28 684 Naar een veiliger samenleving

Nr. 625 BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 augustus 2020

Samen zorgen we ervoor dat criminaliteit niet loont. Ouderen vormen een doelgroep die hierbij extra en toegesneden aandacht krijgt. Op 1 september aanstaande start in dat kader vanuit het Ministerie van Justitie en Veiligheid – in samenwerking met vele andere partijen – de campagne Senioren en Veiligheid. Onder de slogan «Maak het oplichters niet te makkelijk» wordt gedurende vier weken aandacht besteed aan verschillende vormen van criminaliteit waar onder ander ouderen regelmatig slachtoffer van worden en die grote impact hebben. Doel hiervan is senioren bewust te maken van deze fenomenen en handelingsperspectief te bieden in wat ze zelf kunnen doen om slachtofferschap te voorkomen. Hierbij wordt nauw samengewerkt met onder meer de ouderenbonden, politie, OM, Slachtofferhulp Nederland, de Fraudehelpdesk, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, Veilig internetten, banken, supermarkten en de telecomsector. Ook sluiten ruim 100 gemeenten aan bij de campagne.

De campagne is de uitwerking van de toezegging aan uw Kamer tijdens de Mondelinge Vraag van het lid Van Toorenburg (CDA) op 17 december jl. om publiekelijk aandacht te besteden aan fenomenen waar ouderen slachtoffer van worden, zoals babbeltrucs en cybercriminaliteit.1 Daarnaast geeft de campagne verdere invulling aan de motie Krol die unaniem is aangenomen, om ouderen in algemene zin meer weerbaar te maken tegen criminaliteit en hun daarvoor waar mogelijk handvatten te bieden.2 In de voortgangsrapportage Aanpak high impact crimes is kort de bijzondere aandacht die aan ouderen gegeven zou worden aangekondigd.3 Over de concrete uitwerking informeer ik u in het vervolg van deze brief.

Elke week in september staat een fenomeen centraal en wordt daarover een filmpje breed gedeeld via diverse communicatie- en mediakanalen om ouderen goed te kunnen bereiken. In week 36 staat meekijken bij pinnen centraal, in week 37 babbeltrucs, week 38 draait om hulpvraagfraude4 en week 39 staat in het teken van phishing. Ten behoeve van de campagne zijn voorlichtingsfilmpjes gemaakt over verschillende fenomenen, waar ouderen slachtoffer van worden. Kees Hulst, acteur en bekend van «Het geheime dagboek van Hendrik Groen», is hierbij de hoofdrolspeler. Hij is tevens ambassadeur van de campagne. Daarnaast vindt elke dinsdag om 10.30 uur op www.maakhetzeniettemakkelijk.nl een webinar plaats, gepresenteerd door Catherine Keyl, waar een panel van inhoudelijke experts het thema van die week bespreekt. De webinars zijn rechtsreeks te volgen en deelnemers kunnen vragen stellen. Via onder andere de ouderenbonden worden deze webinars onder de aandacht gebracht. De webinars blijven beschikbaar om op een ander moment te bekijken.

Het campagnemateriaal wordt door alle deelnemende partijen op hetzelfde moment gedeeld via hun communicatiekanalen en blijft beschikbaar via www.maakhetzeniettemakkelijk.nl. Daarbij wordt ook rekening gehouden met het verspreiden van informatie via niet-digitale kanalen, zoals via de magazines van de ouderenbonden en door middel van informatieposters voor gemeenten. Hoewel de campagne specifiek gericht is op ouderen, kan deze ook behulpzaam zijn bij bijvoorbeeld het bespreekbaar maken van de risico’s met en bieden van hulp door onder andere (klein)kinderen en buren. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat criminaliteit niet loont.

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus


X Noot
1

Handelingen II 2019/20, nr. 37, item 4.

X Noot
2

Kamerstuk 35 000 VI, nr. 67.

X Noot
3

Kamerstuk 28 684, nr. 619.

X Noot
4

Hierbij worden mensen via sms, WhatsApp of e-mail worden benaderd door «een bekende» om geld over te maken.

Naar boven