28 600 XV
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2003

nr. 10
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 november 2002

Op 9 november 2002 heb ik u een brief (kamerstuk 28 600 XV, nr. 9) gezonden met de resultaten van het verkennend overleg tussen kabinet en Stichting van de Arbeid. Hierin wordt gesproken van twee pakketten. Met het oog op het spoeddebat op 13 november a.s., vraagt u om nader geïnformeerd te worden over de inhoud van de beide pakketten alsmede over de budgettaire dekking.

Het brede pakket staat beschreven in mijn brief van 9 november jl.

Het overbruggingspakket heeft betrekking op 2003 en bevat de volgende elementen.

1. Een Stichtingsafspraak over een contractloonontwikkeling in 2003 onder de voor dat jaar geraamde prijsontwikkeling (thans geraamd op 2,5%).

2. Een éénmalige lastenverlichting voor 2003 van € 500 mln. door middel van een premieverlaging AWf, evenredig verdeeld over werkgevers en werknemers. Het kabinet heeft ruimte geboden voor alternatieven van sociale partners, mits het zou gaan om alternatieven aan de lastenkant, die arbeidsmarktrelevant zijn en door de Stichting van de Arbeid breed worden gedragen. Aan sociale partners is op 9 november meegegeven dat, voorzover het fiscale maatregelen per 1 januari 2003 zou betreffen, voorstellen hiervoor het kabinet zouden moeten bereiken voor de behandeling van het belastingplan. Ons hebben echter geen concrete suggesties van de Stichting van de Arbeid bereikt. Inmiddels hebben ons wel voorstellen bereikt van de FNV, waarvan een aantal te maken zou kunnen hebben met de lastenkant, maar waarbij geen relatie is gelegd met de conditionele lastenverlichting. (De heer Vendrik vroeg hiernaar bij de Regeling van Werkzaamheden d.d. 12 november 2002.)

3. Het wetsvoorstel verlenging loondoorbetalingsverplichting bij ziekte zal niet in 2003 worden ingevoerd.

4. Een spaarloonregeling voor 2003 met een budgettair beslag van € 422 mln. Een bescheiden verhoging van dit bedrag zou mogelijk zijn geweest waarvoor het middelenkader voor de conditionele lastenverlichting zou kunnen worden benut (zie ook punt 2 en de brief van de minister en staatssecretaris van Financiën over de behandeling belastingplan/spaarloon d.d. 11 november 2002).

Mede op basis van nog uit te brengen SER-adviezen kan vanaf 1 januari 2004 een nieuwe fiscale vormgeving levensloop gekozen worden waarin de toekomst van het spaarloon wordt meegenomen, alsmede het budget levensloop uit het Strategisch Akkoord.

5. Het zogenaamde Witteveenkader voor de opbouw van pensioenen zal in 2003 niet worden beperkt.

6. Wat de dekkingsgraad van de pensioenfondsen betreft, is maatwerk als uitgangspunt de essentie. Hierbij is wel van belang dat de fondsen bij de in te dienen herstelplannen een scenario laten zien, gericht op herstel van onderdekking binnen één jaar. In januari 2003 zal het totaalbeeld van de ingediende plannen de basis vormen voor een gesprek met de Stichting van de Arbeid. De uitkomsten van dit overleg zullen maatgevend zijn voor verschillende trajecten waarbij ieder zijn eigen verantwoordelijkheid heeft. Sociale partners zijn verantwoordelijk voor de besturing van de pensioenfondsen, het kabinet voor het wettelijk pensioenregime en de PVK voor de beoordeling van de plannen. Omdat het brugpakket betrekking heeft op 2003 is in dit kader de toekomstige regelgeving ten aanzien van het financieel toetsingskader niet aan de orde. Het overbruggingspakket laat onverlet de mogelijkheid om te komen tot een pensioenconvenant.

