nr. 26
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 december 2007
Tijdens een Algemeen Overleg met de Vaste Kamercommissie van Financiën
op 1 November jl. (Kamerstuk 28 122, nr. 25) zijn er vragen gesteld over
de effectiviteit van de Financiële Bijsluiter (hierna FB). Ik heb uw
Kamer toegezegd dat de effectiviteit van de Financiële Bijsluiter volgend
jaar onderzocht wordt en dat uw Kamer hierover nadere informatie ontvangt.
De FB is geïntroduceerd op 1 juli 2002 met de inwerktreding
van het Besluit financiële bijsluiter en de Nadere regeling financiële
bijsluiter. De aanleiding voor de introductie van de FB is de idee dat de
eigen verantwoordelijkheid van consumenten in een steeds dynamischer financieel
speelveld zijn basis vindt in adequate informatieverstrekking.
In de FB wordt een omschrijving gegeven van de belangrijkste kenmerken
van het betreffende product met als doel de (potentiële) afnemer informatie
te verschaffen over productkenmerken, waaronder de financiële risico’s,
het rendement en de kosten van het betreffende product. De FB dient in de
eerste plaats de afnemer in staat te stellen zich een beeld te vormen van
datgene wat hij voornemens is aan te schaffen. Welke verplichtingen hij daarbij
op zich neemt en wat hij daarvoor terug krijgt. In de tweede plaats moet de
informatie in de FB hem de mogelijkheid bieden om complexe financiële
producten onderling met elkaar te vergelijken, ook wanneer het verschillende
soorten producten betreft.
Zoals bij introductie is toegezegd is de FB in het voorjaar van 2004 door
de AFM geëvalueerd. Naar aanleiding van dit onderzoek is de FB aangepast
qua vorm en inhoud (zie bijlage I). Er is onder andere een risico-indicator
toegevoegd en de FB is korter en bevat meer grafische elementen. Uit onderzoek
blijkt dat de vernieuwde FB voor consumenten begrijpelijk is.
In 2008 wordt de effectiviteit van de vernieuwde FB vastgesteld in een
consumentenonderzoek. Het onderzoek zal zich richten op houding en gedrag
van consumenten aangaande de vernieuwde FB. Het onderzoek zal o.a. ingaan
op:
– de bekendheid van de vernieuwde FB;
– het profiel van afnemers van complexe financiële producten;
– het gebruik van de vernieuwde FB als informatiebron;
– de mate waarin de vernieuwde FB het product duidelijk maakt;
– het vergelijken van vernieuwde FB’s;
– de invloed en rol van de vernieuwde FB in het oriëntatieproces;
– de invloed en rol van de vernieuwde FB op de aankoopbeslissing.
Getracht wordt om de opzet van het onderzoek zoveel mogelijk aan te laten
sluiten bij het consumentengedeelte van de evaluatie in 2004. Het onderzoek,
dat in samenwerking met de AFM zal worden uitgevoerd, vindt naar verwachting
plaats in de tweede helft van 2008.
De minister van Financiën,
W. J. Bos