28 192
Drugssmokkel Schiphol

nr. 13
BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 juni 2002

Hierbij bied ik u aan de derde voortgangsrapportage over de implementatie van het Plan van aanpak drugssmokkel Schiphol (TK, 2001 – 2002, 28 192, nr. 1). In deze derde voortgangsrapportage geef ik u een overzicht van de vorderingen die tot op heden zijn gemaakt sinds met de implementatie van de maatregelen uit het Plan van aanpak in januari 2002 is aangevangen.

Actuele situatie

Vanaf januari 2002 tot en met mei 2002 zijn ruim 900 drugskoeriers op Schiphol aangehouden. Dankzij het snel beschikbaar komen van capaciteit in de noodvoorzieningen en in het reguliere gevangeniswezen, zijn zij allen ingesloten. Nagenoeg alle drugskoeriers die in de maanden december 2001, januari 2002 en februari 2002 zijn aangehouden, zijn inmiddels door de geleverde extra inspanningen van het openbaar ministerie en de zittende magistratuur veroordeeld. De opgelegde straffen lopen uiteen van 3 maanden tot 5 jaar.

Tegelijkertijd moet worden geconstateerd dat, in weerwil van de tot nu toe getroffen maatregelen, het aantal drugskoeriers dat via Schiphol ons land binnenkomt, nog steeds onaanvaardbaar groot is. Het gaat om een hardnekkig probleem. Het is daarom van groot belang de maatregelen uit het Plan van aanpak onverkort en systematisch uit te voeren, en waar nodig en mogelijk te intensiveren. Belangrijke componenten daarbij zijn de pre flight en verscherpte controles op de luchthavens van het Koninkrijk, het verrichten van opsporingsonderzoeken naar de organisaties achter de drugssmokkel en het bewerkstelligen van samenwerking in internationaal verband.

1. Maatregelen ter voorkoming van drugstransporten naar Nederland

Nederlandse Antillen

Op 4 februari 2002 hebben mijn – toenmalige – ambtgenoot van de Nederlandse Antillen en ik een protocol getekend inzake de aanpak van de drugskoeriers. Dit protocol heb ik u bij brief van 11 februari 2002 toegezonden (kenmerk: 5148881/DISAD/02). Ter uitvoering van een onderdeel van dit protocol is door het landelijk parket van het openbaar ministerie een voorziening getroffen (Stuurgroep Twinnen) die de samenwerking en de eventuele rechtshulpverzoeken in het kader van het zogenaamde Twinproject coördineert. Een officier van justitie van het landelijk parket is daarbij aangewezen als nationaal contactpersoon voor de Nederlandse Antillen. In het Twinproject, dat er toe dient om in gezamenlijkheid criminele organisaties aan te pakken die zich bezighouden met drugstransporten tussen de Nederlandse Antillen en Nederland, hebben verschillende korpsen onderzoeksprojecten ingebracht die een link hebben met de Nederlandse Antillen. Deze samenwerking heeft onlangs geleid tot aanhoudingen in zowel Nederland als op de Nederlandse Antillen. Bij een aantal andere projecten wordt thans operationele samenwerking gezocht met het Korps Politie van de Nederlandse Antillen.

Ten behoeve van de afgesproken verscherpte controles op de luchthaven Hato op Curaçao, is inmiddels voorzien in de levering van bagagescans. Eén scan, voor de binnenkomende vluchten, is inmiddels geïnstalleerd op de luchthaven, terwijl ook een scan voor poststukken operationeel is. Voor de scan voor uitgaande vluchten moeten op de luchthaven nog de nodige voorzieningen worden aangebracht om de scan te kunnen installeren. Vanwege door de Antilliaanse autoriteiten veronderstelde mogelijke gezondheidsrisico's die zich zouden kunnen voordoen bij het gebruik van de scans, hebben de autoriteiten van de Nederlandse Antillen verzocht om stralingsmeters. Deze zullen begin deze maand door Nederland aan de Nederlandse Antillen worden geleverd. Dezelfde kofferscans zijn eveneens geleverd aan Bonaire en Sint Maarten. Op beide eilanden worden thans de nodige voorzieningen getroffen om tot installatie van de scans over te kunnen gaan. Daarnaast is de douane van de Nederlandse Antillen uitgerust met extra benodigde kantoorapparatuur, zoals laptops en printers, en zogenaamde «narcokits» om op snelle wijze vast te kunnen stellen of de stof die een verdachte bij zich heeft drugs betreffen. Tot slot zal het openbaar ministerie op de Nederlandse Antillen binnenkort worden versterkt met een ervaren parketsecretaris.

Om de voortgang bij de uitvoering van het protocol en de gezamenlijke aanpak van de drugssmokkel ook onder de nieuwe regering van de Nederlandse Antillen gestand te doen, heb ik de onlangs aangetreden nieuwe minister van Justitie van de Nederlandse Antillen, minister Vieira Ribeiro uitgenodigd om op korte termijn in overleg te treden. In dit overleg kan worden bezien welke elementen uit het protocol, op basis van ervaringen tot nu toe, effectief zijn gebleken, en of er maatregelen zijn die daaraan zouden moeten worden toegevoegd.

Aruba

Ook Aruba beschikt op de luchthaven Reina Beatrix inmiddels over de benodigde kofferscans en over de «narcokits». De bagagescan voor inkomende vluchten is sinds 24 mei jl. in gebruik. Meteen daarna werd door de Arubaanse autoriteiten een uit Nederland afkomstige koffer onderschept met een grote voorraad XTC-pillen. De verdachte is aangehouden. Het openbaar ministerie is door mij ter zake om informatie verzocht, in het licht van de activiteiten van het op Schiphol opererende XTC-team.

De opleiding van speurhonden en hun Arubaanse begeleiders loopt op schema. De honden en begeleiders kunnen in december dit jaar op Aruba operationeel zijn. Daarnaast zal aan het landslaboratorium apparatuur worden geleverd om eenduidig de soort drugs te kunnen identificeren.

Harmonisatie van het visumbeleid

In de Rijksministerraad van 30 november 2001 is in het kader van de terrorismebestrijding besloten om te komen tot harmonisatie van visumplichtige nationaliteiten. Naar alle waarschijnlijkheid zullen de voor deze harmonisatie noodzakelijke landsbesluiten van de Nederlandse Antillen en Aruba met ingang van 1 juli 2002 in werking treden.

2. Uitbreiding Schipholteam, douane, openbaar ministerie en zittende magistratuur

Uitbreiding Schipholteam

Het Schipholteam is, zoals ook reeds aangegeven in de tweede voortgangsrapportage, uitgebreid met 30 medewerkers. Hierdoor is het onder meer mogelijk geweest uitvoering te geven aan de pre flight controles op de vluchten van de KLM vanaf Nederland naar Curaçao, terwijl daarnaast in toenemende mate intensivering van de gerichte controles en de gebruikelijke controles op binnenkomende risicovluchten doorgang konden vinden.

Uitbreiding douane

De douane op de luchthaven Schiphol wordt met 21 fte uitgebreid. De werving hiervan, die onderdeel uitmaakt van de doorlopende werving van douanepersoneel op de luchthaven Schiphol, is in volle gang.

Uitbreiding openbaar ministerie

Het arrondissementsparket te Haarlem wordt uitgebreid met 9 officieren van justitie en 36 fte aan ondersteunend personeel. Een gedeelte van deze uitbreiding is reeds geworven en zal in juli 2002 instromen. De resterende vacatures zullen in september ingevuld worden. Daartoe is een wervingscampagne gestart. Tot dat moment wordt door officieren van justitie van andere arrondissementen ondersteuning verleend om de grote stroom aan strafzaken tegen drugskoeriers af te kunnen doen. In september zal eveneens de tijdelijke nevenvestiging van het parket Haarlem op Schiphol in gebruik worden genomen.

Uitbreiding zittende magistratuur

Per 1 januari 2003 wordt de strafsector van de rechtbank Haarlem uitgebreid met 5 rechters. In het verlengde hiervan is een wervingscampagne in voorbereiding, die mede is gericht op meer ervaren rechters. Het zwaartepunt van deze werving zal in de maand september van dit jaar liggen. De uitbreiding van het ondersteunend personeel vindt reeds plaats. Op grote schaal zijn nieuwe gerechtssecretarissen aangetrokken. Naar verwachting zal het ondersteunend personeel per 1 december 2002 op sterkte zijn.

In de tweede voortgangsrapportage heb ik melding gemaakt van een inventarisatieronde, die bij de overige rechtbanken heeft plaatsgevonden met het verzoek zaken van de rechtbank Haarlem over te nemen. Op één na, hebben alle rechtbanken gehoor gegeven aan deze oproep. Zij nemen dit jaar in totaal 50 zittingen (ongeveer 500 zaken) van de meervoudige kamer over, waarvan de meeste in het laatste kwartaal van dit jaar worden afgedaan. Samen met de 300 extra zaken die de rechtbank Haarlem dit jaar afdoet, worden in dit jaar in totaal circa 800 extra zaken door de meervoudige kamer afgedaan. Tot slot worden in het jaar 2003 door zowel de rechtbank Utrecht als de rechtbank Alkmaar 150 zaken van de meervoudige kamer van de rechtbank Haarlem afgedaan.

