 | – 23 961 | – 200 | 43 571 |
Toelichting beleidsmatige mutaties
Door de gunstige wervingsresultaten in 2002 is de begrotingssterkte 2003 hoger dan in de begroting 2003 is geraamd. Hierdoor is het uitgavenniveau bijgesteld. Verder is de begrotingssterkte bijgesteld met de gevolgen van het Strategisch Akkoord 2002, de ingestelde vacaturestop voor het burgerpersoneel, de mogelijkheid voor militair personeel om vervroegd uit te treden voorafgaand aan het gebruik van de UKW-regeling en de beperking van de instroom van militair personeel.
Met deze mutatie is de naar aanleiding van de Nota van wijziging op programma-uitgaven gestalde taakstelling van € 19,468 miljoen, herschikt naar de op de vermelde taakstellingen betrekking hebbende artikelonder-delen/ressorts.
De uitgavenverlaging van € 23,961 miljoen wordt verklaard bij de hierna vermelde onderdelen.
Verwerking mutaties investeringen
Artikelonderdeel (bedragen x € 1 000) | |
---|---|
Automatisering | 1 646 |
Logistiek | – 9 888 |
Commandovoering, verbindingen en gevechtsinlichtingen | – 4 770 |
Elektronisch materieel | 4 225 |
Nucleair, biologisch en chemisch materieel | 1 524 |
Luchtverdediging | 883 |
Manoeuvre | – 7 565 |
Vuursteun | – 3 608 |
Gevechtssteun | – 1 636 |
Infrastructuur | – 4 772 |
Totaal | – 23 961 |
Door vertraging van het project Tracking en Tracing als gevolg van het uitblijven van besluitvorming over Matlog-IV is de verplichting van het project verschoven naar 2004.
De uitgaven dalen per saldo met name door vertraging in de behoeftestellingsfase van het project Geneeskundig materieel en door wijziging in het afleverschema van het in 2002 afgesloten contract voor het project Vervanging Trekker/oplegger combinatie (TROPCO) 400/650 kN. Daarnaast zijn uitgaven geraamd ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek en aanvullende behoeften voor het project MOGOS.
Commandovoering, verbindingen en gevechtsinlichtingen
De uitgavendaling vindt zijn oorzaak hoofdzakelijk in het feit dat geen uitgaven worden geraamd voor het project MILSATCOM omdat dit project in 2002 budgettair is overgeheveld naar de Koninlijke marine en het project TITAAN, doordat hierin vertraging is opgetreden in de behoeftestelling. Hiertegenover stijgen de uitgaven doordat een deel van de projecten Vervanging tactische telecommunicatie en C2 support-centre vertraagd zijn naar 2003 omdat niet alle geplande leveringen in 2002 werden gerealiseerd.
De verhoging van de uitgaven wordt veroorzaakt door vertraging in de behoeftestelling aan uitbreiding van het frequentiebereik voor de EOV-systemen.
In dit onderdeel is een reservering opgenomen ten behoeve van de terugbetaling aan de Koninklijke marechaussee van een lening uit 2002.
De uitgaven dalen enerzijds doordat met name de besluitvorming voor het contract voor het project TACTIS (Tactische indoor simulator) is vertraagd. Anderzijds stijgen de uitgaven door vertraging in de leveringen in 2002 waardoor voor de projecten Licht Verkennings- en Bewakingsvoertuig (LVB), Vervanging Pantservoertuigen (MRAT/AD) en Duelsimulatoren/ geïnstumentaliseerd oefenterrein de uitgaven in 2003 worden voorzien. Deze leveringen vinden nu plaats in 2003.
De verlaging van de uitgaven wordt voornamelijk veroorzaakt doordat het project Waarnemingsopbouw is gerealiseerd als onderdeel van het project Licht Verkennings- en Bewakingsvoertuig en daardoor vanuit het onderdeel Vuursteun opgenomen is bij het onderdeel Manoeuvre.
Beleidsartikel 03. Koninklijke luchtmacht
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2003 van het beleidsartikel Koninklijke luchtmacht zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 03. Koninklijke luchtmacht
Bedragen x € 1 000 | Stand ontwerp- begroting (1) | Mutaties via NvW en amende-menten (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Totaal mutaties (4)=(2+3) | Stand 1e suppletore begroting (5)=(1+4) |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 467 497 | – 48 000 | 35 135 | – 12 865 | 1 454 632 |
Uitgaven | |||||
Programma-uitgaven | |||||
Tactische luchtmacht | 441 339 | – 75 000 | 70 629 | – 4 371 | 436 968 |
Logistiek Centrum Koninklijke Luchtmacht (LCKLu) | 111 823 | – 12 119 | – 12 119 | 99 704 | |
Koninklijke Militaire School Luchtmacht (KMSL) | 87 646 | – 629 | – 629 | 87 017 | |
Investeringen | 425 269 | – 9 202 | – 9 202 | 416 067 | |
Subsidies | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal programma-uitgaven | 1 066 077 | – 75 000 | 48 679 | – 26 321 | 1 039 756 |
Apparaatsuitgaven | |||||
Staf Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten (Staf BDL) | 351 191 | – 13 864 | – 13 864 | 337 327 | |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 7 176 | 320 | 320 | 7 496 | |
Totaal apparaatsuitgaven | 358 367 | 0 | – 13 544 | – 13 544 | 344 823 |
Totale uitgaven | 1 424 444 | – 75 000 | 35 135 | – 39 865 | 1 384 579 |
Ontvangsten | 39 097 | 0 | 0 | 39 097 |
De budgetmutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2003 zijn in onderstaande tabel weergegeven:
(Bedragen x € 1 000) | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Subsidies | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
Technische mutaties; | |||||
Prijsbijstelling | 13 136 | – | 8 400 | 21 536 | |
Decentralisatie P-gelden | 11 871 | 11 871 | |||
Overhevelingen | 2 384 | – 10 809 | – 2 691 | – 11 116 | |
Eindejaarsmarge | – 23 223 | – 9 006 | 27 973 | – 4 256 | |
Sub-totaal technische mutaties | – 7 703 | – 7 944 | 33 682 | – | 18 035 |
Beleidsmatige mutaties; | |||||
Operationeel | 65 584 | – | 65 584 | ||
Activiteiten | – 5 600 | – | – 5 600 | ||
Investeringen | – 42 884 | – 42 884 | |||
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | 65 584 | – 5 600 | – 42 884 | – | 17 100 |
Totaal | 57 881 | – 13 544 | – 9 202 | – | 35 135 |
Toelichting beleidsmatige mutaties
Herschikking Nota van wijziging
Met de Nota van wijziging is voor het jaar 2003 een financiële invulling gegeven aan het Strategisch Akkoord 2002. Het hiermee gemoeide bedrag (€ 75 miljoen) was tijdelijk gestald binnen het exploitatiebudget van het ressort Tactische luchtmacht. In deze suppletore begroting is de taakstelling verwerkt hetgeen leidt tot mutaties binnen dit beleidsartikel. De hiermee samenhangende maatregelen die zijn verwerkt ten laste van de investeringen betreffen voornamelijk:
– de ramingsbijstelling SDD-fase (€ 30 miljoen);
– de vertraging PAC III (€ 27 miljoen); dit project is doorgeschoven naar 2005.
Daarnaast zijn taakstellingen doorgevoerd die betrekking hebben op de inhuur van externen en burger- en militair personeel.
Bij de vaststelling van de Voorjaarsnota 2003 is de voornoemde ramingsbijstelling van de SDD-fase in de tijd herfaseerd. Voor 2003 is hierdoor een bedrag toegevoegd van € 17,1 miljoen.
In de Nota van wijziging is de taakstelling «IV-marktordening» (€ 3,8 miljoen) ten onrechte ten laste van de exploitatie gebracht. Deze mutatie wordt nu teruggeboekt naar het investeringsartikel.
Dit project was geraamd binnen het exploitatiebudget (€ 0,516 miljoen). Het betreft echter een investeringsproject, waardoor nu de hiervoor gereserveerde fondsen worden teruggeboekt naar het onderdeel investeringen.
Beleidsartikel 04. Koninklijke marechaussee
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2003 van het beleidsartikel Koninklijke marechaussee zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 04. Koninklijke marechaussee
Bedragen x € 1 000 | Stand ontwerp- begroting (1) | Mutaties via NvW en amende-menten (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Totaal mutaties (4)=(2+3) | Stand 1e suppletore begroting (5)=(1+4) |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 344 589 | – 5 300 | 9 367 | 4 067 | 348 656 |
Uitgaven | |||||
Programma-uitgaven | |||||
Operationele taakvelden | |||||
– Beveiliging | 44 085 | – 389 | – 389 | 43 696 | |
– Handhaven vreemdelingenwet | 96 987 | – 5 300 | 4 997 | – 303 | 96 684 |
– Politietaken Defensie (exclusief Internationale en vredesoperaties) | 53 510 | 492 | 492 | 54 002 | |
– Politietaken burgerluchtvaartterreinen | 8 209 | 78 | 78 | 8 287 | |
– Assistentieverlening, samenwerking en bijstand | 4 561 | 41 | 41 | 4 602 | |
Investeringen | 36 064 | – 66 | – 66 | 35 998 | |
Totaal programma-uitgaven | 243 416 | – 5 300 | 5 153 | – 147 | 243 269 |
Apparaatsuitgaven | |||||
– Staven Koninklijke marechaussee | 38 309 | 2 761 | 2 761 | 41 070 | |
– Opleidingscentrum | 58 375 | 523 | 523 | 58 898 | |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 753 | 0 | 0 | 753 | |
Totaal apparaatsuitgaven | 97 437 | 0 | 3 284 | 3 284 | 100 721 |
Totale uitgaven | 340 853 | – 5 300 | 8 437 | 3 137 | 343 990 |
Ontvangsten | 5 200 | 1 800 | 1 800 | 7 000 |
De budgetmutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2003 zijn in onderstaande tabel weergegeven:
(Bedragen x € 1 000) | Programma uitgaven | Apparaatsuitgaven | Investeringen | Subsidies | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
Technische mutaties: | |||||
Prijsbijstelling | 1 471 | 705 | 870 | 0 | 3 046 |
Decentralisatie P-gelden | 4 737 | 4 737 | |||
Overige mutaties | 3 974 | – 2 050 | – 936 | 0 | 988 |
Sub-totaal technische mutaties | 5 445 | 3 392 | – 66 | 0 | 8 771 |
Beleidsmatige mutaties: | |||||
Bewaking Prinses Juliana Kazerne | – 690 | – 330 | – 1 020 | ||
Overheveling i.v.m. aanpak drugskoeriers | 1 287 | 222 | 0 | 0 | 1 509 |
Overname inzake beveiliging | – 823 | – 823 | |||
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | – 226 | – 108 | 0 | 0 | – 334 |
Totaal | 5 219 | 3 284 | – 66 | 0 | 8 437 |
Toelichting beleidsmatige mutaties
Beëindiging bewaking Prinses Julianakazerne
De Koninklijke marechaussee heeft van de minister van Defensie de opdracht gekregen het Koninklijk object «De Horsten» te Wassenaar te beveiligen. Om deze opdracht uit te kunnen voeren, heeft de Koninklijke marechaussee de beveiligingstaak op de Prinses Julianakazerne beëindigd en overgedragen aan de Koninklijke landmacht.
