nr. 25
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 juni 2003
Inleiding
Mede naar aanleiding van het faillissement van levensverzekeraar Vie d'Or
is in de jaren negentig besloten de mogelijkheden te onderzoeken van een additionele
bescherming voor de consument in de verzekeringssector. Dit heeft op 22 december
2001 geresulteerd in de inwerkingtreding van de Opvangregeling Leven, thans
geregeld in de Artikelen 147a tot en met 147n Wet toezicht verzekeringsbedrijf 1993
(WTV 1993). De Opvangregeling Leven is gericht op een tijdige overdracht van
de portefeuille van een levensverzekeraar die in ernstige problemen is geraakt.
Uitgangspunt hierbij is dat overdracht plaatsvindt vóór een
mogelijk faillissement, wanneer de portefeuille nog levensvatbaar is.
Parallel aan de wettelijke uitwerking van de Opvangregeling Leven zijn
de mogelijkheden verkend van een vangnet voor de schadeverzekeringssector.
Bij brief van 14 september 2000 heb ik u aangekondigd dat Financiën
en de Pensioen- & Verzekeringskamer (PVK) in samenwerking met het Verbond
van Verzekeraars de praktische uitvoerbaarheid en de mogelijke invulling van
een vangnetconstructie voor de schadeverzekeringssector nader zouden onderzoeken
(kamerstuk 26 800 IXB, nr. 47). Ten behoeve van dit onderzoek is de tripartiete
werkgroep Vangnet Schadeverzekeringen opgericht, onder voorzitterschap van
Financiën. Hierbij bied ik u het eindrapport van de werkgroep aan1.
Bevindingen werkgroep
De werkgroep Vangnet Schadeverzekeringen heeft conform haar opdracht de
mogelijkheid onderzocht van een vangnet in de schadeverzekeringssector. Een
vangnet schadeverzekeringen is een regeling die de consument dient te voorzien
van een redelijke en tijdige vergoeding van gerechtvaardigde claims in het
geval van het faillissement van een schadeverzekeraar.
In haar onderzoek heeft de werkgroep gekeken naar de kenmerken van bestaande
vangnetregelingen in de financiële sector en daarbuiten, en de relevantie
daarvan voor het schadeverzekeringsbedrijf. De bestaande regelingen blijken
niet zonder meer toepasbaar op de schadeverzekeringssector. Zo lijkt een regeling
in de lijn van de Opvangregeling Leven niet wenselijk voor de schadeverzekeringssector,
gelet op het fundamenteel andere karakter van de meeste schadeverzekeringen
in vergelijking met levensverzekeringen. Bij levensverzekeringen is de continuïteit
van de verzekeringsportefeuille van essentieel belang voor de polishouders,
terwijl de meeste polishouders van een failliete schadeverzekeraar hier slechts
een zeer beperkt belang bij hebben. De invulling van een eventueel vangnet
schadeverzekeringen zou in elk geval moeten worden toegesneden op de specifieke
kenmerken van de schadeverzekeringssector, met inachtneming van inhoudelijke
consistentie met de andere financiële sectoren.
De werkgroep constateert dat een vangnet voor schadeverzekeringen praktisch
uitvoerbaar is en schetst ter illustratie een mogelijke opzet. Tevens worden
aandachtspunten gesignaleerd die van belang zijn bij een beslissing een vangnet
al dan niet in te voeren en bij een praktische uitwerking van een vangnet.
Voorstellen worden onder meer gedaan om de reikwijdte van een vangnet in te
perken en de kans op zogeheten moreel risico te beperken. De werkgroep doet
echter, in lijn met de taakopdracht, geen uitspraak over de principiële
wenselijkheid van een vangnet.
Vervolgstappen
De Europese Commissie heeft aangegeven een conceptvoorstel te overwegen
voor een EU-richtlijn betreffende de verplichte instelling van een vangnet
in de verzekeringssector. Hierover is de Commissie thans in overleg met experts
uit de lidstaten. De bevindingen van de werkgroep vormen een zeer nuttige
bijdrage aan de discussies over de wenselijkheid en de uitwerking van een
vangnet. Ook voor de standpuntbepaling in een eventueel later stadium, naar
aanleiding van een Commissievoorstel voor een richtlijn, levert het rapport
een goede basis. Het rapport geeft een helder beeld van de manier waarop een
vangnet zou kunnen worden vormgegeven, evenals van de belangrijkste onderwerpen
die bij de uitwerking van een vangnet een rol spelen.
Voorts wordt momenteel gewerkt aan de hervorming van de toezichtwetgeving
voor de financiële sector. Wanneer deze hervorming is afgerond, zoals
nu wordt gestreefd in 2005, zal meer duidelijkheid bestaan over de mogelijke
verplichtstelling van een garantieregeling voor de schadeverzekeringssector
door middel van een EU-richtlijn. Hierdoor kan, indien vanaf 2005 voor
invoering van een garantieregeling zou worden gekozen, de vereiste regelgeving
in één keer zodanig worden vormgegeven dat deze past binnen
de Europese richtlijn, alsmede binnen de nieuwe toezichtwetgeving. Tevens
wordt voorkomen dat de verzekeringssector op korte termijn met verschillende
wetswijzigingen wordt geconfronteerd en zijn de administratieve lasten voor
de verzekeringssector, indien voor een garantieregeling wordt gekozen, niet
hoger dan noodzakelijk.
De Minister van Financiën,
G. Zalm