Met ingang van 1 september a.s. beschikt het gerechtshof Amsterdam over een nieuwe strafkamer, die de strafzaken tegen drugskoeriers in hoger beroep gaat afdoen. Deze strafkamer bestaat uit 3 raadsheren en 6 fte aan ondersteunend personeel. Het streven van het hof is er voorts op gericht om eind 2002 nog een nieuwe strafkamer operationeel te hebben. De werving voor deze strafkamer vindt thans plaats. Naar verwachting is het gerechtshof Amsterdam met het treffen van deze maatregelen in staat de extra zaken tegen drugskoeriers af te kunnen doen.

Door de grote toename van het aantal strafzaken in het arrondissement Haarlem zijn tot slot met het regionale politiekorps Kennemerland afspraken gemaakt over het inhuren van extra medewerkers ten behoeve van het uitvoeren van de parketpolitietaak.

3. Intensivering van de controle en opsporing

In mijn brief van 26 maart 2002 (TK 2001–2002, 28 192, nr. 9) heb ik aangegeven een extra aantal maatregelen te gaan uitvoeren, die onderdeel uitmaken van de strategie die er uit bestaat dat de intensiteit van controle en opsporing wordt vergroot tot dat sprake is van een adequaat handhavingsniveau. De eerste maatregel betrof het – door middel van een proefproject – uitvoeren van pre flight controles op vluchten van en naar de Nederlandse Antillen en Aruba. De tweede betrof het uitvoeren van gerichte en intensieve controles op nader te bepalen binnenkomende vluchten en als laatste het aanpakken van criminele organisaties in Nederland en het onderscheppen van financiële geldstromen.

Pre flight controles en gerichte en intensieve controles op binnenkomende vluchten

Op 15 april 2002 is begonnen met het uitvoeren van pre flight controles op vluchten naar Curaçao van in eerste instantie de KLM. Tot en met 31 mei hebben deze controles geresulteerd in 290 negatieve reisadviezen en 288 zogenaamde «no shows» bovenop het normale gemiddelde van 474. Als bijkomend effect is een lichte tendens geconstateerd dat meerdere drugskoeriers niet meer via Schiphol naar Curaçao reizen, maar via andere bestemmingen, voornamelijk gelegen in Zuid-Amerika. Daarnaast is er ook sprake van een stijging van potentiële drugskoeriers die afkomstig zijn van en woonachtig op de Nederlandse Antillen. Deze kunnen op basis van de huidige wet- en regelgeving niet verboden worden binnen het Koninkrijk te reizen. Naast deze pre flight controles is door het Schipholteam overgegaan tot het uitvoeren van extra verscherpte en gerichte controles op binnenkomende vluchten vanuit «risicolanden», waaronder Suriname. Bij deze controles zijn eveneens drugskoeriers aangehouden.

Op Curaçao vinden eveneens pre flight controles plaats met betrekking tot vluchten van de KLM naar Nederland. Op Curaçao worden bijna alle vluchten van de KLM gecontroleerd. Deze controles zijn eveneens effectief gebleken en hebben geresulteerd in 404 negatieve reisadviezen en 1533 «no shows» bovenop het normale gemiddelde van 689. Vanaf Curaçao voert ook DCA vluchten uit op Nederland. Het is zeker niet ondenkbaar dat geweigerde passagiers op de vluchten van de KLM trachten op vluchten van DCA alsnog Nederland binnen te reizen. De minister van Justitie van de Nederlandse Antillen heeft weliswaar met DCA afspraken gemaakt over het uitvoeren van pre flight controles op vluchten naar Nederland, doch de effectiviteit van deze afspraken laat echter te wensen over. Bij verscherpte controles op binnenkomende vluchten van DCA is nog steeds een aanzienlijk hoog aantal drugskoeriers aangehouden. Ik heb hierover enkele malen gesproken met mijn – voormalige – collega van Justitie. Indien moet worden geconstateerd dat in deze situatie geen verandering komt, heeft het College van Procureurs-Generaal mij laten weten over te zullen gaan tot strafrechtelijk optreden jegens DCA. Hiertoe is inmiddels door het openbaar ministerie te Haarlem een plan van aanpak opgesteld.

