Kamerstuk
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2001-2002 | 28380 nr. 96 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2001-2002 | 28380 nr. 96 |
Vastgesteld 5 juli 2002
De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1 heeft een aantal vragen voorgelegd aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de Financiële verantwoording van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) over het jaar 2001 (28 380, nr. 26) en over over het rapport van de Algemene Rekenkamer bij de Financiële verantwoording van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en het Infrastructuurfonds (28 380, nr. 28). De minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 20 juni 2002 (28 380, nrs. 71 en 73).
De minister heeft bij brief van 5 juli 2002 de nog openstaande vragen beantwoord. Deze vragen en antwoorden zijn hieronder afgedrukt.
Financiële verantwoording van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) over het jaar 2001
Op welke manier en in welke mate is de ontwikkeling van de autokosten van invloed geweest op het gebruik van het hoofdwegennet?
De exacte invloed van de ontwikkeling van de autokosten op het gebruik van het hoofdwegennet is niet te geven, omdat meerdere factoren het gebruik van het hoofdwegennet beïnvloeden (o.a. economische en inkomensontwikkelingen). Bovendien hebben ontwikkelingen in de variabele autokosten een ander effect op het gebruik van het hoofdwegennet dan die van de vaste kosten.
Over het effect van variabele autokosten op het gebruik van het hoofdwegennet is bijvoorbeeld in het kader van het project Kilometerheffing onderzoek gedaan. Uit modelberekeningen blijkt dat voor personenauto's een stijging van de variabele autokosten met 2,5 eurocent1 op de lange termijn (2020) een reductie van 10% autokilometers oplevert. Een stijging met 3,6 eurocent laat op de lange termijn (2020) een reductie van 13% autokilometers zien.
Het vrachtverkeer reageert weer anders op wijzigingen in de variabele kosten, omdat deze een kleiner deel uitmaken van de totale kosten dan bij personenauto's.
Wat is de modal split van het goederenvervoer op de zes verbindingen met als oorsprong en bestemming de vier grote steden in de Randstad?
Zie onderstaande tabel
Vervoersprestatie goederenvervoer 2000 (gemeten in tonnen x 1000)
| Weg | Spoor | Binnenvaart | Totaal | |
|---|---|---|---|---|
| A'dam–R'dam vv | 933 | 383 | 4 538 | 5 855 |
| A'dam–Utrecht vv | 472 | 0 | 588 | 1 060 |
| A'dam–Den Haag vv | 129 | 0 | 32 | 161 |
| R'dam–Utrecht vv | 602 | 0 | 1 623 | 2 225 |
| R'dam–Den Haag vv | 600 | 0 | 138 | 738 |
| Utrecht–Den Haag vv | 242 | 0 | 1 | 243 |
| Som tussen 4 steden | 2 978 | 383 | 6 920 | 10 282 |
| Som binnen Randstad | 142 091 | 836 | 37 499 | 180 426 |
| Som binnen Nederland | 465 000 | 5 000 | 102 000 | 572 000 |
| Som Nederland incl.* grensoverschr. vervoer | 612 000 | 28 000 | 274 000 | 914 000 |
Bron: CBS
* Excl. Short sea, Deep sea en Pijpleiding
Vervoersprestatie goederenvervoer 2000 (% vervoerd gewicht)
| Weg | Spoor | Binnenvaart | Totaal | |
|---|---|---|---|---|
| A'dam–R'dam vv | 16% | 7% | 78% | 100% |
| A'dam–Utrecht vv | 45% | 0% | 55% | 100% |
| A'dam–Den Haag vv | 80% | 0% | 20% | 100% |
| R'dam–Utrecht vv | 27% | 0% | 73% | 100% |
| R'dam–Den Haag vv | 81% | 0% | 19% | 100% |
| Utrecht–Den Haag vv | 100% | 0% | 0% | 100% |
| Som tussen 4 steden | 29% | 4% | 67% | 100% |
| Som binnen Randstad | 78% | 1% | 21% | 100% |
| Som binnen Nederland | 81% | 1% | 18% | 100% |
| Som Nederland incl. grensoverschr. vervoer | 67% | 3% | 30% | 100% |
Bron: CBS
Rapport bij de financiële verantwoording 2001 van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het Infrastructuurfonds
In welke gevallen, waarin een beperking van de accountantverklaring is afgegeven was er sprake van het ontbreken van de specifieke vereisten bij de vervoerder, zoals een vergunning? In welke gevallen beschikte de vervoerder niet over de juiste papieren beschikte en welke maatregelen zijn er in deze gevallen genomen?
Volgens het controleprotocol (t.b.v. de controle op de verantwoording van de besteding van de rijksbijdrage voor de exploitatie openbaar vervoer) dient de accountant van de subsidieontvanger (decentrale overheid) o.a. vast te stellen dat in het desbetreffende jaar de vervoerder over een vergunning conform het gestelde in artikel 14 tot en met 16 van het (voormalige) Besluit personenvervoer beschikt.
In de jaren 1998 tm 2000 is het verlenen, wijzigen en intrekken van vergunningen voor het verrichten van interlokaal openbaar vervoer (anders dan per trein) bij de decentrale overheden komen te liggen (als gevolg van de decentralisatie van het OV).
In de accountantsverklaringen bij de verantwoordingen van Gelderland en Overijssel is opgemerkt dat Connexxion de bedoelde vergunningen niet aan de betreffende subsidieontvangers voor het jaar 1999 heeft kunnen overleggen. De accountant van Flevoland heeft opgemerkt dat de vergunningen nog op naam van de rechtsvoorgangers van de vervoerders (Connexxion en Arriva) gesteld waren.
Uiteraard beschikken Connexxion en Arriva over de bedoelde vergunningen in 1998, 1999 en 2000, zij het dat deze reeds vóór 1998 waren afgegeven door de Minister van VenW aan de rechtsvoorgangers van Connexxion en Arriva (de voormalige VSN-bedrijven), en niet in 1998, 1999 of 2000 door de Gedeputeerde Staten van de betreffende provincies aan Connexxion en Arriva zelf.
Inmiddels (sinds 2001) worden vergunningen weer verleend (gewijzigd en ingetrokken) door de Minister van VenW.
Samenstelling:
Leden: Te Veldhuis (VVD), fng. voorzitter, Van Heemst (PvdA), Voûte-Droste (VVD), Duivesteijn (PvdA), Giskes (D66), Dijksma (PvdA), Hofstra (VVD), Meijer (CDA), Buijs (CDA), Atsma (CDA), Hamer (PvdA), Nicolaï (VVD), Halsema (GroenLinks), Van der Staaij (SGP), Eurlings (CDA), Ten Hoopen (CDA), De Pater-van der Meer (CDA), Alblas (LPF), Eberhard (LPF), Jense (LN), Duyvendak (GroenLinks), Gerkens (SP), Van Haersma Buma (CDA), Schonewille (LPF) en Wijnschenk (LPF).
Plv. Leden: Vacature (VVD), Vacature (PvdA), Vacature (VVD), Vacature (PvdA), Bakker (D66), Crone (PvdA), Vacature (VVD), Hessels (CDA), Koopmans (CDA), Mastwijk (CDA), Vacature (PvdA), Vacature (VVD), Vacature (PvdA), Huizinga-Heringa (ChristenUnie), Jager (CDA), Bruls (CDA), Vacature (CDA), Van Ruiten (LPF), T. de Graaf (LPF), Teeven (LN), Rosenmöller (GroenLinks), Van Bommel (SP), Van Lith (CDA), Stuger (LPF) en Jukema (LPF).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28380-96.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.