28 678
Wijziging van de Ziekenfondswet en de Wet financiering volksverzekeringen mede in verband met het scheiden van de financiering van de beheerskosten Zfw en AWBZ

A
ADVIES RAAD VAN STATE EN NADER RAPPORT1

Hieronder zijn opgenomen het advies van de Raad van State d.d. 11 september 2002 en het nader rapport d.d. 12 november 2002, aangeboden aan de Koningin door de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het advies van de Raad van State is cursief afgedrukt.

Bij Kabinetsmissive van 25 juli 2002, no. 02.003559, heeft Uwe Majesteit, op voordracht van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, bij de Raad van State ter overweging aanhangig gemaakt het voorstel van wet met memorie van toelichting houdende wijziging van de Ziekenfondswet en de Wet financiering volksverzekeringen mede in verband met het scheiden van de financiering van de beheerskosten Zfw en AWBZ.

Met het wetsvoorstel wordt een scheiding aangebracht tussen de beheerskosten Ziekenfondswet (Zfw) en de beheerskosten Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). De Raad van State maakt naar aanleiding van het wetsvoorstel een tweetal opmerkingen met betrekking tot het niet volledig scheiden van de beheerskosten. Hij is van oordeel dat in verband daarmee aanpassing van het voorstel wenselijk is.

Blijkens de mededeling van de Directeur van Uw Kabinet van 25 juli 2002, no. 02.003559, machtigde Uwe Majesteit de Raad van State zijn advies inzake het bovenvermelde voorstel van wet rechtstreeks aan mij te doen toekomen. Dit advies, gedateerd 11 september 2002, nr. W13.02.0335/III, bied ik U hierbij aan.

1. Het beheerskostenbudget dat een ziekenfonds ontvangt in zijn hoedanigheid van verbindingskantoor wordt uitgezonderd van artikel 21, tweede lid, Zfw. Het saldo van baten en lasten over enig boekjaar van de beheerskosten en de hiervoor ontvangen vergoedingen van een ziekenfonds in de hoedanigheid van verbindingskantoor, dient het ziekenfonds onder te brengen in een reserve uitvoering AWBZ. Voor het beheerskostenbudget dat het ziekenfonds ontvangt in zijn hoedanigheid van uitvoeringsorgaan AWBZ blijft de overloop tussen de beheerskostenbudgetten AWBZ en Zfw bestaan. Hierdoor blijft de scheiding tussen de beheerskostenbudgetten AWBZ en Zfw onvolledig. Volgens de toelichting wordt het niet wenselijk geacht uitvoeringsorganen AWBZ de mogelijkheid te geven een aparte reserve uitvoering AWBZ aan te laten houden. Daarbij wordt gewezen op het marginale karakter van het daarbij betrokken bedragentotaal van bijna 3 miljoen euro.2

Niet wordt toegelicht waarom het aanhouden van een kleine reserve aanzienlijke problemen zou geven en waarom eventuele tekorten niet in de AWBZ-sfeer zouden kunnen worden gecompenseerd.

De Raad adviseert om de hiervoor bedoelde ontbrekende informatie alsnog in de toelichting op te nemen. Indien er geen onoverkomelijke bezwaren zijn tegen een oplossing in de AWBZ-sfeer adviseert de Raad daaraan de voorkeur te geven in het verlengde van de voorgestelde scheiding in financiering.

2. Het is wenselijk dat niet alleen de beheerskostenbudgetten AWBZ gescheiden zijn maar (dat) in de toekomst ook de kosten van de uitvoering van de Zfw en de AWBZ worden gescheiden, aldus de memorie van toelichting.1 Met het voorgestelde artikel I wordt de wenselijk geachte situatie niet bereikt. De behoefte aan transparantie2 kan dienen als een motivering van een volledige scheiding van de budgetten Zfw en AWBZ. Om te kunnen beoordelen of ook een gedeeltelijke scheiding van budgetten opportuun is, is ten minste inzicht vereist in de verhouding tussen wel en (nog) niet gescheiden kosten en inzicht in de toekomstplannen om ook de kosten van de uitvoering van de Zfw en de AWBZ te scheiden. De Raad adviseert om de toelichting op dit punt aan te vullen.

3. Voor redactionele kanttekeningen verwijst het college naar de bij het advies behorende bijlage.

Aan de opmerkingen van de Raad van State is gevolg gegeven door in de Memorie van toelichting de ontbrekende informatie op te nemen. Tevens is de memorie overeenkomstig de redactionele kanttekeningen van de Raad verduidelijkt. De redactionele suggestie van de Raad inzake de omschrijving van het College toezicht is evenwel niet opgevolgd; aldus wordt gehandeld overeenkomstig de lijn die in artikel 38 van de Wet financiering volksverzekeringen is gevolgd ten aanzien van het College zorgverzekeringen.

De Raad van State geeft U in overweging het voorstel van wet te zenden aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal, nadat met het vorenstaande rekening zal zijn gehouden.

De waarnemend Vice-President van de Raad van State,

E. L. Berg

Ik moge U verzoeken het hierbij gevoegde voorstel van wet en de gewijzigde memorie van toelichting aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal te zenden.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

A. J. de Geus

Bijlage bij het advies van de Raad van State van 11 september 2002, no. W13.02.0335/III, met redactionele kanttekeningen die de Raad in overweging geeft.

Voorstel van wet

– De in artikel II, in artikel 40, tweede lid, van de Wet financiering volksverzekeringen vermelde omschrijving van het College toezicht, gelet op de reeds in artikel 1 van die wet opgenomen reeks omschrijvingen, naar die reeks verplaatsen.

Memorie van toelichting

– De verwijzing naar paragrafen vergemakkelijken door deze te nummeren.

– De Inleiding meer begrijpelijk maken door in de lijn van de tweede zin onder «Financiële paragraaf» te vermelden wat het oogmerk van het wetsvoorstel is.


XNoot
1

De oorspronkelijke tekst van het voorstel van wet en van de memorie van toelichting zoals voorgelegd aan de Raad van State is ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

XNoot
2

Memorie van toelichting, paragraaf «Beheerskosten voor uitvoeringsorganen en voor verbindingskantoren», tweede tekstblok.

XNoot
1

Memorie van toelichting, paragraaf «Gewenste situatie beheerskosten».

XNoot
2

Memorie van toelichting, paragraaf «Verantwoording», laatste tekstblok.

Naar boven