28 068
Wijziging van de Wet luchtvaart betreffende het veroorzaken van hinder en de compensatie van tekorten voor de LVNL

nr. 4
VERSLAG

Vastgesteld 14 december 2001

De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, brengt als volgt verslag uit van haar bevindingen.

Onder het voorbehoud dat de regering de gestelde vragen afdoende beantwoordt, acht de commissie de openbare behandeling van dit wetsvoorstel voldoende voorbereid.

Algemeen

De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennis genomen van het voorliggende voorstel tot wijziging van wet.

In de memorie van toelichting wordt geschreven dat als algemene oorzaak van het veroorzaken van hinder in het luchtverkeer een vervagend normbesef kan worden genoemd. Kan de regering de Kamer de feitelijke gegevens doen toekomen waaruit dit vervagend normbesef blijkt?

De leden van de CDA-fractie zouden graag een overzicht ontvangen van landen in Europa waar men eveneens niet meer impliciet vertrouwt op «good airmanship» bij iedere verkeersdeelnemer.

De leden van de fractie van D66 stemmen in met de wetwijzing, die sanctiemaatregelen mogelijk maakt voor piloten die hinder veroorzaken. Wel pleiten deze leden voor een heldere definitie van hinder in het voorstel van wet c.q. de memorie van toelichting. Wat wordt nu precies onder hinder verstaan? Wanneer kan vlieggedrag als hinderlijk worden gedefinieerd en wanneer niet? De leden van de fractie van D66 zijn van mening dat een heldere definitie een belangrijke voorwaarde is voor het goed toepassen van de sanctiemaatregel.

Artikel 2.5

De regering is van zins om de mogelijkheid in de wet toe te voegen om bewijzen van bevoegdheid te schorsen. De leden van de CDA-fractie vragen op basis van welke criteria de bewijzen van bevoegdheid kunnen worden geschorst.

Artikel 5.38

Verder is de «open einde bepaling» in artikel 5.38 geschrapt. Hiermee is de automatische compensatie van tekorten bij LVNL, als gevolg van maatregelen van het Rijk, komen te vervallen. De leden van de CDA-fractie vragen of uitgebreider kan worden ingegaan op de procedure die nu bij dergelijke tekorten geldt.

De voorzitter van de commissie,

Blaauw

De griffier van de commissie,

Roovers


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Blaauw (VVD), voorzitter, Van den Berg (SGP), Biesheuvel (CDA), Rosenmöller (GroenLinks), Valk (PvdA), Leers (CDA), ondervoorzitter, Feenstra (PvdA), Van Heemst (PvdA), Verbugt (VVD), Giskes (D66), Stellingwerf (ChristenUnie), Klein Molekamp (VVD), Hofstra (VVD), Wagenaar (PvdA), Van der Knaap (CDA), Ravestein (D66), Van der Steenhoven (GroenLinks), Niederer (VVD), Van Bommel (SP), Eurlings (CDA), Herrebrugh (PvdA), Ten Hoopen (CDA), Hindriks (PvdA), De Swart (VVD) en vacature PvdA.

Plv. leden: Te Veldhuis (VVD), Bakker (D66), Stroeken (CDA), Halsema (GroenLinks), Waalkens (PvdA), Atsma (CDA), Duivesteijn (PvdA), Witteveen-Hevinga (PvdA), Voûte-Droste (VVD), Augusteijn-Esser (D66), Slob (ChristenUnie), Geluk (VVD), Luchtenveld (VVD), Spoelman (PvdA), Buijs (CDA), Van Walsem (D66), Vendrik (GroenLinks), Weekers (VVD), Poppe (SP), De Pater-van der Meer (CDA), Depla (PvdA), Th.A.M. Meijer (CDA), Dijsselbloem (PvdA), Nicolaï (VVD) en Crone (PvdA).

Naar boven