Overheveling ministerie van Justitie in het kader van drugskoeriers
Aan het verzoek van het ministerie van Justitie om, in het kader van drugskoeriers, tot uitbreiding van het Schipholteam te komen, is door de Koninklijke marechaussee invulling gegeven.
Overheveling overeenkomst Centrale organisatie en Koninklijke marine inzake beveiliging
De overname van de gewapende wacht bij het Kerndepartement door het Marine Beveiligingskorps, heeft tot genoemde mutatie geleid.
Beleidsartikel 09. Vredesoperaties
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2003 van het beleidsartikel Vredesoperaties zijn als volgt te specificeren.
Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 09. Vredesoperaties
Bedragen x € 1 000 | Stand ontwerp-begroting (1) | Mutaties via NvW en amende-menten (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Totaal mutaties (4)=(2+3) | Stand 1e suppletore begroting (5)=(1+4) |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 178 401 | 56 387 | 56 387 | 234 788 | |
Uitgaven | |||||
VN-contributies | 59 445 | – 9 945 | – 9 945 | 49 500 | |
SFOR | 75 000 | – 9 125 | – 9 125 | 65 875 | |
TASK FORCE FOX | 5 000 | – 3 000 | – 3 000 | 2 000 | |
ISAF/ISAF HQ | 10 000 | 26 115 | 26 115 | 36 115 | |
Enduring Freedom | 13 800 | 21 500 | 21 500 | 35 300 | |
Display Deterrence (voorheen Tulip Guardian/ Patriots) | 0 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | |
EUPM | 0 | 2 015 | 2 015 | 2 015 | |
Overige operaties | 0 | 5 900 | 5 900 | 5 900 | |
Contributie bijdrage NAVO/PSO en EU | 1 815 | 316 | 316 | 2 131 | |
Restant voorziening vredesoperaties | 13 341 | 16 611 | 16 611 | 29 952 | |
Totale uitgaven | 178 401 | 56 387 | 56 387 | 234 788 | |
Ontvangsten | 1 407 | 1 407 |
In bijlage 1 is een overzicht opgenomen van de personele en materiële inzet van de huidige vredesoperaties.
De mutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting zijn onderstaand weergegeven. Hierbij is de eindejaarsmarge aangewend ter invulling van de beleidsmatige mutaties:
Bedragen x € 1 000 | Bedrag mutatie |
---|---|
Beleidsmatige mutaties | |
Bijstelling bestaande operaties (SFOR/TFF/overige operaties) | – 6 225 |
Verlenging van de operaties: Enduring Freedom/EUPM | 23 515 |
Nieuwe operaties (HQ ISAF/ Display Deterrence/EU-contributie) | 32 431 |
Bijstelling VN-contributies | – 9 945 |
Toevoeging voorziening vredesoperaties | 16 611 |
Totaal | 56 387 |
Toelichting beleidsmatige mutaties
Als gevolg van het kabinetsbesluit tot deelname aan de operaties Enduring Freedom, ISAF (HQ) en Display Deterrence zijn ten laste van de eindejaarsmarge gelden toegevoegd aan het budget voor vredesoperaties.
Voor een beter inzicht in de geraamde uitgaven wordt onderstaand nog een nadere detaillering gegeven van de geraamde bedragen per onderdeel met een korte toelichting.
Hierna wordt een korte toelichting van een aantal operaties, waaronder VN-contributies, gegeven. Voor een nadere uiteenzetting van de wijze waarop en de mate waarin wordt deelgenomen aan operaties, wordt verwezen naar de bijlage vredesoperaties.
Op basis van het aantal vredesoperaties dat de VN op dit moment uitvoert en heeft gebudgetteerd, wordt thans een bijdrage van Nederland in de VN-contributies voorzien van € 49,5 miljoen. Dit betekent ten opzichte van de ontwerpbegroting 2003 een neerwaartse bijstelling van het budget met € 9,945 miljoen. De Nederlandse bijdrage is 1,74% van de geraamde uitgaven van de door de VN geïnitieerde operaties.
Bijdragen in overige operaties
NAVO Peace Support Operations (PSO)
Per de begroting 2000 worden de gemeenschappelijke uitgaven van de Navo voor vredesoperaties separaat geadministreerd. Het Nederlandse aandeel in deze uitgaven bedraagt € 1,815 miljoen per jaar.
Contributiebijdrage Europese Unie
Nederland draagt bij aan de door de EU geleide operatie Allied Harmony in Macedonië. De Nederlandse bijdrage is 5,06% op het totaal geraamde budgetbedrag van de operatie.
B. Inzet militaire middelen enzovoorts
Mechbat. Stabilisation Force (SFOR)
Het betreft de inzet van het gemechaniseerd infanteriebataljon, inclusief staf, ten behoeve van de operatie SFOR in Bosnië/Herzegovina. Ten opzichte van de ontwerpbegroting is het budget met € 9,125 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit wordt veroorzaakt door een personele reductie van SFOR (ongeveer 250 vte'n).
Eind december 2002 is de Nederlandse militaire inzet in de operatie TFF beëindigd. De onder TFF geraamde uitgaven betreffen de herstelkosten van de vanuit TFF teruggekeerd materieel en daarnaast naijlende betalingen van de verplichtingen uit 2002.
European Union Police Mission (EUPM)
Het doel van de EUPM is het coachen van het midden- en hogere Bosnische politiekader in het uitoefenen van politietaken naar Europees Model. De Nederlandse bijdrage bestaat uit twintig militairen van de Koninklijke marechaussee en acht civiele politiefunctionarissen.
Op 7 februari 2003 heeft de Nederlandse Regering ingestemd op het Turkse verzoek om militaire ondersteuning te leveren bij de verdediging van het Turks grondgebied tegen een mogelijke WMD van Irak. De Nederlandse bijdrage bestaat uit het stationeren van drie patriotraketverdedigingsssytemen en de inzet van ongeveer 360 militairen. Op 16 april 2003 is besloten de Nederlandse steunverlening te beëindigen. Het materiaal is verscheept en het personeel teruggehaald.
International Security Assistance Force (ISAF)/ ISAF III HQ
Vanaf 21 januari 2002 neemt Nederland deel aan de International Security Assistance Force in Afghanistan op basis van de VN-Veiligheidsraads-resolutie 1386. Volgens deze resolutie dient de veiligheidsmacht de Afghanen te assisteren bij de handhaving van de veiligheid in Kabul. Op 10 februari 2003 hebben Nederland en Duitsland gezamenlijk van Turkije het Lead Nationschap in ISAF overgenomen met het D/NL snel inzetbare hoofdkwartier uit Münster. In de ontwerpbegroting 2003 was de inzet van HRF HQ nog niet voorzien (€ 24,5 miljoen). Tevens is ISAF met twee maanden verlengd om aan te sluiten bij de periode van het leadnationschap (tot 10 augustus 2003).
Operatie Enduring Freedom (OEF)
In het kader van de strijd tegen het terrorisme neemt de Nederlandse krijgsmacht deel aan OEF. De militaire acties, gericht tegen terroristische groeperingen, blijven ook in 2003 van kracht. Hiertoe is de inzet van F-16's met zes maanden verlengd. Ook voor de uitvoering van «Intelligence, Surveillance and Reconnaisance»-taken is de inzet van een Nederlands Maritieme Patrouillevliegtuig (MPS) verlengd tot 1 juli 2003. Hetzelfde geldt voor het fregat dat actief is rond het Arabisch schiereiland. Deze verlengingen waren niet voorzien in de ontwerpbegroting 2003.
Overige (kleine) operaties en bijdrage
De geraamde uitgaven onder de overige kleine missies zijn overwegend personele en materiële exploitatiekosten. Voor operaties die reeds beëindigd zijn, zoals KFOR en UNMEE, zijn de geraamde uitgaven vooral de herstelkosten van het vanuit het operatiegebied teruggekeerd materieel.
Beleidsartikel 10. Civiele Taken
De financiële middelen die ten tijde van de eerste suppletore begroting 2003 ter beschikking staan ten behoeve van de civiele taken, zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 10. Civiele Taken
Bedragen x € 1 000 | Stand ontwerp-begroting (1) | Mutaties via NvW en amende-menten (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Totaal mutaties (4)=(2+3) | Stand 1e suppletore begroting (5)=(1+4) |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 33 026 | 10 233 | 10 233 | 43 259 | |
Uitgaven | |||||
Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba | 19 004 | 7 262 | 7 262 | 26 266 | |
Kustwacht Nederland | 5 764 | 1 009 | 1 009 | 6 773 | |
Explosievenopruiming | 8 258 | 1 690 | 1 690 | 9 948 | |
Hulp aan civiele overheden | 272 | 272 | 272 | ||
Totale uitgaven | 33 026 | 10 233 | 10 233 | 43 259 | |
Ontvangsten | 5 292 | 0 | 0 | 5 292 |
De budgetmutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2003 is in onderstaande tabel weergegeven:
Bedragen x € 1 000 | Bedrag mutatie |
---|---|
Technische mutaties | |
Eindejaarsmarge | 9 399 |
Prijsbijstelling | 473 |
Overige | 361 |
Totaal technische mutaties | 10 233 |
Beleidsartikel 11. Internationale Samenwerking
Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 11. Internationale Samenwerking
Bedragen x € 1 000 | Stand ontwerp-begroting (1) | Mutaties via NvW en amende-menten (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Totaal mutaties (4)=(2+3) | Stand 1e suppletore begroting (5)=(1+4) |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 303 005 | – 500 | 2 695 | 2 195 | 305 200 |
Uitgaven | |||||
Bijdrage aan de Navo | |||||
Navo Veiligheidsprojecten in Nederland | 17 470 | 856 | 856 | 18 326 | |
Bijdrage aan het Navo Veiligheids Investeringsprogramma | 29 204 | – 7 778 | – 7 778 | 21 426 | |
Investeringen AWACS | 3 083 | 3 083 | |||
Exploitatie AWACS | 7 389 | 7 389 | |||
Bijdragen aan de militaire begroting van de Navo | 13 595 | 13 595 | |||
Overige bijdragen | 2 111 | 2 111 | |||
Totaal bijdrage aan Navo | 72 852 | 0 | – 6 922 | – 6 922 | 65 930 |
EVDB | 44 534 | – 500 | 64 093 | 63 593 | 108 127 |
Attachés (HGIS) | 22 279 | 524 | 524 | 22 803 | |
Overige Internationale samenwerking | 1 420 | 133 | 133 | 1 553 | |
Subtotaal | 68 233 | – 500 | 64 750 | 64 250 | 132 483 |
Totale uitgaven | 141 085 | – 500 | 57 828 | 57 328 | 198 413 |
Ontvangsten Navo | 14 430 | 14 430 |
De mutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2003 zijn onderstaand weergegeven.
Bedrag mutatie | |
---|---|
Technische mutaties | |
Eindejaarsmarge | – 7 778 |
Prijsbijstelling | 856 |
Totaal | – 6 922 |
De mutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2003 zijn onderstaand weergegeven.
