Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 augustus 2013
In de procedurevergadering van de vaste commissie voor Economische Zaken van 2 juli
2013 is gesproken over het voornemen dat de Nederlandse Voedsel- Warenautoriteit (NVWA)
samen met de Vion varkensslachterij te Apeldoorn een proef gaat verrichten naar het
anders inrichten van controle van welzijnscomponenten voor de slacht. De commissie
heeft mij gevraagd om een kabinetsreactie op dit voornemen en tevens om een reactie
inzake het aantal fracturen bij dieren voor, tijdens en na het transport. Met deze
brief voldoe ik aan dat verzoek. Tot mijn spijt is het niet gelukt deze binnen de
gevraagde termijn te beantwoorden.
Pilot Continuous Control Monitoring Dierenwelzijn en Diergezondheid
In het kader van het programma Vermindering Regeldruk Vleesketen (VRV) wordt op het
gebied van dierenwelzijn en diergezondheid op dit moment een pilot ingericht met gebruikmaking
van toezicht op basis van Continuous Control Monitoring (CCMT). Deze pilot is in juli
gestart in de Vion varkensslachterij te Apeldoorn en heeft betrekking op het gedeelte
voorafgaand aan de slacht (ante mortem). Voor de welzijnscomponenten vanaf het primaire
bedrijf tot en met het lossen op de slachterij zijn tussen de NVWA en Vion normen
vastgesteld. Het bedrijfsleven (in deze Vion) voert daarbij continue waarnemingen
en metingen in de keten uit om zo te sturen op de aanvoer van gezonde dieren, met
zo min mogelijke afwijkingen en volgens de wettelijke bepalingen vervoerd.
Via digitale data-uitwisseling is het voor de NVWA ter plaatse continu mogelijk deze
informatie te raadplegen. Tevens wordt de ante mortem keuring anders ingericht, waardoor
deze door de NVWA in de stal kan worden uitgevoerd. In overeenstemming met de wettelijke
bepaling worden alle varkens alvorens zij het verdere slachtproces ingaan door de
officiële dierenarts beoordeeld. Omdat deze beoordeling op stal op vaste contactmomenten
plaatsvindt en niet zoals nu continu bij het lossen, kan het aantal uren toezicht
verminderen.
Indien uit de evaluatie aan het eind van de pilot blijkt dat deze nieuwe vorm van
toezicht bevredigende resultaten oplevert, zal bekeken worden of invoering op andere
slachterijen mogelijk is.
Fracturen
De NVWA houdt toezicht op slachterijen en controleert op bedrijfsniveau door middel
van audits en systeeminspecties of slachterijen voldoen aan hun wettelijke verplichtingen.
Daarnaast houdt de NVWA toezicht op dierenwelzijn tijdens transport en op boerderijen.
Slachterijen zijn verplicht om fracturen te registreren. Het merendeel van deze fracturen
ontstaat tijdens of direct na transport naar het slachthuis. Er is geen landelijke
database van aantallen fracturen in de diverse stadia (voor, tijdens en na) van transporten.
Gebaseerd op gegevens van enkele grote slachterijen kan redelijkerwijs aangegeven
worden dat het aantal fracturen tijdens of direct na transport bij varkens 0,05% van
de aangevoerde dieren betreft. Indien dieren voor transport een fractuur hebben opgelopen,
worden ze als niet-transportwaardig beschouwd en is het niet toegestaan deze dieren
te vervoeren.
De Staatssecretaris van Economische Zaken, S.A.M. Dijksma