nr. 87
BRIEF VAN DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 oktober 2007
Hierbij informeer ik u over de uitkomst van het overleg dat ik heb gevoerd
met de sector over de mogelijkheden voor een versnelde invoering van een navigatiesysteem
op alle wagens voor diertransport. Dat overleg heb ik u toegezegd tijdens
het spoeddebat internationale varkenstransporten op 12 september jl.
(Handelingen der Kamer II, vergaderjaar 2006–2007, nr. 95, blz. 5370–5403)
Daarnaast heb ik tijdens dit overleg gesproken over een eventueel in te voeren
Nationale database. Op grond van het door uw Kamer in de plenaire vergadering
van 20 juni 2006 aangenomen amendement Ormel (kamerstuk 30 401,
nr. 9) (Handelingen TK 2005/2006, nr. 92, blz. 5632) zal het voor mij niet
mogelijk zijn aanvullende, boven de transportverordening uitgaande, regelgeving
in te voeren.
De Transportverordening (EG) nr 1/2005 stelt verplicht dat met ingang
van 1 januari 2007 alle nieuwe wegvervoermiddelen die gebruikt worden
voor lange afstandstransporten van als landbouwhuisdier gehouden runderen,
schapen, geiten, varkens en bepaalde eenhoevigen voorzien zijn van een passend
navigatiesysteem. Voor al in gebruik zijnde wegvervoermiddelen voor lange
afstandstransporten van als landbouwhuisdier gehouden runderen, schapen, geiten,
varkens en bepaalde eenhoevigen geldt deze eis vanaf 1 januari 2009.
Voor de goede werking van het navigatiesysteem als toezichtsinstrument
is een eerste vereiste dat de navigatiesystemen die binnen de lidstaten worden
toegestaan aan dezelfde algemene specificaties voldoen. Daarvoor zijn op Europees
niveau vastgestelde specificaties noodzakelijk.
Ondanks eerdere toezeggingen vanuit de Europese Commissie en diverse verzoeken
van mijn kant zijn deze specificaties nog niet vastgesteld. De commissie zal
waarschijnlijk in het Permanente Comité voor de Voedselketen en de
Diergezondheid (PCVD) van december a.s. in Brussel een voorstel voor die specificaties
presenteren.
De nieuwe wegvervoermiddelen zijn momenteel uitgerust met een navigatiesysteem
zonder dat specificaties zijn vastgesteld. Voor deze vervoermiddelen bestaat
de kans dat het navigatiesysteem niet voldoet aan de nog vast te stellen Europese
specificaties.
Bij invoering van het navigatiesysteem op bestaande wagens voordat de
Europese specificaties zijn vastgesteld zal diezelfde kans bestaan met alle
financiële gevolgen van dien als alle reeds ingevoerde navigatiesystemen
aangepast moeten worden aan de Europese specificaties.
Indien de Europese Commissie begin januari de Europese specificaties vaststelt,
zal het van de sector een forse inspanning vragen om voor 1 januari 2009
alle vervoermiddelen uit te rusten met een systeem dat aan die specificaties
voldoet. Met name het ontwikkelen van het systeem zal enige tijd gaan duren.
Het voor deze datum alle vervoermiddelen op vrijwillige basis laten uitrusten
van een navigatiesysteem zal dan ook uit praktisch oogpunt vrijwel onmogelijk
zijn.
Ik zal de Europese Commissie blijven verzoeken om zo snel mogelijk de
definitieve specificaties vast te stellen. Ik heb de sector verzocht om na
vaststelling alles op alles te zetten om zo snel mogelijk zorg te dragen dat
alle wegvervoermiddelen uitgerust zijn met het gevraagde navigatiesysteem,
met dien verstande dat deze per 1 januari 2009 moeten zijn uitgerust
met een navigatiesysteem.
Daarnaast heb ik tijdens dit overleg met de sector besloten de (on)mogelijkheden
van een nationale database nader in ogenschouw te willen nemen. Hiervoor zal
ik een werkgroep gaan instellen waarbij nadrukkelijk gebruik zal worden gemaakt
van de ervaringen die zijn opgedaan op het terrein van visserij en mest. De
werkgroep komt voor 1 mei 2008 met haar advies.
De minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
G. Verburg