Tot slot heeft op de Nederlandse Antillen in kort geding een civiele procedure gediend inzake de rechtmatigheid van de pre flight controles op de luchthaven Hato te Curaçao. Het Gerecht heeft in deze procedure beslist dat het Land (lees: de Nederlandse Antillen) verplicht is maatregelen te treffen ter bestrijding van de drugssmokkel via het luchtvaartverkeer. De in dit kader gemaakte afspraken met de KLM inzake de pre flight controles acht het Gerecht in beginsel rechtmatig. Voorts is het Gerecht van oordeel dat de KLM gerechtigd is passagiers ten aanzien van wie door politie- en douanepersoneel een negatief reisadvies is afgegeven op grond van een ernstige verdenking dat zij bolletjeslikkers zijn, te weigeren. Het Gerecht is de mening toegedaan dat deze omstandigheid valt onder de weigeringgronden van artikel 8 van de vervoersvoorwaarden van de KLM, waarbij het Gerecht opmerkt dat de KLM bij een negatief reisadvies daaraan met onmiddellijke ingang consequenties mag (en wellicht moet) verbinden.

Aanpak van criminele organisaties

Door het College van Procureurs-Generaal is een stuurgroep in het leven geroepen, onder voorzitterschap van een procureur-generaal, die moet zorgdragen voor de coördinatie van alle opsporings- en vervolgingsinitiatieven die door korpsen, kernteams en parketten worden genomen ten behoeve van de aanpak van criminele organisaties achter de drugssmokkel. Naast de projecten in het kader van het Twinproject, wordt thans onder het gezag van de hoofdofficier van justitie te Haarlem door verschillende kernteams, de Koninklijke marechaussee Schiphol en het regionale politiekorps Kennemerland samengewerkt om, naast een criminaliteitsbeeldanalyse, concrete opsporingsonderzoeken uit te voeren.

Het effect van het aanpakken van criminele organisaties, die zorgdragen voor de distributie van de drugs naar Nederland moet, in combinatie met de overige maatregelen, uiteraard zijn dat de smokkel via Schiphol afneemt. Onderdeel van deze opsporingsstrategie is de verstoring van de distributielijnen. Dit kan onder meer worden bereikt door de aanpak van bezorgadressen. In mijn brief van 26 maart 2002 heb ik aangegeven dat een van de opsporingsmethoden die in dit kader zal worden gebruikt het volgen van personen is, waarvan het vermoeden of de wetenschap bestaat dat zij drugs in hun lichaam of bagage vervoeren, vanaf Schiphol naar het bezorgadres. Het wettelijk kader ter zake heb ik in meergenoemde brief uiteengezet. Op 28 maart 2002, tijdens het mondeling overleg met uw Kamer over de brief, is mij verzocht aan te geven of, indien tot het volgen van bedoelde personen wordt overgegaan, voor elk individueel geval de gehele daarvoor geldende procedure moet worden doorlopen. Laat ik vooropstellen dat de door mij bedoelde opsporingsmethoden alleen maar kunnen worden toegepast in het belang van een opsporingsonderzoek. Met andere woorden: er zal pas sprake kunnen zijn van zogenaamde uitgestelde inbeslagneming en doorlaten indien dat in het belang is van een lopend opsporingsonderzoek. In beide gevallen is derhalve op voorhand bekend of er al dan niet personen gevolgd moeten worden. Als de opsporingsinspanningen er op zijn gericht de drugs later in beslag te nemen, zal de zaaksofficier hiertoe in elk individueel geval toestemming moeten verlenen. In elk concreet geval waarin er sprake is van het doorlaten van drugs is altijd vooraf de toestemming van het College van Procureurs-Generaal en de minister van Justitie noodzakelijk. In voorkomende gevallen bestaat hierbij eveneens de mogelijkheid om binnen een bepaalde periode en passend binnen het kader van het lopende opsporingsonderzoek drugs door te laten. Voor het binnen een bepaalde periode doorlaten van drugs is uiteraard eveneens vooraf toestemming nodig van het College van Procureurs-Generaal en de minister van Justitie.

In het eerder genoemde overleg op 28 maart 2002 kwam ook het Coketaxi-arrest van het Hof Den Bosch ter sprake. In die zaak speelde het onderscheid tussen enerzijds het vermoeden van de aanwezigheid van (bijvoorbeeld) drugs en anderzijds het weten daarvan in relatie tot de verplichting om tot inbeslagneming van de drugs over te gaan. Het Hof overwoog terzake dat de verplichting tot inbeslagneming bestaat op het moment dat opsporingsambtenaren volledige zekerheid hebben dat er sprake is van de in artikel 126ff genoemde voorwerpen. Ik kondigde aan dat ik de Tweede Kamer direct nadat de Hoge Raad zich over deze zaak zou hebben uitsproken, zou informeren over de mogelijke consequenties daarvan. Inmiddels is duidelijk dat de Hoge Raad de uitspraak in deze zaak heeft aangehouden tot 2 juli 2002.

In het begin van deze voortgangsrapportage heb ik al melding gemaakt van de immer aanhoudende grote stroom van drugskoeriers naar Nederland. Gebleken de effectiviteit van de pre flight controles en van de gerichte en verscherpte controles op de luchthaven Schiphol worden deze dan ook voortgezet. Eventuele neveneffecten van deze maatregelen zullen nauwlettend worden gevolgd om daartegen tijdig op te kunnen treden. Voorts verwacht ik dat de extra inspanningen die thans worden gepleegd in het kader van de opsporing hun vruchten gaan afwerpen. Hopelijk kan u daarover in een volgende voortgangsrapportage nader worden gerapporteerd. Een en ander neemt evenwel niet weg, dat ik bezie of nog aanvullende maatregelen getroffen kunnen worden om de smokkel via Schiphol te doen afnemen. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de mogelijkheden die de Vreemdelingenwet op dit punt zou kunnen bieden. Ook laat ik nagaan of er belemmeringen kunnen worden opgeworpen ten aanzien van reismogelijkheden binnen het Koninkrijk van recidiverende drugssmokkelaars met de Nederlandse nationaliteit.

Controle-apparatuur

In de tweede voortgangsrapportage heb ik u bericht dat het Nederlands Forensisch Instituut is belast met de uitvoering en coördinatie van systematisch onderzoek naar de beschikbaarheid c.q. ontwikkeling van scanapparatuur voor personen, die binnen het juridisch kader op vliegvelden kan worden ingezet. Naar huidig inzicht is het op dit moment niet mogelijk, op grond van juridische, ethische en praktische bezwaren, apparatuur op vliegvelden te plaatsen waar iedereen, ongeacht de vraag of er sprake is van een verdenking, aan kan worden blootgesteld. De aandacht richt zich momenteel op apparatuur, die kan worden gebruikt om een bestaande verdenking te kunnen staven. Hantering hiervan in bijvoorbeeld een combinatie met pre flight controles is een optie die nader wordt verkend.

4. Celcapaciteit

Op 29 april 2002 is een aanvang gemaakt met de bouw van in totaal 106 politiecellen op Schiphol-Oost. De celcapaciteit zal deze zomer in gebruik kunnen worden genomen door de Koninklijke Marechaussee ter uitvoering van de politietaak op Schiphol.

Het merendeel van de aangehouden verdachten en veroordeelden wordt gedetineerd in ruimten, die zijn aangewezen als bijzondere noodvoorziening. Zoals bekend gaat het om voorzieningen in Amsterdam en Roermond. Bolletjesslikkers worden voor medische behandeling gedetineerd in Bloemendaal. Onlangs is een aanvang gemaakt met het plaatsen van verdachten en veroordeelden in het Kamp van Zeist. In gestaag tempo komt hier de komende maanden meer capaciteit beschikbaar. Om overgangsproblemen te voorkomen is besloten de voorzieningen in Amsterdam en Roermond, die op termijn een andere bestemming hebben, langer beschikbaar te houden voor de opsluiting van drugssmokkelaars dan was voorzien. Met het gemeentebestuur van Bloemendaal is overleg gaande over de ingebruikneming van een tweede locatie.

Het voornemen om 600 extra cellen reguliere capaciteit te realiseren in maart 2003, zoals opgenomen in het Plan van aanpak, betekent reeds een enorme inspanning voor het gevangeniswezen. Niettemin zal het uiterste worden gedaan, om tegen de achtergrond van de aanhoudende druk op de capaciteit, zowel in het reguliere gevangeniswezen als met betrekking tot de bijzondere noodvoorzieningen, om de reguliere capaciteit uit te breiden. Eind 2003 zullen er als gevolg van deze extra inspanning in totaal 1000 nieuwe cellen zijn bijgekomen.

In de tweede voortgangsrapportage heb ik u deelgenoot gemaakt van mijn zorg, dat het tempo waarin er zal worden geslaagd nieuwe capaciteit te creëren zich niet zou verdragen met de aanwas van drugskoeriers die worden aangehouden. Deze zorg is nog onverminderd aanwezig. Omdat ik niet wil tornen aan het uitgangspunt dat de controles op Schiphol onverminderd moeten worden gecontinueerd en dat van heenzendingen door het Openbaar ministerie geen sprake zal kunnen zijn, heb ik onder deze omstandigheden ingestemd met het voorstel van het College van procureurs-generaal om in bepaalde gevallen en onder strikt geformuleerde voorwaarden bij de rechter schorsing van de voorlopige hechtenis van drugskoeriers te vorderen. Bij schrijven van 26 april 2002 heeft de vaste commissie voor Justitie uit de Tweede Kamer mij verzocht ter zake geen onomkeerbare stappen te nemen, totdat hierover met de Kamer van gedachten is gewisseld. Deze gedachtewisseling heeft tot op heden niet plaats gehad. Aangezien de druk op de celcapaciteit eerder toe- dan afneemt, is duidelijkheid op korte termijn urgent. Ik benadruk dan ook het belang van een spoedig overleg met Uw Kamer hierover.

In de tweede voortgangsrapportage plan van aanpak drugssmokkel Schiphol (Tweede Kamer 2001–2002, 28 192, nr. 12) heb ik u bericht het WODC verzocht te hebben een evaluatiestudie uit te voeren naar de behandelregimes en werkwijzen in de bijzondere noodvoorzieningen, die afwijkend zijn van het reguliere gevangeniswezen. Eerder, op 7 februari 2002, heb ik aangekondigd het aspect van samenplaatsen van gedetineerden evenals de inschakeling van particuliere bewakers nauwgezet te zullen volgen (Tweede Kamer 2001–2002, 28 201 en 28 202, nr. 20). Begin juni is aan een extern onderzoeksbureau de opdracht verstrekt deze evaluatie uit te voeren. Van deze evaluatie maken de laatste twee genoemde aspecten onderdeel uit. De eerste resultaten van deze studie verwacht ik in september dit jaar en de definitieve afronding in december.

5. Maatregelen op het terrein van de wetgeving

Op 8 maart 2002 is de Tijdelijke wet noodcapaciteit drugskoeriers (Stb. 2002, nr. 124) inwerking getreden. De geldigheidsduur van deze wet is 1 jaar. Op dit moment is niet te voorzien of ook na 8 maart 2003 voor de opvang van drugskoeriers nog noodcapaciteit noodzakelijk is. Momenteel wordt onderzocht welke wettelijke maatregelen nodig zijn om ook na genoemde datum in voldoende celcapaciteit te kunnen blijven voorzien. Op 4 juni jl. heeft de vaste commissie voor Justitie van de Eerste Kamer der Staten-Generaal een nader voorlopig verslag vastgesteld inzake het wetsvoorstel Verruiming bevoegdheden enkelvoudige kamers (TK 2001–2002, 28 215). Dit wetsvoorstel moet er toe leiden dat de meervoudige kamer van de rechtbanken wordt ontlast, doordat het openbaar ministerie meer zaken bij de politierechter kan gaan aanbrengen. Op 7 juni jl. heb ik mijn nadere memorie van antwoord aan de Voorzitter van de Eerste Kamer toegezonden. De behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer is gepland op 25 juni a.s.

6. Maatregelen in internationaal verband

In het plan van aanpak drugssmokkel Schiphol is reeds geconstateerd dat de problematiek van de drugskoeriers niet is te isoleren tot alleen een Nederlands probleem. Ook de thans beschikbare informatie laat duidelijk zien dat meerdere landen direct dan wel indirect hiermee te maken hebben. In de maanden april en mei is dan ook doorgegaan met het bespreken en bespreekbaar maken van de drugssmokkel via luchthavens in Europese gremia. Dit heeft ertoe geleid dat ambtelijke bilaterale contacten zijn gelegd met het Verenigd Koninkrijk, dat eenzelfde problematiek heeft vanuit Jamaica, en Spanje en dat overleg over samenwerking, informatie-uitwisseling en uitwisseling van «best practices» tot stand komt. Europol wordt hierbij eveneens betrokken. Ook het initiatief van Nederland om in het najaar een expertmeeting te organiseren, is door een aantal lidstaten ondersteund.

Tot slot is ook overleg gaande met Suriname om te komen tot samenwerking bij de bestrijding van drugssmokkel vanuit Suriname naar Nederland.

De Minister van Justitie,

A. H. Korthals

Naar boven