Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2001-2002 | 28336 nr. 11 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2001-2002 | 28336 nr. 11 |
Vastgesteld 26 april 2002
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties1, belast met het voorbereidend onderzoek van de raming voor 2003, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van haar bevindingen.
Onder het voorbehoud dat het Presidium de gestelde vragen tijdig zal hebben beantwoord, acht de commissie de openbare beraadslaging over de raming voldoende voorbereid.
1. Inleiding
2. Directie Constitutioneel Proces
3. Directie bedrijfsvoering
4. Stafdienst FEZ
5. Stafdienst P&O
6. Bedrijfsmaatschappelijk werk
7. Stafdienst Voorlichting
8. Griffie Interparlementaire betrekkingen
9. Stenografische dienst
De leden van de PvdA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de Raming voor 2003 voor de Tweede Kamer. Aan het einde van deze Kamerperiode hebben de leden van de huidige fractie van de PvdA behoefte om hun erkentelijkheid en waardering uit te spreken over de wijze waarop zij in hun werk ondersteund zijn door de medewerkers van de Tweede Kamer.
Op bladzijde 4 van de toelichting maakt het Presidium melding van het vervallen van de doelmatigheidstaakstelling van de hoge Colleges van Staat met uitzondering van de Tweede Kamer met betrekking tot de bezuinigingen uit het Regeerakkoord 1998. Kan het Presidium meedelen welke argumenten hebben gegolden voor de kwijtschelding van de taakstelling van de andere hoge Colleges, vragen deze leden.
De leden van de VVD-fractie merken op dat het Presidium schrijft dat de Kamer bij het maken van agenda's en het vaststellen van vergadertijden rekening wil gaan houden met buitenlandse verplichtingen van de medeleden. Kan het Presidium de praktische gevolgen van dit voornemen verduidelijken?
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de Raming voor 2003. Het is een uitgebreid stuk waarin vele plannen die bij de vorige raming werden aangekondigd, verder worden uitgewerkt, geëvalueerd en aangepast.
Bij de plenaire behandeling van de Raming voor 2002 hebben de leden van de CDA-fractie gevraagd naar een stiltecentrum. Er is van de kant van het Presidium welwillend op ingegaan, maar in de Raming voor 2003 wordt hierover niet gesproken. Graag zouden deze leden daarover nadere informatie hebben, in het bijzonder hoever de plannen daarvoor gevorderd zijn.
Ook is veel aandacht besteed aan de autonomie van de Kamer met betrekking tot het vaststellen van haar begroting. Deze leden hebben tijdens de behandeling van de Raming voor 2002 een grondwetswijziging om dit te bereiken, niet uitgesloten. In de brief van de minister van BZK staat dat dit niet nodig is, omdat uit staatsrechtelijk oogpunt wetgeving hiervoor niet de goede weg zou zijn. De minister geeft hiervoor geen argument; hij pleit ervoor, om aan de wensen van de Kamer tegemoet te komen, afspraken te maken dat de Kamer de raming geheel zelfstandig vaststelt. Materieel gebeurt dit op dezelfde wijze als bij het aannemen van (begrotings)wetten; alleen neemt de regering geen deel aan de beraadslagingen. De minister zegt toe de raming zonder meer over te nemen en dus ongewijzigd op te nemen in hoofdstuk II van de rijksbegroting, tenzij dit in strijd zou zijn met het algemeen belang (het algemene financiële beleid of het doelmatige beheer van 's Rijks gelden). Het presidium gaat hiermee akkoord en gaat er tevens vanuit dat volgende kabinetten deze toezegging zullen respecteren, maar formeel is de zelfstandigheid van de Kamer natuurlijk nog niet geregeld. Het laatste woord blijft immers nog steeds aan de regering. Waarom heeft het Presidium niet doorgezet en deze materie goed en afdoende geregeld? Zou het Nederlandse parlement niet dan pas in de pas lopen met de parlementen in vele Europese landen?
2. Directie Constitutioneel Proces
Het Presidium noemt als prioriteit «het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening voor leden met ruimte voor flexibiliteit en maatwerk».
De leden van de VVD-fractie zijn voorstander van verbeteringen en zijn zeer geínteresseerd in de vorm waarin de flexiblitieit en het maatwerk gestalte gaan krijgen. Geldt dit voornemen voor alle dienstonderdelen?
Met het aantreden van de nieuwe Kamer wordt een aanvang gemaakt met het stroomlijnen van de werkwijze van de Diensten Commissieondersteuning. Er moet een algemene standaard komen. De leden van de CDA-fractie stemmen in met deze stroomlijning en juichen initiatieven op dit punt toe.
Op welke wijze denkt het Presidium te voorzien in de door hem gesignaleerde behoefte aan structuur, kennis en coördinatie van protocollaire werkzaamheden, vragen de leden van de VVD-fractie.
Wederom spreekt het Presidium over een mogelijk moment (2003) waarop besloten zal worden om de Statenpassage open te stellen voor publiek. Bij de behandeling van de Raming voor 2002 hebben de leden van de VVD-fractie hierover een aantal vragen gesteld. Kan het Presidium meedelen waarom niet nu, bij de behandeling van deze Raming, een besluit kan worden genomen? Waarom is besloten tot ingrijpende aanpassingen in de Statenpassage, zoals het verplaatsen van de beveiligingsloges?
Wordt bij alle aanpassingen ook rekening gehouden met de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers in het algemeen en in het bijzonder van het beveiligde gebied vanuit de Statenpassage?
In de Raming voor 2003 blijkt dat nog geen besluit is genomen over het open stellen van de Statenpassage, zo stellen ook de leden van de CDA-fractie vast. Wanneer kunnen zij de besluitvorming tegemoet zien?
Op bladzijde 10 van de toelichting is sprake van «een elektronisch vergadering ondersteunend systeem met stemfaciliteit», stellen de leden van de PvdA-fractie vast. Beoogt het Presidium zowel het elektronisch stemmen mogelijk te maken als het deelnemen aan de vergadering vanuit een andere – fysieke – plaats? Zo ja, welke consequenties heeft dit voor het Reglement van Orde?
Wordt bij alle aanpassingen ook hier rekening gehouden met rolstoelgebruikers, vragen de leden van de VVD-fractie. Betekenen de technische aanpassingen dat besloten is tot elektronisch stemmen? Graag krijgen zij meer duidelijkheid over de betekenis van «andere» technische aanpassingen? Zou dit kunnen betekenen dat het gebruik van laptops in de zaal mogelijk wordt? Deze leden gaan ervan uit dat het werk is aanbesteed met een tijdschema. Is het daardoor nu al duidelijk dat de werkzaamheden niet in het zomerreces kunnen worden voltooíd?
Heeft het Presidium ook overwogen om de werkzaamheden gefaseerd (zomer- en kerstreces) te laten uitvoeren opdat er geen extra kosten behoeven te worden gemaakt voor bouwkundige aanpassingen in de Ridderzaal voor een alternatieve «plenaire zaal»?
Onderhoud is voor ieder gebouwdeel van belang. De leden van de VVD-fractie constateren dat ook gebouwdeel Binnenhof 1A toe is aan een opfrisbeurt.
Niet alleen de vloerbedekking en het schilderwerk zijn aan onderhoud toe; de verlichting in de werkkamers is sterk verouderd. In de Raming voor 2002 schreef het Presidium al voornemens te zijn om «kritisch te kijken naar inrichting en aankleding van de diverse gebouwdelen (waaronder verlichting)». Zijn deze werkzaamheden opgenomen in het plan voor groot onderhoud en aanpassingen?
Wanneer en welke werkkamers in gebouwdeel 1a zullen worden verbouwd? Op welke wijze is deze verbouwing afhankelijk van welke nieuwbouwplannen?
Wanneer komt er een einde aan de tijdelijkheid van de huidige huisvesting van het Centraal Informatiepunt van DIV, vragen de leden van de VVD-fractie. Kunnen zij ervan uitgaan dat de Schepelhal binnenkort weer in de oude staat wordt teruggebracht, vooral in het kader van het streven naar een «plezierige werkomgeving voor allen die in het Kamergebouw werkzaam zijn» als voor de publieke toegankelijkheid van het gebouw?
De leden van de VVD-fractie herhalen hun vraag gesteld bij de behandeling van de Raming voor 2002: «Thuiswerken wordt steeds belangrijker. Wanneer worden de mogelijkheden gecreëerd voor fractiemedewerkers om van buitenaf het netwerk te gebruiken?»
De leden van de PvdA-fractie merken op dat de bladzijden 14 en 15 van de toelichting een weergave zijn van de nieuwe begrotingscyclus van de Tweede Kamer. Kan Het Presidium voorbeelden geven op basis waarvan de kamer inzicht kan krijgen in de mate van kwaliteit van de begroting dan wel het komende jaarverslag opstellen in VBTB-termen?
Onder het hoofdstuk Stafdienst P&O staat een inventarisatie van bijzondere arbeidsvoorwaarden voor het kamerpersoneel, alsdus de leden van de PvdA-fractie. Hoe verhouden deze bijzondere arbeidsvoorwaarden zich tot de CAO voor het rijkspersoneel? In hoeverre biedt het IKAP-project de gewenste flexibiliteit in de arbeidsvoorwaarden voor het kamerpersoneel?
Op bladzijde 16 noemt het Presidium de maatregelen op het terrein van arbeidsomstandigheden. Met elan worden nieuwe pogingen ondernomen om een betere situatie te realiseren. Wat zijn de grootste risicofactoren bij het werken voor de Kamer voor het ziekteverzuim, vragen de leden van de PvdA-fractie.
Op bladzijde 18 maakt het Presidium helder welke problemen er zijn met de «Parel» van de Kamer, zijnde de stenografische dienst. Hoe denkt het Presidium de kwaliteit van de verslaglegging te kunnen garanderen bij het inhuren van externe notulisten, vragen de leden van de PvdA-fractie.
Samenstelling: Leden: Te Veldhuis (VVD), ondervoorzitter, De Cloe (PvdA), voorzitter, Van den Berg (SGP), Van de Camp (CDA), Scheltema-de Nie (D66), Van der Hoeven (CDA), Van Heemst (PvdA), Noorman-den Uyl (PvdA), Hoekema (D66), Rijpstra (VVD), O. P. G. Vos (VVD), Rehwinkel (PvdA), Wagenaar (PvdA), Luchtenveld (VVD), Duijkers (PvdA), Verburg (CDA), Rietkerk (CDA), Halsema (GroenLinks), Kant (SP), Balemans (VVD), De Swart (VVD), De Pater-van der Meer (CDA), Slob (ChristenUnie), T. Pitstra (GroenLinks) en Horn (PvdA).
Plv. Leden: Van Beek (VVD), Zijlstra (PvdA), Ravestein (D66), Van Wijmen (CDA), Bakker (D66), Balkenende (CDA), Barth (PvdA), Gortzak (PvdA), Dittrich (D66), Cherribi (VVD), Van den Doel (VVD), Van Oven (PvdA), Apostolou (PvdA), Cornielje (VVD), Belinfante (PvdA), Mosterd (CDA), Th. A. M. Meijer (CDA), Van Gent (GroenLinks), Poppe (SP), Van Splunter (VVD), Nicolaï (VVD), Wijn (CDA), Rouvoet (ChristenUnie), Rabbae (GroenLinks) en Kuijper (PvdA).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28336-11.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.