nr. 5
NOTA NAAR AANLEIDING VAN HET VERSLAG
1. Inleiding
Het verheugt mij dat de leden van de fracties van VVD en CDA met belangstelling
hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel tot samenvoeging van de gemeenten
Oss en Ravenstein. Gaarne ga ik in deze nota nader in op de door de leden
naar voren gebrachte vragen en opmerkingen.
De leden van de VVD-fractie zijn tevreden dat het voornemen om tot samenvoeging
te komen op vrijwilligheid berust. De leden van de VVD-fractie vroegen zich
echter wel af waarom de regering ervoor had gekozen om Ravenstein met Oss
en niet met de buurgemeenten Grave of Landerd samen te voegen. De leden van
de CDA-fractie onderstreepten bij dit wetsvoorstel het belang van gemeentelijke
herindeling van onderop. Zij wezen wel op de herindeling van 1941, waarbij
de gemeente Herpen bij Ravenstein is gevoegd. Daarbij gaven de leden van de
CDA-fractie aan, dat deze herindeling achteraf als een ongelukkige werd beschouwd.
De leden van de CDA-fractie vroegen zich af, waarom Herpen nu niet bij de
gemeente Landerd was gevoegd. In het verlengde van deze vraag vroegen de leden
van de CDA-fractie zich af, of deze optie in het kader van dit wetsvoorstel
overwogen is.
In de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel heb ik toegelicht dat
ik een voorstander ben van vrijwillige samenvoegingen. Deze hebben in het
algemeen het voordeel van een groot draagvlak en een grote betrokkenheid en
inzet om de herindeling goed te laten verlopen. De gemeenten Oss en Ravenstein
hebben zich met gelijkluidende besluiten uitgesproken voor een samenvoeging.
In de voorbereiding van het proces van samenvoeging heeft de gemeente Ravenstein
ook gesproken met de gemeenten Landerd en Grave. Deze besprekingen vonden
plaats onder regie van de provincie. Het gemeentebestuur van Ravenstein heeft
met deze gemeenten weloverwogen gesproken over de verschillende vormen van
herindeling die mogelijk waren. Eén van die mogelijkheden was, dat
de kern Herpen gevoegd zou worden bij de gemeente Landerd. Het gemeentebestuur
heeft geconcludeerd hiervoor niet te moeten kiezen, maar dat het wilde samengaan
met de gemeente Oss. Zelf vind ik een integrale herindeling als in onderhavige
situatie aantrekkelijk. Gezien de zorgvuldige procedure en de
wilsovereenstemming van beide gemeenten om tot samenvoeging over te gaan,
heb ik ervoor gekozen om Ravenstein, met zijn gehele grondgebied, met Oss
en niet met de buurgemeenten Grave of Landerd samen te voegen.
2. De dorpsraden van Oss
De leden van de VVD-fractie vroegen zich af hoe de ervaringen sinds de
herindeling van de gemeente Oss in 1994 met de dorpsraden waren.
Sinds 1994 kent de gemeente Oss dorpsraden. De dorpsraden zijn destijds
gebaseerd op de convenanten met de voormalige gemeenten en de gemeente Oss.
De dorpsraden bestaan uit leden, die met algemene verkiezingen rechtstreeks
gekozen zijn en hebben zowel adviserende als beslissende bevoegdheden. Het
functioneren van deze dorpsraden wordt voortdurend bekeken. Het uitgangspunt
van de dorpsraden is dat het een groeimodel is. Het functioneren van de dorpsraden
wordt als overwegend positief ervaren. De binnengemeentelijke decentralisatie
van de gemeente Oss blijft een proces in beweging. In het kader van de gemeentelijke
herindeling worden de kernen van de gemeente Ravenstein ook betrokken bij
de binnengemeentelijke decentralisatie. Ik verwacht dat dit nieuwe impulsen
oplevert.
3. Overgang personeel
De leden van de VVD-fractie vroegen zich af wat de gevolgen van het opheffen
van de gemeente Ravenstein voor de ambtenaren van deze gemeente waren.
In samenspraak met de vertegenwoordigers van de vakverenigingen en de
ondernemingsraden van beide gemeenten zijn afspraken gemaakt over de overgang
van personeel naar de nieuwe gemeente Oss. In de nieuwe gemeente zal aan alle
vaste personeelsleden van de gemeenten Ravenstein en Oss een passende geschikte
functie worden aangeboden. Een inpassingscommissie adviseert over de inpassing
van de personeelsleden uit Ravenstein in de nieuwe gemeentelijke organisatie.
Daarbij zal het arbeidsvoorwaardenpakket van de (oude) gemeente Oss van toepassing
zijn.
4. Opheffingsnormen basisscholen
De leden van de CDA-fractie vroegen zich af of het onderliggende wetsvoorstel
nog consequenties heeft voor de opheffingsnormen van basisscholen in de betrokken
gemeenten.
Op grond van de huidige gegevens zijn er verschillende gevolgen voor de
opheffingsnormen van de basisscholen in Oss en in Ravenstein. Enerzijds zal
een school in Oss straks boven de nieuwe berekende opheffingsnorm komen. Anderzijds
komen twee scholen in Ravenstein en twee scholen in Oss onder de voorlopig
berekende opheffingsnorm. De Wet op het primair onderwijs kent diverse bepalingen
op grond waarvan de instandhouding van scholen alsnog mogelijk is. Te denken
valt hierbij bijvoorbeeld aan de splitsing van de gemeente in twee gebieden
hetgeen gewijzigde opheffingsnormen oplevert. Voor ieder gebied wordt dan
apart een opheffingsnorm berekend. Daarnaast is het mogelijk dat een met opheffing
bedreigde school wordt omgevormd tot nevenvestiging. Dit betekent dat de school
een fusie aangaat met een andere basisschool en als onderwijsvoorziening met
zijn eigen bekostigingstromen blijft bestaan. Hierdoor kan de onderwijsvoorziening
ter plaatse worden gehandhaafd.
5. Ten slotte
Tot slot stel ik hierbij een nota van wijziging voor met betrekking tot
de inwerkingstredingsbepaling. In verband met de uniformering van deze bepaling
in relatie tot de Tijdelijke referendumwet wordt de inwerkingtredingsdatum
bepaald bij apart koninklijk besluit.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K. G. de Vries