28 600 VII
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2003

nr. 42
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 januari 2003

In reactie op de door uw Kamer bij de stemmingen over de begrotingsbehandeling van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aanvaarde motie over de inzet van externe adviseurs en managers (28 600 VII, nr. 30) heb ik toegezegd de gevraagde informatie te verschaffen.

Die toezegging doe ik hierbij gestand. In de bijlage treft u aan het overzicht over het jaar 2001 van de kosten die gemoeid zijn met de inhuur van externe adviseurs en uitbesteding van werkzaamheden, voorzover die drukken op het apparaatbudget van de departementen. Daarin treft u de categorieën aan waar uw motie in het bijzonder naar vraagt; organisatie, automatisering en communicatie.

Het betreft hier de gegevens die ik jaarlijks over het jaar t1 vraag en ontvang van de departementen in mijn kwaliteit van coördinerend minister ten behoeve van het beheer van personele formaties.

In het bijzonder op twee aspecten vestig ik uw aandacht.

Het gaat hier om de kosten die ten laste komen van het apparaatbudget.

Over de uitgaven die ten laste komen van de programmabudgetten zijn geen rijksbrede overzichten beschikbaar. In het kader van het project Professioneel Inkopen en Aanbesteden dat door de minister van Economische Zaken wordt gecoördineerd wordt een inkoopscan ontwikkeld waarin tevens de inkoop van extern advies wordt meegenomen.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. W. Remkes

Sector Rijk

Jaar : 2001

Overzicht 5 : Budget overig personeel (x 1000 EURO)
Extern personeel t.b.v.:HC'sAZBuiZaJustitieBZKOCWFin. Dept.Fin. Bel.VROMVWSLNVV&WEZSZWTotaal
infovoorziening/automatisering1 55327220 26343 5114111 0014 383149 7845 91215 97434 8831 0789 0335 909303 595
uitzendkrachten niet op formatieplaatsen1 303 2819 9996091 460  4 1755 2742 6312 5972 65596731 950
scholing/studie eigen personeel533320 6631083 441 126 2 0501 0495 35013413 278
organisatie-/formatie-adviezen3474431016 244451 2468 7634 7781 5101194 73293341767040 159
financiën23 4 004692 50  1 2219491031 644635229 271
beleidsonderzoek537 1 7492 1681294  6 6433 1911 0751 3622 25097120 078
interimmanagement  555 8631 916  2 5561434 0891 1011 19269613 111
voorlichting (niet RVD)15 1955 463    1 35412220221842087 746
juridische adviezen16814218 163162 15 0343971 3309302981711618 847
administratieve organisatie 81   50  266 413191227 1 229
administratie 61   19  830 734273681312 629
diversen791 3716 680 9 61411 915    1 330   30 991
uitzendkrachten op formatieplaatsen36 36632 2591 6401 0766 53156 7008 265 4 2712 1393 4461 100117 829
stagiaires en prak- tikanten   907 37 93057  27 81 966
overig niet ambtelijk personeel   3 1031 6331 451 4 9314 51312 557 909 1 23130 327
niet gespecificeerd door KNMI           2 655  2 655
projecten    2485 255        5 503
                
totaal overig personeel4 0662 17734 641114 34715 64935 75023 119232 15737 82539 65957 44516 25825 51512 561651 168

a. Bijdrage van de Hoge Colleges van Staat: Tweede Kamer, Staten-Generaal Algemeen, Algemene Rekenkamer en de Nationale Ombudsman

Toelichting op tabel uitgaven extern personeel

De cijfers in deze tabel zijn gebaseerd op een opgave die jaarlijks door de ministeries wordt gedaan. BZK verzamelt deze cijfers en presenteert ze in een totaal overzicht. De concrete boeking op de rubrieken vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de departementen.

