28 600 XII
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2003

nr. 129
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 augustus 2003

Bij de behandeling van het jaarverslag in de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat is mij verzocht aan te geven wanneer het baten-lastenstelsel op mijn departement kan worden ingevoerd. Bij dezen voldoe ik aan dat verzoek.

Binnen het ministerie van Verkeer en Waterstaat is de introductie van het baten-lastenstelsel met name aan de orde bij de beoogde agentschapvorming van Rijkswaterstaat. Agentschappen moeten met het baten-lastenstelsel werken, maar mogen dat pas als zij de agentschapstatus ook hebben verkregen. Om agentschap te worden moet er aan de zogenaamde instellingsvoorwaarden worden voldaan, die onder andere betrekking hebben op de specifieke sturingseisen binnen het agentschapmodel (sturen op output en onderscheiden van opdrachtgevers- en eigenaarsrol), planning en controlcyclus, kostprijsmodel, de openingsbalans, accountantsverklaring etc. Bovendien is het verplicht dat een kandidaat-agentschap eerst een jaar proefdraait.

De vigerende planning voor de totstandkoming van het agentschap Rijkswaterstaat gaat er van uit dat het proefdraaien kan beginnen op 1 januari 2005, waardoor de agentschapstatus kan worden verkregen per 1 januari 2006. Dit betekent dat Rijkswaterstaat de agentschapvormgeving feitelijk over anderhalfjaar moet hebben afgerond, hetgeen geen sinecure is, gelet op het feit dat er ook een nieuw op het baten-lastenstelsel gebaseerd geautomatiseerd administratief systeem moet worden ingericht.

De invoering van het baten-lastenstelsel stelt ook andere eisen aan de medewerkers die hiertoe worden opgeleid en de invoering zal dermate zorgvuldig moeten gebeuren, dat de betrouwbaarheid van de financiële informatievoorziening niet in gevaar komt.

Kijkend naar de ervaringen die binnen de rijksoverheid met het oprichten van agentschappen is opgedaan, is er ten aanzien van Rijkswaterstaat sprake van een optimistische planning, waarbij alle zeilen zullen moeten worden bijgezet om op 1 januari 2006 verantwoord als agentschap van start te kunnen gaan.

Tijdens het invoeringstraject zullen de risico's die ten aanzien van (financiële) beheersbaarheid worden gelopen in zo'n veranderingsproces nadrukkelijk in beeld worden gehouden.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs

Naar boven