nr. 23
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 december 2007
Met deze brief geef ik uw Kamer mijn reactie op de publicaties in de Volkskrant
van 14 en 15 december over de transparantie in de verpleeghuizen.
Transparantie is een wezenlijk element om kwaliteit van zorg te verbeteren.
Als een zorginstelling niet weet hoe zij presteert, kan een instelling ook
geen verbeteracties starten. Naar mijn idee dient transparantie een aantal
doelen: verbeterinformatie voor de zorginstelling, keuzeinformatie voor de
cliënt en toezichtsinformatie voor de Inspectie voor de Gezondheidszorg
(IGZ), de NZa en zorgverzekeraar.
Het is ook het beleid van de minister en mij dat er steeds meer openbaarheid
komt over de kwaliteit van de zorg, zoals geschetst in de brief «Koers
op kwaliteit» (Tweede Kamer, vergaderjaar 2006–2007, 28 439,
nr. 18).
De gepubliceerde informatie in de Volkskrant van vrijdag en zaterdag jl.
is gebaseerd op het rapport «Resultaten inspectieformulier 2005»
van de IGZ uit april 20061. In dit rapport is
beschreven wat de uitkomsten zijn van de IGZ vragenformulieren uit 2005 op
geaggregeerd niveau: het gaat hier dan om cijfers uit 2005. Op grond van deze
cijfers is door de IGZ het geïntensiveerd toezicht op de verpleeghuizen
uitgevoerd. Het rapport «Kwaliteitsslag is gaande» over deze bezoeken
is gepresenteerd in december 20062. Sinds die
tijd staan ook alle instellingsrapporten op de site van de IGZ. De rapporten
uit april en december 2006 zijn aan uw Kamer gezonden. De artikelen in de
Volkskrant zijn gebaseerd op onderliggende IGZ vragenformulieren van de individuele
instellingen. Deze zijn normaal gesproken niet openbaar: dat is een bewuste
keuze omdat de informatie uit deze formulieren niet zonder bewerking bruikbaar
is om te publiceren.
Ik beschouw de rangordelijst uit de Volkskrant als een eerste oefening.
De uitkomst doet de instellingen niet helemaal recht: cijfers zijn verouderd
en de verbeteracties van instellingen zijn hier niet in meegenomen. Bovendien
ontbreekt de cliëntervaringsmeting en is er ook geen rekening gehouden
met de populatieverschillen tussen verpleeghuizen (bijvoorbeeld
somatisch versus psychogeriatrisch), de zogenoemde case-mix correctie. Anderzijds
geeft deze ranglijst een flinke impuls aan de kwaliteitsdiscussie. Instellingen
zullen zich realiseren dat transparantie niet meer tegen te houden is. Zij
kunnen er hun voordeel mee doen door zich te spiegelen.
Voor zover het gaat om klachten, ga ik met de IGZ in overleg over hoe
klachten in de zorg op toegankelijke wijze gemeld kunnen worden via het meldpunt
dat de IGZ daarvoor heeft.
Kwaliteitskader verantwoorde zorg
Inmiddels ligt er een complete set indicatoren, recent herzien, die door
de sector zelf is gemaakt samen met de IGZ en VWS, het kwaliteitskader verantwoorde
zorg (als bijlage bijgevoegd) voor verpleging, verzorging en thuiszorg.1 Deze indicatoren bevatten zorginhoudelijke, professionele
informatie en cliëntervaringen en worden nu gemeten. In juni 2008 zal
in het jaardocument maatschappelijke verantwoording over alle 1 800 verpleeg-
en verzorgingshuizen en 150 thuiszorginstellingen deze informatie beschikbaar
komen. Dit zal ook op www.Kiesbeter.nl komen.
Dit betekent dat dan voor alle instellingen zichtbaar zal zijn hoe ze presteren.
Dat is een enorme stap, vooral ook omdat er dan gewerkt wordt met indicatoren
die valide zijn en betrouwbaar. Op dat moment is het ook mogelijk om instellingen
met elkaar te vergelijken. De cliënt kan dat dan zelf doen op www.Kiesbeter.nl.
De staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
M. Bussemaker
XNoot
1Kwaliteitsverbetering mogelijk door actief gebruik indicatoren. Resultaten
inspectieformulier 2005 verpleeghuiszorg,verzorgingshuiszorg en thuiszorg
(Tweede Kamer, vergaderjaar 2005–2006, 30 300 XVI, nr. 134)
XNoot
2Kwaliteitsslag is gaande (Tweede Kamer, vergaderjaar 2006–2007,
30 800 XVI, nr. 47).
XNoot
1Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer