28 600 XV
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2003

nr. 123
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 juli 2003

Met deze brief informeer ik u over de recente stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van het convenant gesubsidieerde arbeid. In mijn brief van 24 april jl. (28 600 XV, nr. 108) heb ik uw Kamer geïnformeerd over de stand van zaken tot dan toe. Ik zegde in deze brief toe uw Kamer in juli opnieuw te informeren over de benutting van de stimuleringsregeling regulier maken ID-banen door de sectoren.

Aanvragen

In mijn brief van 24 april jl. gaf ik aan dat het aantal aanvragen voor het omzetten van ID-banen in reguliere banen in het kader van de stimuleringsregeling 292 bedroeg. Sindsdien is, tot en met 4 juli jl., het aantal aanvragen toegenomen tot 1 564.

Een overzicht van de aanvragen per sector ziet er als volgt uit:

Tabel 1. Aantal aanvragen stimuleringsregeling per 5 juli 2003

Sectoraanvragen
  
Beheer openbare ruimten108
Cultuur68
Jeugdhulpverlening10
Kinderopvang171
Onderwijs183
Openbare veiligheid144
Sport8
Welzijn173
Zorg638
Overig61
Totaal1 564

Verruiming van de stimuleringsregeling

Tijdens het Algemeen Overleg gesubsidieerde arbeid van 22 mei jl. gaf ik aan met de partijen in het convenant gesubsidieerde arbeid in overleg te zijn over de vraag in hoeverre de eerste praktijkervaringen met de regeling aanleiding gaven om een aantal aanpassingen in de regeling aan te brengen om het gebruik verder te bevorderen. Op basis hiervan is in overleg met de convenantpartijen besloten de regeling op een aantal onderdelen te verruimen. Een aantal beperkende voorwaarden uit de regeling is met ingang van 1 juli jl. losgelaten. In mijn antwoord van 25 juni jl. op de schriftelijke vragen van de leden De Ruiter (Aanhangsel Handelingen II 2002–2003, nr. 1504) en Bussemaker (Aanhangsel Handelingen II 2002–2003, nr. 1632) ben ik op deze verruiming al nader ingegaan. Het gaat om de volgende verruimingen:

1. Plaatsing op functies met andere functie-inhoud of bestaande vacatures

De bepaling dat bij het regulier maken geen verdringing van andere functies bij de werkgever mag optreden is vervallen. Werkgevers die een bij hen werkzame ID-werknemer plaatsen op een functie met een andere functie-inhoud dan de oorspronkelijke ID-baan en/of op een bestaande vacature binnen de eigen organisatie komen hierdoor ook in aanmerking voor de stimuleringssubsidie. De regeling wordt daardoor voor werkgevers aantrekkelijker.

2. Formele werkgevers

Met ingang van 1 juli komen ook formele werkgevers, die de werknemer voornamelijk arbeid laten verrichten bij één of meerdere andere werkgevers, in aanmerking voor de stimuleringssubsidie. Daardoor komen onder meer de gemeenten die ID-werknemers in dienst hebben en deze laten werken bij een stichting in aanmerking voor subsidie wanneer ze de ID-werknemers een reguliere dienstbetrekking aanbieden en de werknemers overigens nog steeds voor de stichting laten werken.

3. Uren-omvang van de reguliere baan

Gebleken is dat de eis dat de reguliere dienstbetrekking hetzelfde aantal uren dient te omvatten als de ID-dienstbetrekking op bezwaren kan stuiten bij de werkgevers. In een aantal gevallen heeft deze regel tot gevolg dat de werkgever een behoorlijke loonsverhoging van de werknemer zou moeten accepteren, omdat de werknemer in de reguliere functie in een andere loonschaal terechtkomt. Voor de werkgever brengt dit extra kosten met zich mee. Dit vormt soms een belemmering om de stimuleringssubsidie aan te vragen en de ID-dienstbetrekking om te zetten in een reguliere dienstbetrekking. De eis dat de reguliere dienstbetrekking dezelfde arbeidsduur moet omvatten als de ID-dienstbetrekking is dan ook met deze regeling versoepeld. Het aantal arbeidsuren mag verminderen, maar dit mag niet tot gevolg hebben dat de werknemer er in zijn loon op achteruit gaat.

4. Eenmalige aanvulling door gemeenten

De gemeenten mogen nu bij het regulier maken van een ID-baan eenmalig een aanvullende subsidie verstrekken aan de werkgever zonder dat daarmee de aanspraak van de werkgever op stimuleringssubsidie in gevaar komt. Deze verruiming komt voort uit de behoefte van een aantal gemeenten om in de onderhandelingen met werkgevers omtrent gesubsidieerde arbeidsplaatsen wat meer ruimte te hebben in de vorm van de mogelijkheid tot het eenmalig verlenen van een subsidie in aanvulling op de op grond van de Stimuleringsregeling verstrekte subsidie.

Met deze verruimingen hebben werkgevers en gemeenten meer mogelijkheden gekregen om de stimuleringsregeling te gebruiken bij het omzetten van ID-banen in reguliere banen. Ik verwacht daarom dat de genoemde verruimingen een extra stimulans kunnen vormen voor het aantal ID-banen dat met behulp van de stimuleringsregeling zal worden omgezet in een reguliere baan. Samen met de convenantpartijen zal ik de voortgang in de komende maanden kritisch blijven volgen. Vanzelfsprekend zullen ook de voorlichtingsactiviteiten gericht op werkgevers en gemeenten waarop ik in mijn brief van 24 april jl. ben ingegaan door de convenantpartijen onverminderd worden voortgezet.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

M. Rutte

Naar boven