Omschrijving extern personeel

De definitie van extern personeel zoals die sinds een aantal jaren (1996) door BZK wordt gehanteerd in onderzoek en enquêtering naar de kosten ervan, valt uiteen in twee delen, te weten:

• Inhuur van personeel, zijnde personeel zonder ambtelijk dienstverband, dat wordt ingehuurd voor de uitvoering van werkzaamheden die onder directe verantwoordelijkheid van het departementale management wordt verricht. Voorbeelden hiervan zijn: uitzendkrachten en interim-managers.

• Uitbesteding van werk, zijnde de aankoop van diensten gericht op het functioneren van het ambtelijk apparaat, die worden verricht of tot stand komen buiten de directe verantwoordelijkheid van het departementale management of buiten het departementale werkverband. Voorbeelden zijn: organisatie- en informatieactiviteiten en automatiseringswerkzaamheden.

Bij beide categorieën gaat het om ondersteuning van het ambtelijk apparaat, de uitgaven worden dan ook geboekt op de apparaatuitgaven. Het gaat daarbij dus niet op de inhuur en uitbesteding waarvan de kosten drukken op de programma-uitgaven.

Omschrijving rubrieken in de tabel

De omschrijving van de rubrieken in de tabel wordt reeds een aantal jaren gehanteerd. De meeste categorieën spreken voor zich. De interpretatie van en de verdeling over de rubrieken verschilt per ministerie. Hieronder een korte toelichting op hoofdlijnen met enkele voorbeelden.

• Informatievoorziening en automatisering

Betreft de inzet van extern personeel voor het gehele terrein van informatievoorziening en automatisering. Waaronder de bouw en/of het op maat maken van softwarepakketten en de implementatie daarvan. Het plaatsen en installeren van nieuwe hardware. Ook de kosten voor de opleidingen die gepaard gaan met een nieuw systeem (of versie van Microsoft) worden hierop veelal geboekt (als onderdeel van een automatiseringsproject). Tot slot wordt hierop geboekt de inzet van externe medewerkers op de help-desk e.d.

• Uitzendkrachten niet op formatieplaatsen

Dit betreft uitzendkrachten die worden ingehuurd bij piekwerkzaamheden.

• Scholing/studie eigen personeel Inhuur van instituten en/of docenten ten behoeve van interne opleidingen (invoering nieuwe werkwijze, nieuwe systemen e.d.).

• Organisatie- en formatieadviezen

Betreft adviseurs betrokken bij organisatiewijzigingen en -veranderingen, alsmede de uitvoering van functiewaardering.

• Financiën

Ondersteuning bij financiële administratie, uitbesteding van accountantsonderzoek.

• Beleidsonderzoek

Hieronder worden de uitgaven geboekt die worden besteed aan onderzoek dat wordt verricht voor de beleidsvoorbereiding, doch ook voor de beleidsevaluatie.

• Interim-management

Betreft de inhuur van externe managers ter opvulling van interne vacatures, dan wel de inhuur van verandermanagers die ingezet worden teneinde een organisatieverandering door te voeren.

• Voorlichting (niet RVD)

Dit omvat de uitbesteding van voorlichtingsactiviteiten door de directies voorlichting van de ministeries.

• Juridische adviezen

Betreft voor het grootste deel uitgaven ten behoeve van de Landsadvocaat.

• Administratieve organisatie

Uitgaven voor het wijzigen en up-to-date brengen van de administratieve organisatie.

• Administratie

Uitgaven voor de administratieve verwerking.

• Diversen

Hier worden de uitgaven geboekt die niet binnen de andere rubrieken passen.

• Uitzendkrachten op formatieplaatsen

Dit betreft uitzendkrachten die worden ingehuurd ter vervanging van eigen personeel bij ziekte of afwezigheid.

• Stagiaires en praktikanten

Hieronder wordt geboekt de vergoeding die wordt uitgekeerd aan stagiaires en praktikanten.

• Overig niet ambtelijk personeel

Betreft met name medewerkers met een niet ambtelijke contract (arbeidsovereenkomst).

• Niet gespecificeerd KNMI

Deze categorie is ingevoerd door het KNMI.

• Projecten

Deze categorie is ingevoerd door de Ministeries van BZK en OCW.

Naar boven