28 650
Wijziging van de Wet grensoverschrijdende betaaldiensten in verband met de uitvoering van de verordening betreffende grensoverschrijdende betalingen in euro

nr. 4
VERSLAG

Vastgesteld 2 december 2002

De vaste commissie voor Financiën1, belast met het voorbereidend onderzoek van bovenstaand wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van haar bevindingen.

Onder het voorbehoud dat de regering de vragen en opmerkingen in dit verslag afdoende zal beantwoorden, acht de commissie hiermee de openbare behandeling van het voorstel van wet voldoende voorbereid.

Algemeen

Met belangstelling hebben de leden van de CDA-fractie de wetswijziging grensoverschrijdende betaaldiensten in verband met de uitvoering van de verordening betreffende grensoverschrijdende betalingen in euro ingezien. De uitvoering van de verordening lijkt naar de mening van deze leden geen wezenlijke onoverkomelijkheden met zich mee te brengen mits een aantal onduidelijkheden wordt opgehelderd en de tijd wordt genomen om deze verordening te implementeren. De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het onderhavige wetsvoorstel.

Inleiding

De leden van de fractie van het CDA merken op dat de invoering van de euro in Europa tot doel had de obstakels van het betalingsverkeer op te heffen zodat nationale markten op elkaar aansluiten, de interne handel wordt vergemakkelijkt en uiteindelijk de Europese economie als geheel wordt gestimuleerd. De invoering van een eenheidsmunt bereikt naar de mening van deze leden niet het beoogde doel zolang er onduidelijkheden en verschillen in prijs zijn bij het doen van grensoverschrijdende betalingen. Het aanwezig zijn van een klachten- en beroepsprocedure voor de Europese markt lijkt de leden van de CDA fractie een noodzakelijke voorwaarde.

De verordening

De leden van de VVD-fractie vragen zich af vanaf welke datum de opname van geld uit geldautomaten in het buitenland net zo duur zal zijn als een opname in het binnenland. Ook willen de leden van deze fractie graag weten vanaf welke datum de tarieven van grensoverschrijdende overmakingen gelijk zijn aan die van binnenlandse betalingsverrichtingen. De leden van de CDA-fractie merken op dat het internationale betalingsverkeer nog niet is geharmoniseerd. In de verschillende landen van de Europese Monetaire Unie werkt men met verschillende systemen waardoor juist de prijsverschillen ontstaan bij grensoverschrijdende betalingen in euro's. Indien de banken worden gedwongen de prijzen voor die betalingen te verlagen maar de kosten voor de financiële instellingen niet navenant zijn gedaald door gebrek aan harmonisatie van geautomatiseerde systemen zullen deze toch op de klant worden verhaald. De leden van de CDA-fractie hebben een sterk vermoeden en maken zich er ernstig zorgen over dat deze kosten zullen worden doorberekend in het nationale betalingsverkeer. De klant betaalt dan wel minder voor een grensoverschrijdende betaling maar weer meer voor binnenlandse betalingen. Deze leden vinden een stijging van de kosten van het nationale betalingsverkeer om deze reden onacceptabel en vragen de regering dan ook om een overbruggingsperiode in te stellen waarin de landen hun automatisering op elkaar kunnen afstemmen. De leden van de fractie van het CDA vinden het uiteraard ook onacceptabel als de kosten voor deze harmonisatie van automatisering op de klant worden afgewenteld. Kan de regering garanderen dat dit niet zal gebeuren? De leden van de fractie van de VVD vragen of de regering een inschatting kan geven van de kosten die de banken op dit moment maken voor grensoverschrijdende betalingsverrichtingen en welk deel hiervan wordt doorberekend aan de klant in de tarieven voor grensoverschrijdende betalingen. Leidt de verordening er niet toe dat de tarieven voor binnenlandse betalingen stijgen en die voor grensoverschrijdende betalingen dalen, zo vragen de leden van de VVD-fractie. De leden van de fractie van het CDA merken op dat er een Europese klachten- en beroepsprocedure komt. FIN-NET zal op Europees niveau een grensoverschrijdende klacht toewijzen aan een nationale beroepsorganisatie. Deze leden heeft hierover een aantal vragen. Wie hebben er zitting in FIN-NET? Hoe wordt de samenstelling van FIN-NET bepaald? Wie betaalt FIN-NET? Hoe toegankelijk is FIN-NET? Hoe wordt aan de gewone klant kenbaar gemaakt waar hij zijn klacht over grensoverschrijdende betalingen in kan dienen? Hoe bindend is een uitspraak van FIN-NET? De leden van de CDA-fractie vinden het van het grootste belang dat de klant op een eenvoudige, weinig bureaucratische, toegankelijke, bereikbare en snelle manier een klacht in kan dienen en ook binnen een redelijke termijn een antwoord ontvangt op de ingediende klacht. Kan de regering aangeven hoe dit is gewaarborgd? De leden van de VVD-fractie willen graag weten of de regering voornemens is publiciteit te besteden aan het nationale klachtenorgaan opdat de burgers weten waar ze terechtkunnen met eventuele klachten?

De voorzitter van de commissie,

Tichelaar

De griffier van de commissie,

Berck


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Rosenmöller (GroenLinks), Giskes (D66), Crone (PvdA), Rouvoet (ChristenUnie), Van Oven (PvdA), Hofstra (VVD), Van Hoof (VVD), De Haan (CDA), Van Beek (VVD), Atsma (CDA), Bussemaker (PvdA), Vendrik (GroenLinks), Kant (SP), Blok (VVD), Ten Hoopen (CDA), ondervoorzitter, De Pater-van der Meer (CDA), Tichelaar (PvdA), voorzitter, Alblas (LPF), Van As (LPF), Teeven (LN), Van Vroonhoven-Kok (CDA), Varela (LPF), De Nerée tot Babberich (CDA), Van der Velden (LPF) en Van Loon-Koomen (CDA).

Plv. leden: vacature GroenLinks, Bakker (D66), Bos (PvdA), Van der Vlies (SGP), Van Nieuwenhoven (PvdA), B. M. de Vries (VVD), Blaauw (VVD), Kortenhorst (CDA), Luchtenveld (VVD), Mosterd (CDA), Noorman-den Uyl (PvdA), vacature GroenLinks, Gerkens (SP), Van den Doel (VVD), Schreijer-Pierik (CDA), Ferrier (CDA), Koenders (PvdA), Eberhard (Groep De Jong), Stuger (LPF), Jense (LN), Jan de Vries (CDA), T. De Graaf (LPF), Mastwijk (CDA), Hoogendijk (LPF) en Rambocus (CDA).

Naar boven