Bedrag mutatie | |
---|---|
Technische mutaties | |
Eindejaarsmarge | 63 200 |
Prijsbijstelling | 893 |
Totaal | 64 093 |
De mutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2003 zijn onderstaand weergegeven. Het voorstel tot toekennen van de loonbijstelling ten laste van het HGIS-budget is gehonoreerd door het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Bedrag mutatie | |
---|---|
Technische mutaties | |
SVZK korting | – 6 |
Loonbijstelling door BuZa | 530 |
Totaal | 524 |
De uitgaven voor attachés bestaan uit salarissen en persoonsgerelateerde uitgaven en overige materiële uitgaven. Tevens is in dit beleidsartikelonderdeel de NDOC- en NOC-cursussen van het Instituut Defensie Leergangen (IDL) in het kader van internationale samenwerking (Moe-beleid) ondergebracht. Momenteel genieten 105 defensiemedewerkers een DBZV-vergoeding (Dienst Buitenlandse Zaken Voorzieningen). Deze medewerkers zijn werkzaam op 25 ambassadeposten in het buitenland.
De mutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting zijn onderstaand weergegeven.
Bedrag mutatie | |
---|---|
Technische mutaties | |
Eindejaarsmarge | – 164 |
Herschikking weu satelliet | 260 |
Prijsbijstelling | 37 |
Totaal | 133 |
De negatieve eindejaarsmarge wordt deels als taakstellende korting verwerkt op het Moe-beleid voor het jaar 2003. De stijging in de pensioenvergoeding van het personeel van het satellietcentrum veroorzaakt een tekort op het budget internationale samenwerking en verklaart deze herschikking.
Niet-beleidsartikel 60. Ondersteuning krijgsmacht
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2003 van het niet-beleidsartikel Ondersteuning krijgsmacht zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 60. Ondersteuning krijgsmacht
Bedragen x € 1 000 | Stand ontwerp-begroting (1) | Mutaties via NvW en amende-menten (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Totaal mutaties (4)=(2+3) | Stand 1e suppletore begroting (5)=(1+4) |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 231 438 | – 6 100 | – 4 224 | – 10 324 | 221 114 |
Uitgaven | |||||
Programma-uitgaven | |||||
Defensie Verkeers- en Vervoersorganisatie | 60 185 | – 6 100 | – 9 689 | – 15 789 | 44 396 |
Instituut Keuring en Selectie Defensie | 15 860 | 90 | 90 | 15 950 | |
Militair Geneeskundig Facilitair Bedrijf | 57 132 | 244 | 244 | 57 376 | |
Instituut Defensie Leergangen | 10 788 | 102 | 102 | 10 890 | |
Overige Interservice Diensten | 49 377 | 1 066 | 1 066 | 50 443 | |
Investeringen | 23 441 | 3 170 | 3 170 | 26 611 | |
Totaal programma-uitgaven | 216 783 | – 6 100 | – 5 017 | – 11 117 | 205 666 |
Apparaatsuitgaven | |||||
Staf Defensie Interservice Commando | 15 492 | 818 | 818 | 16 310 | |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 4 661 | – 25 | – 25 | 4 636 | |
Totaal apparaatsuitgaven | 20 153 | 0 | 793 | 793 | 20 946 |
Totale uitgaven | 236 936 | – 6 100 | – 4 224 | – 10 324 | 226 612 |
Ontvangsten | 22 501 | 0 | 2 711 | 2 711 | 25 212 |
De budgetmutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2003 zijn in onderstaande tabel weergegeven:
(Bedragen x € 1000) | Programma-uitgaven | Apparaats- uitgaven | Investeringen | Subsidies | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
Technische mutaties: | |||||
Prijsbijstelling | 1 935 | 347 | 1 026 | 3 308 | |
Overhevelingen | 102 | – 192 | – 90 | ||
Decentralisatie gestalde P-gelden | 1 813 | 1 813 | |||
Eindejaarsmarge | – 903 | 31 | 44 | – 828 | |
Bijstelling ontvangstenraming | 2 711 | 2 711 | |||
Overige mutaties | 1 206 | – 1 206 | 2 100 | 2 100 | |
Sub-totaal technische mutaties | 5 051 | 793 | 3 170 | 0 | 9 014 |
Beleidsmatige mutaties: | |||||
Operationeel | 0 | ||||
Logistiek | 0 | ||||
Activiteiten | – 13 238 | – 13 238 | |||
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | – 13 238 | 0 | 0 | 0 | – 13 238 |
Totaal | – 8 187 | 793 | 3 170 | 0 | – 4 224 |
Toelichting beleidsmatige mutaties
De aanpassingen van de activiteiten hangen samen met de:
a. overheveling van Dico naar de andere defensieonderdelen in verband met een gewijzigde procedure inzake de verrekeningen van de inhuur van transport (€ 13,888 miljoen);
b. overheveling van de afdeling Claims van de Centrale organisatie naar Dico (€ 0,650 miljoen).
Niet-beleidsartikel 70. Geheime uitgaven
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2003 van het niet-beleidsartikel Geheime uitgaven zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van niet-beleidsartikel 70. Geheime uitgaven
Bedragen x € 1 000 | Stand ontwerp-begroting (1) | Mutaties via NvW en amende-menten (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Totaal mutaties (4)=(2+3) | Stand 1e suppletore begroting (5)=(1+4) |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 918 | 0 | 24 | 24 | 942 |
Programma-uitgaven | |||||
Geheime uitgaven | 918 | 24 | 24 | 942 | |
Totale programma-uitgaven | 918 | 0 | 24 | 24 | 942 |
Totale uitgaven | 918 | 0 | 24 | 24 | 942 |
De budgetmutatie die geleid heeft tot de stand van de eerste suppletore begroting 2003 is in onderstaande tabel weergegeven:
Technische mutaties | |
---|---|
Uitdeling prijsbijstelling 2003 | 24 |
Totaal mutaties | 24 |
Niet-beleidsartikel 80. Nominaal en onvoorzien
De verplichtingen en uitgaven op dit niet-beleidsartikel worden ten opzichte van de begroting 2003, inclusief de Nota van wijziging, verhoogd met € 125,935 miljoen. Dit is als volgt per artikelonderdeel te specificeren:
Nominaal en onvoorzien (x € 1000,–) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting | – 73 968 | – 73 968 |
Nota van wijziging | 139 792 | 139 792 |
Stand inclusief Nota van wijziging | 65 824 | 65 824 |
Mutatie loonbijstelling | 198 084 | 198 084 |
Mutatie prijsbijstelling | – 72 149 | – 72 149 |
Mutatie onvoorzien | ||
Mutatie efficiencybesparing | ||
Stand 1e suppletore begroting | 191 759 | 191 759 |
Een belangrijke verplichtingen- en uitgavenmutatie ten aanzien van het artikelonderdeel Loonbijstelling betreft de toekenning door het ministerie van Financiën van de voorlopige loonbijstellingreeks 2003 (€ 164,554 miljoen) aan het ministerie van Defensie. Daarnaast vormt de toevoeging van de resterende loonbijstellingsgelden 2002 aan het budget van dit jaar voor een belangrijk deel het restant van de mutatie. De uitdeling over de daarvoor in aanmerking komende (niet-)beleidsartikelen, zal in de loop van het begrotingsuitvoeringstraject plaatsvinden.
Ten aanzien van het artikelonderdeel Prijsbijstelling kan opgemerkt worden dat de belangrijkste mutatie de uitdeling van de, op basis van het prijsindexcijfer voor de materiële overheidsconsumptie en de bouw berekende, prijsbijstelling 2003 is (€ 83,033 miljoen). Zoals in de leeswijzer vermeld wordt, heeft toedeling van dit intern berekende bedrag aan de (niet-)beleidsartikelen plaatsgevonden om de bedrijfsvoering niet in gevaar te brengen. Met de verwerking van de Voorjaarsnotamutaties is 40% van de prijsbijstelling (€ 33,232 miljoen voor 2003) aan het defensiebudget toegevoegd. Hier staan echter andere mutaties, met name betrekking hebbend op de doorwerking van de eindejaarsmarge, samenhangend met de lagere Domeinenverkopen in 2002, tegenover. De kortingsreeksen uit de Voorjaarsnota met betrekking tot de taakstellingen externen, subsidies en niet-belastingontvangsten alsmede de rentecompensatie inzake de vermogensconversie van de baten-lastendiensten, zijn eveneens op dit artikelondeerdeel gestald.
De verdeling over de (niet-)beleidsartikelen heeft volgens onderstaand overzicht plaatsgevonden (bedragen x € 1 000,-):
Artnr | Omschrijving | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|---|
2003 | 2003 | ||
80 | Prijsbijstelling | ||
Stand ontwerpbegroting | 7 448 | 7 448 | |
Diverse mutaties | 10 884 | 10 884 | |
Beschikbaar | 18 332 | 18 332 | |
Verdeeld over de volgende artikelen: | |||
1 | Koninklijke marine | 19 457 | 19 457 |
2 | Koninklijke landmacht | 29 004 | 29 004 |
3 | Koninklijke luchtmacht | 21 536 | 21 536 |
4 | Koninklijke marechaussee | 3 046 | 3 046 |
10 | Civiele taken | 473 | 473 |
11 | Internationale samenwerking | 1 786 | 1 786 |
60 | Defensie Interservice Commando | 3 308 | 3 308 |
70 | Geheime uitgaven | 24 | 24 |
90 | Algemeen | 4 399 | 4 399 |
Totaal van de verdeling | 83 033 | 83 033 | |
Nog niet verdeeld | – 64 701 | – 64 701 |
Niet-beleidsartikel 90. Algemeen
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2003 van het niet-beleidsartikel Algemeen zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 90. Algemeen
Bedragen x € 1 000 | Stand ontwerp-begroting (1) | Mutaties via NvW en amende-menten (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Totaal mutaties (4)=(2+3) | Stand 1e suppletore begroting (5)=(1+4) |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 358 224 | – 4 100 | – 42 314 | – 46 414 | 1 311 810 |
Uitgaven | |||||
Kerndepartement incl. wachtgelden | 105 746 | – 4 100 | 3 951 | – 149 | 105 597 |
Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst | 50 685 | 632 | 632 | 51 317 | |
Totaal Apparaatsuitgaven | 156 431 | – 4 100 | 4 583 | 483 | 156 914 |
Programma-uitgaven | |||||
Investeringen | 21 884 | 26 155 | 26 155 | 48 039 | |
Departementsbrede uitgaven | |||||
– Milieu-uitgaven | 5 629 | – 1 606 | – 1 606 | 4 023 | |
– Pensioen en uitkeringen | 979 150 | – 21 873 | – 21 873 | 957 277 | |
– Wetenschappelijk onderzoek | 60 902 | – 2 095 | – 2 095 | 58 807 | |
– Ziektekostenvoorziening | 24 852 | 605 | 605 | 25 457 | |
– Subsidies en bijdragen | 12 374 | – 125 | – 125 | 12 249 | |
– Overige uitgaven | 103 163 | – 52 083 | – 52 083 | 51 080 | |
Totaal programma-uitgaven | 1 207 954 | 0 | – 51 022 | – 51 022 | 1 156 932 |
Totale uitgaven | 1 364 385 | – 4 100 | – 46 439 | – 50 539 | 1 313 846 |
Ontvangsten | 9 283 | 0 | 0 | 9 283 |
De budgetmutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2003 is in onderstaande tabel weergegeven:
(Bedragen x € 1000) | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Subsidies | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
Technische mutaties; | |||||
Prijsbijstelling | 1 404 | 2 995 | 4 399 | ||
Eindejaarsmarge 2002 | – 3 764 | 874 | – 1 210 | – 4 100 | |
Decentralisatie P-gelden | – 73 492 | 1 712 | – 71 780 | ||
Overhevelingen | – 4 272 | – 634 | 4 376 | 200 | – 330 |
Sub-totaal technische mutaties | – 80 124 | 4 947 | 3 166 | 200 | – 71 811 |
Beleidsmatige mutaties; | |||||
Lumpsum huisvesting, voeding, dienstauto's | 22 503 | 22 503 | |||
Herschikking Pensioenen en Uitkeringen | – 19 469 | – 19 469 | |||
Oprichting SIGINT door AIVD en MIVD | 3 254 | 17 200 | 20 454 | ||
Correctie TNO-reeks in Strategisch Akkoord | 1 875 | 1 875 | |||
Overige uitgaven | 38 | – 3 618 | 5 789 | – 2 200 | 9 |
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | 3 047 | – 364 | 22 989 | – 325 | 25 372 |
Totaal | – 77 077 | 4 583 | 26 155 | – 125 | – 46 439 |
Toelichting beleidsmatige mutaties
Lumpsum huisvesting, voeding en dienstauto's.
