28 286 Dierenwelzijn

Nr. 647 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 augustus 2013

In de procedurevergadering van de vaste commissie voor Economische Zaken van 2 juli 2013 is gesproken over het voornemen dat de Nederlandse Voedsel- Warenautoriteit (NVWA) samen met de Vion varkensslachterij te Apeldoorn een proef gaat verrichten naar het anders inrichten van controle van welzijnscomponenten voor de slacht. De commissie heeft mij gevraagd om een kabinetsreactie op dit voornemen en tevens om een reactie inzake het aantal fracturen bij dieren voor, tijdens en na het transport. Met deze brief voldoe ik aan dat verzoek. Tot mijn spijt is het niet gelukt deze binnen de gevraagde termijn te beantwoorden.

Pilot Continuous Control Monitoring Dierenwelzijn en Diergezondheid

In het kader van het programma Vermindering Regeldruk Vleesketen (VRV) wordt op het gebied van dierenwelzijn en diergezondheid op dit moment een pilot ingericht met gebruikmaking van toezicht op basis van Continuous Control Monitoring (CCMT). Deze pilot is in juli gestart in de Vion varkensslachterij te Apeldoorn en heeft betrekking op het gedeelte voorafgaand aan de slacht (ante mortem). Voor de welzijnscomponenten vanaf het primaire bedrijf tot en met het lossen op de slachterij zijn tussen de NVWA en Vion normen vastgesteld. Het bedrijfsleven (in deze Vion) voert daarbij continue waarnemingen en metingen in de keten uit om zo te sturen op de aanvoer van gezonde dieren, met zo min mogelijke afwijkingen en volgens de wettelijke bepalingen vervoerd.

Via digitale data-uitwisseling is het voor de NVWA ter plaatse continu mogelijk deze informatie te raadplegen. Tevens wordt de ante mortem keuring anders ingericht, waardoor deze door de NVWA in de stal kan worden uitgevoerd. In overeenstemming met de wettelijke bepaling worden alle varkens alvorens zij het verdere slachtproces ingaan door de officiële dierenarts beoordeeld. Omdat deze beoordeling op stal op vaste contactmomenten plaatsvindt en niet zoals nu continu bij het lossen, kan het aantal uren toezicht verminderen.

Indien uit de evaluatie aan het eind van de pilot blijkt dat deze nieuwe vorm van toezicht bevredigende resultaten oplevert, zal bekeken worden of invoering op andere slachterijen mogelijk is.

Fracturen

De NVWA houdt toezicht op slachterijen en controleert op bedrijfsniveau door middel van audits en systeeminspecties of slachterijen voldoen aan hun wettelijke verplichtingen. Daarnaast houdt de NVWA toezicht op dierenwelzijn tijdens transport en op boerderijen.

Slachterijen zijn verplicht om fracturen te registreren. Het merendeel van deze fracturen ontstaat tijdens of direct na transport naar het slachthuis. Er is geen landelijke database van aantallen fracturen in de diverse stadia (voor, tijdens en na) van transporten. Gebaseerd op gegevens van enkele grote slachterijen kan redelijkerwijs aangegeven worden dat het aantal fracturen tijdens of direct na transport bij varkens 0,05% van de aangevoerde dieren betreft. Indien dieren voor transport een fractuur hebben opgelopen, worden ze als niet-transportwaardig beschouwd en is het niet toegestaan deze dieren te vervoeren.

De Staatssecretaris van Economische Zaken, S.A.M. Dijksma

Naar boven