nr. 28
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING
EN MILIEUBEHEER
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 maart 2002
In de brief aan u van 5 december 2001 (TK 28 093, nr. 18) heeft
het Kabinet aangekondigd de regelgeving en uitvoeringspraktijk van aanbesteden
van bouwwerken waarbij de rijksoverheid als opdrachtgever optreedt, nader
tegen het licht te houden. Het Kabinet noemt in die brief 10 actiepunten
naar aanleiding van de «bouwfraude» die inmiddels zijn opgepakt.
De actiepunten 1 en 7 over de werking van het systeem van aanbesteden en over
de gehanteerde ramingmethoden worden daarbij geïntegreerd. De ramingmethode
maakt immers onderdeel uit van het aanbestedingssysteem.
De acties richten zich op beleid en praktijk van aanbesteden zoals die
zich voordoen bij Rijkswaterstaat (V&W), de Dienst Gebouwen, Werken en
Terreinen (Defensie), de Dienst Landelijk Gebied (LNV) en de Rijksgebouwendienst
(VROM).
In de uitwerking van de actiepunten 1 en 7 is het onderzoek gesplitst
in twee fasen: een kwalitatief onderzoek dat een globale beschrijving geeft
van het systeem van aanbesteden bij de betrokken rijksdiensten en mogelijke
risico's signaleert, en een kwantitatief onderzoek dat door deze diensten
gedane aanbestedingen analyseert uit de periode 1996–2001. Het Kabinet
acht het zinvol om deze fasering aan te brengen om u reeds op korte termijn
te kunnen informeren over de wijze waarop een aanbesteding van een bouwwerk
bij de rijksoverheid verloopt en welke mogelijke risico's er zouden kunnen
zijn. Tegelijkertijd is gestart met de voorbereiding van het kwantitatieve
dossieronderzoek dat vanwege te analyseren dossiers meer tijd vergt.
Op basis van de analyse van dossiers van uitgevoerde aanbestedingen zal
antwoord worden gegeven op vragen in hoeverre de rijksoverheid de regels en
procedures goed uitvoert en of voldoende maatregelen getroffen zijn om eventuele
kwetsbare punten te versterken. De toepassing van de ramingmethoden zal daarbij
de vereiste aandacht krijgen mede in relatie tot de besteksramingen. Het kwalitatief
onderzoek is uitgevoerd in januari en februari in de vorm van
een quick scan van het aanbestedingsbeleid en de aanbestedingspraktijk bij
de 4 rijksdiensten. Het onderzoeksrapport is bijgevoegd.1 De onderzoeksgegevens zijn voornamelijk verkregen op basis van documentatie
en interviews.
Met deze quick scan zijn algemene tendensen in kaart gebracht die in het
kwantitatieve onderzoek worden uitgediept. Het kwantitatieve dossieronderzoek
zal in juli worden afgerond.
Het kwalitatieve onderzoek heeft op systematische en op vergelijkbare
wijze het beleid en de praktijk van het aanbesteden van werken bij de vier
aanbestedende diensten uiteengelegd in een aantal elkaar logisch opeenvolgende
stappen. Daarmee is het proces inzichtelijk gemaakt.
Het rapport concludeert dat «het aanbestedingsbeleid van de vier
rijksdiensten in essentie overeenkomt», dat «men de indruk heeft
(met inachtneming van de beperkingen van het onderzoek) dat overeenkomstig
de regelgeving wordt gehandeld» en dat de gehanteerde wijze van aanbesteden
«in algemene zin een optimale marktwerking bevordert».
Uiteraard moet daarbij bedacht worden dat in specifieke situaties waarin
sprake is van een zeer grote c.q. zeer complexe bouwopdracht, het aantal mogelijke
aanbieders beperkt is.
In de onderzochte periode wordt overwegend traditioneel aanbesteed, dat
wil zeggen via een openbare aanbesteding of een aanbesteding met voorafgaande
selectie, waarbij vooraf de kwaliteit wordt vastgelegd en de gunning plaatsvindt
op basis van de laagste prijs.
Tegelijk geeft het rapport aan dat daar waar de aard van het project of
de omstandigheden het vragen, een tendens bestaat tot het meer gaan werken
met innovatieve vormen van aanbesteden.
Het beleid van het Kabinet is dit te stimuleren omdat op deze wijze optimaal
gebruik kan worden gemaakt van de kennis en ervaring uit de markt. Bij innovatief
aanbesteden wordt niet alleen op de prijs gegund, maar wordt ook bekeken wat
de economisch meest voordelige aanbieding is. Daarmee kan het risico van prijsafspraken
door aanbieders vooraf worden verkleind. Waar mogelijk zal in het dossieronderzoek
verdere analyse plaatsvinden.
Het rapport wijst op een aantal potentieel kwetsbare punten in het aanbestedingssysteem,
zoals op het vlak van kwalitatieve beoordelingscriteria, ten aanzien van de
beslisruimte voor functionarissen en inzake kennis van de organisatie van
de markt. Tevens wordt in het rapport aangegeven welke maatregelen de betrokken
diensten genomen hebben om de risico's af te dekken.
Het dossieronderzoek van het kwantitatieve onderzoek dat deze maand is
gestart zal uitwijzen hoe op projectniveau dit vorm heeft gekregen.
De door Berenschot gesignaleerde risico's voor functionarissen waren al
eerder onderkend en hebben geleid tot de audits naar ambtelijke integriteit
die thans bij de aanbestedende departementen plaatsvinden aan de hand van
een daartoe vastgesteld rijksbreed toetsingskader (actiepunt 5).
De quick scan levert, zoals gesteld, voorlopige resultaten op die in het
kwantitatieve onderzoek nader zullen worden uitgediept. Mede op basis van
de resultaten van het kwantitatieve onderzoek zal het Kabinet zijn standpunt
bepalen.
Deze brief wordt u aangeboden mede namens de Ministers van Verkeer en
Waterstaat, Landbouw, Natuurbeheer en Visserij, Economische Zaken en de Staatssecretaris
van Defensie.
De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer,
J. W. Remkes