7. In aanvulling op het Strategisch Akkoord wordt een subsidieregeling voor het regulier maken van ID-banen geïntroduceerd. De overheid vergoedt de betreffende werkgever daarbij éénmalig € 8000, mits een structurele arbeidsplaats met een lage CAO-schaal gecreëerd wordt. Over de financiering is overleg gaande met de VNG en andere departementen teneinde € 80 miljoen te genereren. Het streven is erop gericht dit bedrag belangrijk te verhogen; sociale partners kunnen hieraan een bijdrage leveren via CAO-fondsen. Deze gezamenlijke inspanning is erop gericht langs deze weg 10 000 arbeidsplaatsen te realiseren.

In de bijlage is de budgettaire dekking van zowel het brede pakket als het overbruggingspakket aangegeven.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

A. J. de Geus

BIJLAGE: Budgettaire dekking in miljoenen euro's

 Overbruggings-pakketMeerjarig pakket
   
A. Conditionele lastenverlichting  
   
Conditionele lastenverlichting500500
Financiering gereserveerd in begroting– 500– 500
   
B. Spaarloon  
Spaarloon c.a. volledig behouden841841
Beperking maximale inleg spaarloon tot € 470– 281– 281
Afschaffen premiespaarregeling en winstdelingsregeling– 132– 132
Box 3 inkomsten a.g.v. deblokkering premiesparen en winstdeling– 6– 6
Subtotaal422422
   
Dekking:  
Verhoging arbeidskorting aanvullend pakket terugdraaien– 340– 340
Uitstellen levensloop– 82– 82
Subtotaal– 422– 422
   
Totaal Spaarloon00
   
C. ID-banen  
Subsidieregeling regulier maken ID-banen voor werkgevers8080
(eenmalige vergoeding van € 8000 per arbeidsplaats)8080
Financiering– 80– 80
   
D. Pensioenen  
Beperking Witteveenkader uitstellen5757
Opschorten overgangsregeling Witteveen– 57– 57
   
E. Financiële tegemoetkoming voor mensen die langdurig op minimumniveau verkeren PM

Toelichting

A. Conditionele lastenverlichting

De conditionele lastenverlichting bedraagt € 500 mln. Dit bedrag is reeds in de begroting gereserveerd.

B. Spaarloon

Zie Brieven Minister van Financiën van 12 november jl. (AFEP 2002–068) en 31 oktober jl. (AFEP 2002-066).

C. ID-banen

In aanvulling op het Strategisch Akkoord wordt een subsidieregeling voor het regulier maken van ID-banen geïntroduceerd. Het Rijk vergoedt de betreffende werkgever daarbij eenmalig € 8000, mits een structurele arbeidsplaats met een lage CAO-schaal gecreëerd wordt. Voor de financiering komt een bedrag van € 38 mln beschikbaar door het niet invoeren van lang-laag in 2003. Over de verdere financiering is overleg gaande met de VNG en andere departementen teneinde € 80 miljoen te genereren. Het streven is erop gericht dit bedrag belangrijk te verhogen; sociale partners kunnen hieraan een bijdrage leveren via CAO-fondsen. Deze gezamenlijke inspanning is erop gericht langs deze weg 10 000 arbeidsplaatsen te realiseren.

D. Pensioenen

De beperking van het Witteveenkader en de daarmee samenhangend overgangsregeling Witteveen worden niet in 2003 ingevoerd.

E. Financiële tegemoetkoming voor mensen die langdurig op minimumniveau verkeren

Het kabinet is in een meerjarig pakket bereid voorstellen te doen gericht op een financiële tegemoetkoming voor mensen die langdurig op minimumniveau verkeren. Het verkennende overleg heeft de conclusie opgeleverd dat dit een substantiële maatregel moet zijn voor mensen die langdurig op minimumniveau verkeren. De maatregelen zouden dan nader moeten worden ingevuld in de voorbereidingen van het Najaarsoverleg op 28 november inclusief de financiering.

Naar boven