28 096
Samenvoeging van de gemeenten Oss en Ravenstein

nr. 5
NOTA NAAR AANLEIDING VAN HET VERSLAG

Ontvangen 13 maart 2002

1. Inleiding

Het verheugt mij dat de leden van de fracties van VVD en CDA met belangstelling hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel tot samenvoeging van de gemeenten Oss en Ravenstein. Gaarne ga ik in deze nota nader in op de door de leden naar voren gebrachte vragen en opmerkingen.

De leden van de VVD-fractie zijn tevreden dat het voornemen om tot samenvoeging te komen op vrijwilligheid berust. De leden van de VVD-fractie vroegen zich echter wel af waarom de regering ervoor had gekozen om Ravenstein met Oss en niet met de buurgemeenten Grave of Landerd samen te voegen. De leden van de CDA-fractie onderstreepten bij dit wetsvoorstel het belang van gemeentelijke herindeling van onderop. Zij wezen wel op de herindeling van 1941, waarbij de gemeente Herpen bij Ravenstein is gevoegd. Daarbij gaven de leden van de CDA-fractie aan, dat deze herindeling achteraf als een ongelukkige werd beschouwd. De leden van de CDA-fractie vroegen zich af, waarom Herpen nu niet bij de gemeente Landerd was gevoegd. In het verlengde van deze vraag vroegen de leden van de CDA-fractie zich af, of deze optie in het kader van dit wetsvoorstel overwogen is.

In de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel heb ik toegelicht dat ik een voorstander ben van vrijwillige samenvoegingen. Deze hebben in het algemeen het voordeel van een groot draagvlak en een grote betrokkenheid en inzet om de herindeling goed te laten verlopen. De gemeenten Oss en Ravenstein hebben zich met gelijkluidende besluiten uitgesproken voor een samenvoeging. In de voorbereiding van het proces van samenvoeging heeft de gemeente Ravenstein ook gesproken met de gemeenten Landerd en Grave. Deze besprekingen vonden plaats onder regie van de provincie. Het gemeentebestuur van Ravenstein heeft met deze gemeenten weloverwogen gesproken over de verschillende vormen van herindeling die mogelijk waren. Eén van die mogelijkheden was, dat de kern Herpen gevoegd zou worden bij de gemeente Landerd. Het gemeentebestuur heeft geconcludeerd hiervoor niet te moeten kiezen, maar dat het wilde samengaan met de gemeente Oss. Zelf vind ik een integrale herindeling als in onderhavige situatie aantrekkelijk. Gezien de zorgvuldige procedure en de wilsovereenstemming van beide gemeenten om tot samenvoeging over te gaan, heb ik ervoor gekozen om Ravenstein, met zijn gehele grondgebied, met Oss en niet met de buurgemeenten Grave of Landerd samen te voegen.

2. De dorpsraden van Oss

De leden van de VVD-fractie vroegen zich af hoe de ervaringen sinds de herindeling van de gemeente Oss in 1994 met de dorpsraden waren.

Sinds 1994 kent de gemeente Oss dorpsraden. De dorpsraden zijn destijds gebaseerd op de convenanten met de voormalige gemeenten en de gemeente Oss. De dorpsraden bestaan uit leden, die met algemene verkiezingen rechtstreeks gekozen zijn en hebben zowel adviserende als beslissende bevoegdheden. Het functioneren van deze dorpsraden wordt voortdurend bekeken. Het uitgangspunt van de dorpsraden is dat het een groeimodel is. Het functioneren van de dorpsraden wordt als overwegend positief ervaren. De binnengemeentelijke decentralisatie van de gemeente Oss blijft een proces in beweging. In het kader van de gemeentelijke herindeling worden de kernen van de gemeente Ravenstein ook betrokken bij de binnengemeentelijke decentralisatie. Ik verwacht dat dit nieuwe impulsen oplevert.

3. Overgang personeel

De leden van de VVD-fractie vroegen zich af wat de gevolgen van het opheffen van de gemeente Ravenstein voor de ambtenaren van deze gemeente waren.

In samenspraak met de vertegenwoordigers van de vakverenigingen en de ondernemingsraden van beide gemeenten zijn afspraken gemaakt over de overgang van personeel naar de nieuwe gemeente Oss. In de nieuwe gemeente zal aan alle vaste personeelsleden van de gemeenten Ravenstein en Oss een passende geschikte functie worden aangeboden. Een inpassingscommissie adviseert over de inpassing van de personeelsleden uit Ravenstein in de nieuwe gemeentelijke organisatie. Daarbij zal het arbeidsvoorwaardenpakket van de (oude) gemeente Oss van toepassing zijn.

4. Opheffingsnormen basisscholen

De leden van de CDA-fractie vroegen zich af of het onderliggende wetsvoorstel nog consequenties heeft voor de opheffingsnormen van basisscholen in de betrokken gemeenten.

Op grond van de huidige gegevens zijn er verschillende gevolgen voor de opheffingsnormen van de basisscholen in Oss en in Ravenstein. Enerzijds zal een school in Oss straks boven de nieuwe berekende opheffingsnorm komen. Anderzijds komen twee scholen in Ravenstein en twee scholen in Oss onder de voorlopig berekende opheffingsnorm. De Wet op het primair onderwijs kent diverse bepalingen op grond waarvan de instandhouding van scholen alsnog mogelijk is. Te denken valt hierbij bijvoorbeeld aan de splitsing van de gemeente in twee gebieden hetgeen gewijzigde opheffingsnormen oplevert. Voor ieder gebied wordt dan apart een opheffingsnorm berekend. Daarnaast is het mogelijk dat een met opheffing bedreigde school wordt omgevormd tot nevenvestiging. Dit betekent dat de school een fusie aangaat met een andere basisschool en als onderwijsvoorziening met zijn eigen bekostigingstromen blijft bestaan. Hierdoor kan de onderwijsvoorziening ter plaatse worden gehandhaafd.

5. Ten slotte

Tot slot stel ik hierbij een nota van wijziging voor met betrekking tot de inwerkingstredingsbepaling. In verband met de uniformering van deze bepaling in relatie tot de Tijdelijke referendumwet wordt de inwerkingtredingsdatum bepaald bij apart koninklijk besluit.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

K. G. de Vries

Naar boven