Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 december 2015
Op 1 mei jongstleden heb ik de onafhankelijke Tijdelijke Commissie Integriteit Inkoop
en Aanbestedingen Politie ingesteld. Het oogmerk van de tijdelijke commissie is het
melden van integriteitskwesties inzake door de politie uitgevoerde aanbestedingen
en inkoopprocedures voor marktpartijen zo toegankelijk mogelijk te maken. De commissie
zal actief zijn tot 1 mei 2016 en fungeert als meldpunt voor marktpartijen die zich
niet vrij voelen zich te wenden tot de afdeling Veiligheid, Integriteit en Klachten
(VIK) van de politie, dan wel niet tevreden zijn met de wijze van afhandeling van
hun melding.
De commissie heeft mij onlangs haar terugblik op het eerste half jaar (1 mei–1 november
2015) gezonden. Deze terugblik zend ik u bijgaand1. In dit document meldt de commissie dat het niet storm loopt bij het meldpunt. Zes
personen hebben contact met het meldpunt opgenomen, waarbij de meldingen van twee
personen resulteerden in adviezen aan de korpsleiding. Een derde melding wordt momenteel
onderzocht. De overige drie personen hadden geen meldingen over aanbestedingen van
de politie.
Voor wat betreft de eerste melding waarover door de commissie een advies is uitgebracht
aan de korpsleiding heeft de commissie geconstateerd dat deze melding geen betrekking
had op een integriteitskwestie bij de politie. Voor wat betreft de tweede melding
waarover door de commissie een advies is uitgebracht aan de korpsleiding heeft de
commissie geconstateerd dat er geen aanwijzingen zijn voor fraude of onrechtmatig
handelen of voor het bewust bevoordelen van één van de inschrijvende partijen.
De commissie heeft bij de meldingen tot nu toe dus geen aanwijzingen voor integriteitschendingen
gezien. De commissie constateert wel dat onheldere communicatie aanleiding geeft tot
verhalen dat er iets mis is met de integriteit. Dat heeft tot vier aanbevelingen aan
de korpsleiding geleid, die met name zien op de communicatie met leveranciers en informatie-uitwisseling
binnen de inkoopfunctie van de politie.
Zowel de korpsleiding als ikzelf hebben deze aanbevelingen in dank aangenomen. Wij
zien deze aanbevelingen als waardevolle bijdragen aan de ontwikkeling van de inkoopfunctie
van de politie en verbinden hier dan ook actie aan.
Naar aanleiding van de aanbevelingen heeft de politie reeds eerder een klachtenmeldpunt
geopend voor bedrijven die participeren in aanbestedingen. Tevens zal de politie onderzoeken
op welke wijze ook burgers hun meldingen kunnen doen.
Verder blijft de politie de wijze waarop zij communiceert met marktpartijen verder
ontwikkelen. Daarbij zal ook worden bezien of de gebruiksvriendelijkheid van de bij
de aanbestedingen ingezette ondersteunende systemen verbetering behoeft.
Daarnaast moeten recente aanpassingen in de besturing van aanbestedingen leiden tot
de door de commissie aanbevolen betere informatie-uitwisseling.
Ten slotte wordt, mede naar aanleiding van de aanbevelingen van de commissie, veel
aandacht besteed aan de verbetering van dossiervorming. Het merendeel van de dossiers
kan inmiddels snel digitaal worden ontsloten.
Ik zal uw Kamer na beëindiging van de activiteiten van de commissie (1 mei 2016) informeren
over de terugblik van de commissie op haar gehele instellingsperiode.
De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur