nr. 129
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 augustus 2003
Bij de behandeling van het jaarverslag in de Vaste Kamercommissie voor
Verkeer en Waterstaat is mij verzocht aan te geven wanneer het baten-lastenstelsel
op mijn departement kan worden ingevoerd. Bij dezen voldoe ik aan dat verzoek.
Binnen het ministerie van Verkeer en Waterstaat is de introductie van
het baten-lastenstelsel met name aan de orde bij de beoogde agentschapvorming
van Rijkswaterstaat. Agentschappen moeten met het baten-lastenstelsel werken,
maar mogen dat pas als zij de agentschapstatus ook hebben verkregen. Om agentschap
te worden moet er aan de zogenaamde instellingsvoorwaarden worden voldaan,
die onder andere betrekking hebben op de specifieke sturingseisen binnen het
agentschapmodel (sturen op output en onderscheiden van opdrachtgevers- en
eigenaarsrol), planning en controlcyclus, kostprijsmodel, de openingsbalans,
accountantsverklaring etc. Bovendien is het verplicht dat een kandidaat-agentschap
eerst een jaar proefdraait.
De vigerende planning voor de totstandkoming van het agentschap Rijkswaterstaat
gaat er van uit dat het proefdraaien kan beginnen op 1 januari 2005, waardoor
de agentschapstatus kan worden verkregen per 1 januari 2006. Dit betekent
dat Rijkswaterstaat de agentschapvormgeving feitelijk over anderhalfjaar moet
hebben afgerond, hetgeen geen sinecure is, gelet op het feit dat er ook een
nieuw op het baten-lastenstelsel gebaseerd geautomatiseerd administratief
systeem moet worden ingericht.
De invoering van het baten-lastenstelsel stelt ook andere eisen aan de
medewerkers die hiertoe worden opgeleid en de invoering zal dermate zorgvuldig
moeten gebeuren, dat de betrouwbaarheid van de financiële informatievoorziening
niet in gevaar komt.
Kijkend naar de ervaringen die binnen de rijksoverheid met het oprichten
van agentschappen is opgedaan, is er ten aanzien van Rijkswaterstaat sprake
van een optimistische planning, waarbij alle zeilen zullen moeten worden
bijgezet om op 1 januari 2006 verantwoord als agentschap van start te kunnen
gaan.
Tijdens het invoeringstraject zullen de risico's die ten aanzien van (financiële)
beheersbaarheid worden gelopen in zo'n veranderingsproces nadrukkelijk in
beeld worden gehouden.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs