28 141
Agrologistiek

nr. 4
BRIEF VAN DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUURBEHEER EN VISSERIJ

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 7 augustus 2002

Middels deze brief informeer ik u over de regeling betreffende het handhaven van het transportgewicht van voertuigen die levend vee exporten.

Per 1 april 2002 is in Nederland de zogenaamde 40 ton regel van kracht. Dit betekent dat alle diertransporten die bestemd zijn voor export vanuit Nederland naar lidstaten of derde landen niet zwaarder mogen zijn dan 40 ton met een marge van 10% (totaal 44 ton) voor water, brandstof en dergelijke.

Dit besluit is enigszins aangescherpt. Voorheen werd bij vrachtwagens, die rechtstreeks exporteerden vanaf de boerderij, slechts een schatting gedaan van het totale gewicht. Sinds kort worden alle vrachtwagens gewogen, voordat ze mogen vertrekken. Alleen de vrachtwagens met een totaalgewicht van 44 ton of minder worden voorzien van een certificaat. Dit gebeurt door een bevoegd dierenarts.

Om te voorkomen dat er vrachtwagens de grens passeren die meer dan 44 ton wegen, zal de Algemene Inspectiedienst (AID) extra controles uitvoeren bij grensovergangen.

Wanneer bij een wegcontrole blijkt dat de vrachtwagen meer weegt dan 44 ton, wordt het certificaat ingetrokken en zal eerst de oorzaak van het overgewicht nader worden onderzocht. Bij constatering van een overtreding van de Regeling varkensleveringen zal worden aangesloten bij het bestaande sanctioneringregime. Dat betekent dat er een last onder dwangsom wordt opgelegd of, wanneer er sprake is van grote veterinaire risico's, dat er bestuursdwang wordt toegepast. Bij het constateren van andere overtredingen zal voor de sanctionering hiervan worden aangesloten bij het desbetreffende sanctioneringregime.

Ik verwacht dat met deze maatregelen het aantal klachten uit andere lidstaten over Nederlandse diertransporten aanzienlijk zal verminderen.

De Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij,

C. P. Veerman

Naar boven