Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 augustus 2020
Samen zorgen we ervoor dat criminaliteit niet loont. Ouderen vormen een doelgroep
die hierbij extra en toegesneden aandacht krijgt. Op 1 september aanstaande start
in dat kader vanuit het Ministerie van Justitie en Veiligheid – in samenwerking met
vele andere partijen – de campagne Senioren en Veiligheid. Onder de slogan «Maak het
oplichters niet te makkelijk» wordt gedurende vier weken aandacht besteed aan verschillende
vormen van criminaliteit waar onder ander ouderen regelmatig slachtoffer van worden
en die grote impact hebben. Doel hiervan is senioren bewust te maken van deze fenomenen
en handelingsperspectief te bieden in wat ze zelf kunnen doen om slachtofferschap
te voorkomen. Hierbij wordt nauw samengewerkt met onder meer de ouderenbonden, politie,
OM, Slachtofferhulp Nederland, de Fraudehelpdesk, het Centrum voor Criminaliteitspreventie
en Veiligheid, Veilig internetten, banken, supermarkten en de telecomsector. Ook sluiten
ruim 100 gemeenten aan bij de campagne.
De campagne is de uitwerking van de toezegging aan uw Kamer tijdens de Mondelinge
Vraag van het lid Van Toorenburg (CDA) op 17 december jl. om publiekelijk aandacht
te besteden aan fenomenen waar ouderen slachtoffer van worden, zoals babbeltrucs en
cybercriminaliteit.1 Daarnaast geeft de campagne verdere invulling aan de motie Krol die unaniem is aangenomen,
om ouderen in algemene zin meer weerbaar te maken tegen criminaliteit en hun daarvoor
waar mogelijk handvatten te bieden.2 In de voortgangsrapportage Aanpak high impact crimes is kort de bijzondere aandacht
die aan ouderen gegeven zou worden aangekondigd.3 Over de concrete uitwerking informeer ik u in het vervolg van deze brief.
Elke week in september staat een fenomeen centraal en wordt daarover een filmpje breed
gedeeld via diverse communicatie- en mediakanalen om ouderen goed te kunnen bereiken.
In week 36 staat meekijken bij pinnen centraal, in week 37 babbeltrucs, week 38 draait
om hulpvraagfraude4 en week 39 staat in het teken van phishing. Ten behoeve van de campagne zijn voorlichtingsfilmpjes
gemaakt over verschillende fenomenen, waar ouderen slachtoffer van worden. Kees Hulst,
acteur en bekend van «Het geheime dagboek van Hendrik Groen», is hierbij de hoofdrolspeler.
Hij is tevens ambassadeur van de campagne. Daarnaast vindt elke dinsdag om 10.30 uur
op www.maakhetzeniettemakkelijk.nl een webinar plaats, gepresenteerd door Catherine Keyl, waar een panel van inhoudelijke
experts het thema van die week bespreekt. De webinars zijn rechtsreeks te volgen en
deelnemers kunnen vragen stellen. Via onder andere de ouderenbonden worden deze webinars
onder de aandacht gebracht. De webinars blijven beschikbaar om op een ander moment
te bekijken.
Het campagnemateriaal wordt door alle deelnemende partijen op hetzelfde moment gedeeld
via hun communicatiekanalen en blijft beschikbaar via www.maakhetzeniettemakkelijk.nl. Daarbij wordt ook rekening gehouden met het verspreiden van informatie via niet-digitale
kanalen, zoals via de magazines van de ouderenbonden en door middel van informatieposters
voor gemeenten. Hoewel de campagne specifiek gericht is op ouderen, kan deze ook behulpzaam
zijn bij bijvoorbeeld het bespreekbaar maken van de risico’s met en bieden van hulp
door onder andere (klein)kinderen en buren. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat
criminaliteit niet loont.
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus