28 387
Instelling van een vast college van advies op het terrein van veiligheid van gevaarlijke stoffen (Wet Adviesraad gevaarlijke stoffen)

nr. 4
VERSLAG

Vastgesteld 12 september 2002

De vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,1 belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, brengt als volgt verslag uit van haar bevindingen.

Onder het voorbehoud dat de regering de gestelde vragen afdoende beantwoordt, acht de commissie de openbare behandeling van dit wetsvoorstel voldoende voorbereid.

Algemeen

De leden van de CDA-fractie hebben kennis genomen van het wetsvoorstel dat beoogt te komen tot de instelling van de Adviesraad gevaarlijke stoffen.

Het beleid met betrekking tot het voorkomen van ongevallen door gevaarlijke stoffen, dan wel in het ergste geval het bestrijden van de gevolgen van ongevallen, heeft terecht de aandacht van het kabinet. Onafhankelijke advisering over de technische en technisch-organisatorische maatregelen ter voorkoming van ongevallen door een Adviesraad zoals in het wetsvoorstel voorgesteld, kan een nuttige bijdrage leveren.

De leden van de CDA-fractie willen echter eerst een aantal vragen beantwoord zien alvorens zij tot een definitief oordeel over dit wetsvoorstel komen.

De leden van de VVD-fractie hebben kennis genomen van het voorliggende voorstel wetsvoorstel. Veiligheid voor de burger heeft voor de leden van de VVD-fractie zeer hoge prioriteit. Zodoende staan deze leden positief tegenover de instelling van een Adviesraad op het terrein van veiligheid van gevaarlijke stoffen. Dit mede gelet op de debatten over de vuurwerkramp Enschede. De leden van de VVD-fractie zijn blij dat nu de nadruk wordt gelegd op de integrale benadering van veiligheid. Hieraan heeft het in het verleden te vaak ontbroken. Naar aanleiding van het voorliggende wetsvoorstel en de Memorie van Toelichting hebben de leden van de VVD-fractie enige vragen en opmerkingen.

De leden van de SP-fractie hebben met interesse kennis genomen van de instelling van een adviescollege op het terrein van de veiligheid van gevaarlijke stoffen. Verschillende rampen en ongevallen, zoals de vuurwerkramp in Enschede, tonen aan dat het met het beleid en de handhaving ten aanzien van gevaarlijke stoffen slecht gesteld is. Het instellen van een Adviesraad kan daarom op de steun rekenen van deze fractie.

De leden van de SP-fractie hebben enkele kritische kanttekeningen en vragen over het voorliggende wetsvoorstel.

Instelling van adviesraden

De leden van de CDA-fractie zijn in het algemeen terughoudend ten aanzien van de instelling van adviesraden. Deze leden vragen daarom een betere onderbouwing van nut en noodzaak van de voorgestelde Adviesraad.

Tegelijkertijd bestaat de behoefte om te leren van de ervaringen die zijn opgedaan met de ambtelijke Commissie Preventie van Rampen. Voorgesteld wordt deze commissie op te heffen en te vervangen door een onafhankelijke Adviesraad. Wat kan geleerd worden van het werk en de werkwijze van deze commissie?

Ook willen de leden van de CDA-fractie van de regering antwoord op de vraag hoe de in te stellen Adviesraad zich verhoudt tot de Adviesraad voor de Veiligheid die binnenkort wordt geïnstalleerd.

Een aantal jaren geleden is door de Kamer bepaald het aantal adviescolleges per ministerie drastisch te beperken. De leden van de VVD-fractie vragen waarom niet is gekozen voor een Adviesraad die het gehele terrein van veiligheid (rampenbestrijding) bestrijkt. Het voorliggende wetsvoorstel richt zich namelijk alleen op gevaarlijke stoffen. Voorts hebben de leden van de VVD-fractie een vraag over de positie van de Adviesraad binnen de organisatie van het ministerie van VROM. Waarom is er bijvoorbeeld niet voor gekozen om een Adviesraad in te stellen die onder de VROM-Adviesraad zal vallen?

Taak van de Adviesraad

In de Memorie van Toelichting wordt benadrukt dat de Adviesraad over technisch complexe zaken die het brede terrein van de integrale veiligheid kunnen raken een onafhankelijk advies uitbrengt aan de minister(s). In artikel 2 van het wetsvoorstel is sprake van een advisering aan de regering en de beide kamers der Staten-Generaal. De leden van de CDA-fractie vragen de regering aan te geven hoe ruim of hoe eng de Adviesraad zijn taak moet opvatten. En kunnen de leden van de Eerste of Tweede Kamer zonder betrokkenheid van de minister(s) een advies vragen? Ook is deze leden onvoldoende duidelijk of de Adviesraad ook ongevraagd advies uit kan brengen.

De leden van de SP-fractie vragen zich af wat de regering met de aanbevelingen van de Adviesraad doet. Het lijkt de leden van de SP-fractie niet de bedoeling dat de aanbevelingen ter kennisgeving worden aangenomen waarna het advies vervolgens in de prullenbak belandt. Wil de regering de verplichting op zich nemen om bij elke aanbeveling van de Adviesraad in ieder geval een reactie daarop te sturen naar de Kamer?

Werkwijze van de Adviesaad

Technisch complexe zaken waarover de Adviesraad adviseert moeten met de nodige zorgvuldigheid worden uitgevoerd. Tegelijkertijd bestaat de angst, die mede wordt gevoed door ervaringen met andere adviescolleges, dat besluiten in afwachting van een advies wel erg lang op zich laten wachten. De leden van de CDA-fractie vragen de regering aan te geven hoe de werkwijze van de Adviesraad zodanig vorm kan worden gegeven dat enerzijds de zorgvuldigheid en de kwaliteit van de adviezen gewaarborgd zijn en anderzijds ongewenst langdurige trajecten worden voorkomen.

Samenstelling van de Adviesraad

De leden van de VVD-fractie zetten vraagtekens bij de mate van onafhankelijkheid van de Adviesraad en de deskundigen die zij (indien nodig) kunnen inhuren. Ambtenaren kunnen deel uitmaken van de commissie en daarnaast kunnen ambtenaren om extern advies gevraagd worden. Hoe rijmt dit met de eis van onafhankelijkheid?

In de Memorie van Toelichting wordt vermeld dat de potentiële leden van de Adviesraad werkzaam zijn in de industrie, de wetenschap of bij kennisinstituten. De leden van de SP-fractie vragen hoe de onafhankelijkheid gewaarborgd kan worden wanneer er wel leden vanuit de industrie werkzaam zijn in de Adviesraad en geen leden vanuit de milieubeweging of gemeenten. Daarnaast bestaat het gevaar dat het primaire belang van de industrie, het maken van winst, het belang van veiligheid overschaduwt. Maatregelen op het gebied van veiligheid kunnen voor de industrie immers extra kosten met zich meebrengen. De leden van de SP-fractie zijn daarom van mening dat er twee varianten zijn om te komen tot een evenwichtige Adviesraad:

– de leden van de Adviesraad zijn allemaal onafhankelijk en werkzaam in de wetenschap of bij kennisinstituten;

– in de Adviesraad zijn alle belanghebbenden vertegenwoordigd, dus zowel leden vanuit de industrie als vanuit de milieubeweging en gemeenten.

Is de regering bereid om één van de twee varianten, om te komen tot een evenwichtige Adviesraad, klip en klaar over te nemen in het definitieve wetsvoorstel? Zo nee, waarom niet?

Financiën

De leden van de CDA-fractie vinden de financiële onderbouwing in het wetsvoorstel te mager. Gesproken wordt van een bedrag van bijna een miljoen Euro dat voor 2002 beschikbaar is. Dit bedrag zou voldoende zijn voor een goed functioneren van de Adviesraad. Graag zien deze leden een nadere onderbouwing van dit bedrag. Is dit het bedrag dat jaarlijks nodig is? Tenslotte willen deze leden antwoord op de vraag hoe na 2002 in de financiering is voorzien.

De fungerend voorzitter van de commissie,

Meijer

De griffier van de commissie,

Van der Leeden


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Te Veldhuis (VVD), Van Heemst (PvdA), Verbugt (VVD), Duivesteijn (PvdA), Giskes (D66), Crone (PvdA), Klein Molekamp (VVD), Meijer (CDA), fng. Voorzitter, Schreijer-Pierik (CDA), Van Gent (GroenLinks), Bussemaker (PvdA), Oplaat (VVD), Van Oerle-van der Horst (CDA), Alblas (LPF), Van As (LPF), Van den Brink (LPF), Veling (ChristenUnie), Jense (LN), Van Bochove (CDA), De Ruiter (SP), Duyvendak (GroenLinks), Smolders (LPF), Koopmans (CDA), Spies (CDA) en Van Lith (CDA).

Plv. Leden: G. M. de Vries (VVD), Verbeet (PvdA), Van Hoof (VVD), Wolfsen (PvdA), Van der Ham (D66), Tichelaar (PvdA), Luchtenveld (VVD), Vacature (CDA), Rietkerk (CDA), Van den Brand (GroenLinks), Adelmund (PvdA), Cornielje (VVD), Ormel (CDA), Groenink (LPF), Wiersma (LPF), Schonewille (LPF), Van der Staaij (SGP), Teeven (LN), Vacature (CDA), Van Velzen (SP), Vos (GroenLinks), De Jong (LPF), Vietsch (CDA), Ten Hoopen (CDA) en Mastwijk (CDA).

Naar boven