De bedragen welke zijn gemoeid met de betaling (€ 21,953 miljoen) van de met de belastingdienst overeengekomen lumpsum huisvesting en voeding defensiepersoneel worden ten laste van het artikelonderdeel «Overige departementale uitgaven» gerealiseerd. Verder is Defensie gecompenseerd (€ 0,550 miljoen) voor de gevolgen van de fiscalisering van het gebruik van dienstauto's.
Herschikking pensioenen en uitkeringen.
De mutaties betreffen de UKW 50-jarigen (€ 0,575 miljoen), de nominale bijdrage kapitaaldekking (– € 21,6 miljoen), de nominale bijdrage kapitaaldekking Prepensioen (– € 15,042 miljoen) en verrekening (€ 14,098 miljoen) met de defensieonderdelen vanwege het afwijken van de 30%-norm voor het nadienen, zoals die is vastgelegd in de CAO 2000 – 2001.
Oprichting SIGINT door de AIVD en de MIVD
De mutaties betreffen de oprichting van SIGINT (Satellietinterceptie capaciteit in Nederland) door de AIVD en de MIVD waarvoor door het ministerie van Financiën gelden beschikbaar zijn gesteld.
Deze mutatie betreft het terugdraaien door het ministerie van Financiën van de taakstellende subsidiereductie voor wetenschappelijk onderzoek en veteranenbeleid.
Met de Nota van Wijziging is voor het jaar 2003 financiële invulling gegeven aan het Strategisch Akkoord. Het hiermee gemoeide bedrag (€ 4,100 miljoen) was tijdelijk gestald binnen het exploitatie budget van het kerndepartement. Nu deze taakstelling is verwerkt leidt dit tot mutaties binnen dit defensieonderdeel. De invulling hiervan heeft voornamelijk betrekking op beperkende maatregelen voor inhuur externen en automatisering (informatievoorziening).
3. Baten-lastendienst Defensie Telematica Organisatie
Toelichting op de opbouw van baten en lasten
Baten-lastendienst Defensie Telematica Organisatie
Suppletore begroting 2003 (Voorjaarsnota)
Exploitatieoverzicht: opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting naar de stand Voorjaarsnota
Bedragen in EUR 1000
1 | 2 | 3=1+2 | |
---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore Begroting | Totaal geraamd | |
Baten | |||
Opbrengst moederdepartement | 223 600 | – 21 000 | 202 600 |
Opbrengst overige departementen | 12 900 | 500 | 13 400 |
Opbrengst derden | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 |
Buitengewone lasten | 0 | 0 | 0 |
Exploitatiebijdrage | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 236 500 | – 20 500 | 216 000 |
Lasten | |||
Apparaatskosten | |||
* personele kosten | 129 800 | – 8 100 | 121 700 |
* materiële kosten | 78 800 | – 9 900 | 68 900 |
Rentelasten | 4 800 | 1 200 | 6 000 |
Afschrijjvingskosten | 0 | 0 | 0 |
* materieel | 16 700 | 800 | 17 500 |
* immaterieel | 2 600 | – 700 | 1 900 |
Dotaties voorzieningen | 500 | – 500 | 0 |
Buitengewone lasten | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 233 200 | – 17 200 | 216 000 |
Saldo van baten en lasten | 3 300 | – 3 300 | 0 |
De uitgangspunten van deze eerste suppletore begroting 2003 zijn fundamenteel veranderd ten opzichte van de ontwerpbegroting 2003. In deze suppletore begroting zijn de gevolgen van het Strategisch Akkoord en het Drie Jaren Plan DTO verwerkt. Ten tijde van de opstelling van de ontwerpbegroting was er van beide nog geen sprake.
Naar aanleiding van het besluit af te zien van uitbesteding van DTO en in het kader van het Strategisch Akkoord is aan DTO een efficiencydoelstelling opgelegd van 10%. De te behalen efficiency vertaalt zich in een verlaging van de tarieven bij een gelijkblijvend service- en leveringsniveau. Op basis van deze maatregel is een totaalbedrag van € 20 miljoen voor het jaar 2003 ingeboekt. Dit komt tot uitdrukking in een verlaging van de ICT-budgetten bij de defensieonderdelen aangezien ten laste van deze begrotingsartikelen de verlaagde tarieven worden betaald.
