28 844 Integriteitsbeleid openbaar bestuur en politie

Nr. 88 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 december 2015

Op 1 mei jongstleden heb ik de onafhankelijke Tijdelijke Commissie Integriteit Inkoop en Aanbestedingen Politie ingesteld. Het oogmerk van de tijdelijke commissie is het melden van integriteitskwesties inzake door de politie uitgevoerde aanbestedingen en inkoopprocedures voor marktpartijen zo toegankelijk mogelijk te maken. De commissie zal actief zijn tot 1 mei 2016 en fungeert als meldpunt voor marktpartijen die zich niet vrij voelen zich te wenden tot de afdeling Veiligheid, Integriteit en Klachten (VIK) van de politie, dan wel niet tevreden zijn met de wijze van afhandeling van hun melding.

De commissie heeft mij onlangs haar terugblik op het eerste half jaar (1 mei–1 november 2015) gezonden. Deze terugblik zend ik u bijgaand1. In dit document meldt de commissie dat het niet storm loopt bij het meldpunt. Zes personen hebben contact met het meldpunt opgenomen, waarbij de meldingen van twee personen resulteerden in adviezen aan de korpsleiding. Een derde melding wordt momenteel onderzocht. De overige drie personen hadden geen meldingen over aanbestedingen van de politie.

Voor wat betreft de eerste melding waarover door de commissie een advies is uitgebracht aan de korpsleiding heeft de commissie geconstateerd dat deze melding geen betrekking had op een integriteitskwestie bij de politie. Voor wat betreft de tweede melding waarover door de commissie een advies is uitgebracht aan de korpsleiding heeft de commissie geconstateerd dat er geen aanwijzingen zijn voor fraude of onrechtmatig handelen of voor het bewust bevoordelen van één van de inschrijvende partijen.

De commissie heeft bij de meldingen tot nu toe dus geen aanwijzingen voor integriteitschendingen gezien. De commissie constateert wel dat onheldere communicatie aanleiding geeft tot verhalen dat er iets mis is met de integriteit. Dat heeft tot vier aanbevelingen aan de korpsleiding geleid, die met name zien op de communicatie met leveranciers en informatie-uitwisseling binnen de inkoopfunctie van de politie.

Zowel de korpsleiding als ikzelf hebben deze aanbevelingen in dank aangenomen. Wij zien deze aanbevelingen als waardevolle bijdragen aan de ontwikkeling van de inkoopfunctie van de politie en verbinden hier dan ook actie aan.

Naar aanleiding van de aanbevelingen heeft de politie reeds eerder een klachtenmeldpunt geopend voor bedrijven die participeren in aanbestedingen. Tevens zal de politie onderzoeken op welke wijze ook burgers hun meldingen kunnen doen.

Verder blijft de politie de wijze waarop zij communiceert met marktpartijen verder ontwikkelen. Daarbij zal ook worden bezien of de gebruiksvriendelijkheid van de bij de aanbestedingen ingezette ondersteunende systemen verbetering behoeft.

Daarnaast moeten recente aanpassingen in de besturing van aanbestedingen leiden tot de door de commissie aanbevolen betere informatie-uitwisseling.

Ten slotte wordt, mede naar aanleiding van de aanbevelingen van de commissie, veel aandacht besteed aan de verbetering van dossiervorming. Het merendeel van de dossiers kan inmiddels snel digitaal worden ontsloten.

Ik zal uw Kamer na beëindiging van de activiteiten van de commissie (1 mei 2016) informeren over de terugblik van de commissie op haar gehele instellingsperiode.

De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

Naar boven