Personeel (in volledige tijdsequivalenten) (vte'n) | Ontwerpbegroting 2003 | Eerste suppletore begroting 2003 |
---|---|---|
Militairen | 190 | 135 |
Burgers | 1 710 | 1 809 |
Totaal DTO medewerkers | 1 900 | 1 944 |
Inhuur | 150 | 79 |
Totaal aantal vte'n | 2 050 | 2 023 |
De reductie van de personeelskosten wordt in 2003 goeddeels vormgegeven door ingehuurd personeel te vervangen door vaste krachten. Gelet op de huidige situatie in de ICT-branche wordt dit mogelijk geacht. Tevens staan als gevolg van deze situatie de tarieven van het inhuurpersoneel onder druk.
De opgelegde tariefdaling van € 20 miljoen heeft mede tot gevolg dat de materieelkosten dalen.
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Baten-lastendienst Defensie Telematica Organisatie
Suppletore begroting 2003 (Voorjaarsnota)
Kasstroomoverzicht per 31 december 2003:
Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting naar de stand Voorjaarsnota
Bedragen in EUR 1000
1 | 2 | 3=1+2 | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore Begroting | ||
1. | Rekening-courant RIC 1 januari 2003 | 37 000 | 5 900 | 42 900 |
Saldo baten en lasten (+) | 3 300 | – 3 300 | 0 | |
Afschrijvingen (+) | 19 300 | 100 | 19 400 | |
Afname balanspost voorzieningen (-/-) | – 3 000 | – 3 000 | ||
2. | Totaal operationele kasstroom ** | 22 500 | – 6 100 | 16 400 |
Totaal investeringen (-/-) | – 19 500 | – 28 200 | – 47 700 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 19 500 | – 28 200 | – 47 700 |
Eénmalige uitkering aan moeder-Departement (-/-) | – 4 600 | 1 200 | – 3 400 | |
Eénmalige storting door moeder-departement (+) | 0 | |||
Aflossingen op leningen (-/-) | – 19 300 | 3 300 | – 16 000 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 19 500 | 28 200 | 47 700 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 4 400 | 32 700 | 28 300 |
5. | Rekening-courant RIC 31 december | 35 600 | 4 300 | 39 900 |
2003 (= 1+2+3+4) |
** Totaal van afgeronde bedragen
Rekening courant RHB 1 januari 2003
De stand van de rekening courant in de suppletore begroting 2003 is aangepast aan de gerealiseerde stand per 31 december 2002.
Het investeringsniveau is voor de suppletore begroting 2003 met € 28,5 miljoen verhoogd. Om de besparing MULAN uit het Drie Jaren Plan DTO mogelijk te maken is onder meer een investering nodig in de glasvezeltechnologie NAFIN.
Het resultaat DTO over het jaar 2002 bedraagt € 3,9 miljoen. Hiervan zal in 2003 € 3,4 miljoen worden uitgekeerd aan het moederdepartement.
In het jaar 2002 is een lager beroep gedaan op de leenfaciliteit dan oorspronkelijk begroot.
De investeringen worden gefinancierd vanuit de leenfaciliteit. Het beroep op de leenfaciliteit is dus gelijk aan de investeringen. Aangezien de investeringen in 2003 stijgen, stijgt tegelijkertijd het beroep op de leenfaciliteit.
Overzicht van de personele en materiële inzet van de huidige vredesoperaties
MISSIE | Periode | Bijdrage | Meeteenheid | Realisatie 2002 | Vermoedelijke uitkomsten 2003 | |
---|---|---|---|---|---|---|
SFOR | Vanaf 1995 | Gemiddelde bezetting | Aantal | 1 360 | 1 094 | |
Transporthelikopters | Vlieguren | 918 | 540 | |||
KFOR/Kosovo | Gemiddelde bezetting 1 | Aantal personeel | 7 | 7 | ||
Enduring Freedom | Dec 01-sept 03 | Totale cumulatieve inzet 2 | Aantal personeel | 483 | 407 | |
T/m juni 2003 | Fregat (1) | Vaardagen | 649 | 137 | ||
Aantal personeel | 155 | |||||
T/m april 2003 | Onderzeeboot (1) | Vaardagen | 229 | 93 | ||
Aantal personeel | 55 | |||||
T/m juni 2003 | Maritieme helikopters (2) | Vlieguren | 862 | 480 | ||
aantal personeel | 6 | |||||
T/m juni 2003 | MPA (Orion) | Vlieguren | 1 407 | 650 | ||
Aantal personeel | 17 | |||||
T/m sept 2003 | Transportvliegtuigen (KDC 10/C-130/Gulfstream IV en F50 /F60 ) | Vlieguren | 1 449 | 1 000 | ||
T/m sept 2003 | Jachtvliegtuigen (6* F16) | Vlieguren | 1 363 | 8 000 | ||
aantal personeel | 174 | |||||
ISAF | Jan 02–aug 03 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 240 | 240 | |
ISAF HQ | feb 03–aug 03 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 0 | 372 | |
T/m aug 03 | Transportvliegtuigen (KDC10/C130/F60) | Vlieguren | 529 | 500 | ||
Display Deterrence | Feb 03–18 april 2003 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 0 | 362 | |
BKAC | Gemiddelde bezetting HQ | Aantal personeel | 8 | 2 | ||
MPA (Orion) | Vlieguren | 245 | 100 | |||
FEDMAC | Vanaf juni 1998 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 1 | 1 | |
EUMM | Vanaf 1996 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 3 | 3 | |
EUPM | 1 jan–03 tot eind 2005 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 1 | 21 | |
OVSE Macedonië | okt 2001–dec 2003 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 1 | 1 | |
OVSE-Moldavië | Vanaf 1993 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 1 | 1 | |
UNTSO | Vanaf 1956 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 12 | 12 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28934-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.